Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1903 #392215 (#392214) Vist 3895 ganger Lik innlegget
 

Takk for info. Det burde gi mulighet for å redusere hastigheten inn mot Arna, selv om man har noe problem med med å få full effekt av trykkluftbremsen, men det er selvfølgelig et spørsmål når man begynte å bremse. Det er vel bare å bruke pådrag til man har passer

Om jeg husker rett var motstandsbremsen ikke tilgjengelig ved Lillestrøm-ulykken.

Terje

        5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Bjørn Olav Jensen 27. mars 2024 kl.2108 #392222 (#392215) Vist 3919 ganger Lik innlegget
 

Både og. Motstandsbremsen er begrenset til 150 kN, og det er ikke så mye når en skal bremse et godstog i 9-10 promille fall. Et tog med fullt tilsatte bremser har en samlet bremsekraft som er mye høyere enn det. En kan få en viss hastighetsreduksjon vha motstandsbremsen, men på et tidspunkt vil ATC/ETCS utløse nødbrems, og da kobles motstandsbremsen ut, mens lokets trykkluftbremser tilsetter i stedet. Disse har normalt lavere bremsekraft enn motstandsbremsen.

          5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Terje Andersen 27. mars 2024 kl.2351 #392231 (#392222) Vist 3801 ganger Lik innlegget
 

Ok, jeg skjønner, men denne hendelsen viser med all tydelighet hvor viktig det er å prøve bremsene etter avgang før hastigheten blir for stor, eller toget kommer inn på strekning med fall. Men det er kanskje ikke så lett å finne det naturlige stedet for det ved avgang Bergen godsterminal.

Hadde man oppdaget dårlig bremsefunksjon i tide kunne man sikkert gjort noe med det før katastrofen skjedde.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.61 sek
I dag 9443 treff på forum10, og 72587844 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.