Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 30. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                                          Ute Roar 27. mars 2024 kl.1232 #392202 (#392192) Vist 5249 ganger Lik innlegget
 

Spørs om dette har gått sin siste tur?

Lenke: Bergensavisen

                                                            Ute Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.1236 #392203 (#392202) Vist 5320 ganger Lik innlegget
 

Ser slik ut

Lenke: https://www.bt.no/hendelser/i/Q7npxA/togulykken-i-arna-her-dras-ulykkesvognen-ut-av-tunnelen

                                                              Ute - og enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1328 #392205 (#392203) Vist 5307 ganger Lik innlegget
 

Bildene i BT-artikkelen som ligger bak linken i Bjørn Hallings innlegg viser enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner som stoppbukken var montert på.

Her vises også tydelig at man kunne ha ført sporet noe lenger, og også lagt det i stigning. Langt fra nok for å håndtere fredagens hendelse, men man kunne også ha hatt den avledende sporvekselen lengre opp mot det indre utkjørsignalet og flyttet starten på bremsestrekningen nærmere opp mot avledningsvekselen.

Terje

                                                              Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2029 #392219 (#392203) Vist 5121 ganger Lik innlegget
 

Loket er ute. Men det vil ta flere dager før strekningen kan åpnes.

Lenke: Bergens Tidende

                                                                Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2036 #392220 (#392219) Vist 5173 ganger Lik innlegget
 

NRKs lokalsending har et innslag.

Lenke: NRK Vestlandsrevyen

                                                                Og OnRail må betale? Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.2151 #392224 (#392219) Vist 5116 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I følge Teknisk ukeblad. Får håpe de har en god forsikring som dekker dette.

Lenke: https://www.facebook.com/tekniskukeblad

                                                            Ut i fem akter (bilder) Kjell Hegna 27. mars 2024 kl.2204 #392227 (#392202) Vist 5214 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg tok disse bildene idag. Det tok åtte timer å komme fra første til siste bilde. Loket ble forøvrig skjøvet/ dratt med en gravemasin i hver ende.
mvh KHE

forstørrt251635-1.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251636-2.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251637-3.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251638-4.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251639-5.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna
                                                              Lite skader på lokomotivet? Kjetil Ryen 1. apr. 2024 kl.1459 #392527 (#392227) Vist 3990 ganger Lik innlegget
 

For en ukyndig ser lokomotivet lite skadd ut og jeg skjønner ikke antydninger i tråden om at lokomotivet må skrotes?
Lokomotivet kan selvsagt ha fått rammeskjevheter og andre store skader som ikke synes så godt på bildene.

Hold oss oppdatert framover!

                                                                Det spørs... Dag Christian Halvorsen 1. apr. 2024 kl.1642 #392532 (#392527) Vist 3989 ganger Lik innlegget
 

På en filmsnutt jeg så fra bergingen av loket drev de og fjernet deler fra understellet med skjærebrenner, så det ut for. Og den store oljelekkasjen som oppstod kan ikke stamme fra noe annet enn transformatoren.

406 er bygget i 2021 og sånn sett et ganske nytt lok. Samtidig har Railpool BR 187 i bestilling hos Alstom for levering både i år og i 2025, lok konfigurert for Norge og Sverige.

Til syvende og sist er det vel forsikringsselskapet som bestemmer. Mitt inntrykk er at man nå lettere kasserer kollisjonsskadde lok (og biler for den saks skyld), enn hva som var vanlig før.

                                                                Lite skader på lokomotivet? Kjell Hegna 1. apr. 2024 kl.1909 #392547 (#392527) Vist 3996 ganger Lik innlegget
 

OnRail har jo ei lukka FB-gruppe for entusiaster. Kanskje det er beste sted å følge med på hva som skjer med lokomotivet framover ? mvh KHE

Lenke: OnRail FB-gruppe

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.49 sek
I dag 6264 treff på forum10, og 72584665 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.