Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Redning og beredskap - skandale? Terje Andersen 28. mars 2024 kl.1056* #392234 (#392221) Vist 2004 ganger Lik innlegget
 

Erfaringsgrunnlaget mht sikkerhet i tunneler kan også utvides til hele Europa uten at man finner mange store katastrofer.

Den verste de siste 60 år skjedde i Vranduk-tunnelen (ca 1500 m) i den gang Jugoslavia, nå Bosnia - Hercegovina 14. februar 1971 hvor 34 personer omkom og over 100 ble skadet. Tunnelen er svært trang etter norsk målestokk og uten lys eller andre sikkerhetsinstallasjoner.

Jeg mener hendelsen skjedde en søndag morgen og ulykkestoget førte blant andre mange arbeidere til eller fra jobb på et stålverk, ca 200 reisende totalt. Toget førte blant annet en del trevogner.

Toget ble trukket av et diesellok og det oppsto brann, blant annet i lokets brenselstank som spredde seg til togets vogner. Det oppgis at hendelsen skjedde mellom Zepce og Zenica.

For å sette hendelsen litt i perspektiv omkom 153 i en togkollisjon på Zagreb stasjon i august 1974.

Terj

Lenke: Vranduk tunnelhendelse

                      Redning og beredskap - skandale? Terje Andersen 28. mars 2024 kl.1139* #392237 (#392234) Vist 2013 ganger Lik innlegget
 

Her er en artikkel om jernbaneulykker i Europa (EU28 + No + Ch) i perioden 1980 - 2019.

Her er identifisert 14 avsporing og sammenstøthendelser på jernbanene i Europa med mer enn 30 døde. % av dem ledet også til brann som følge av sammenstøtet, noen med busser. Ingen skjedde i jernbanetunnel.

Og så kan jeg om ønskelig liste opp minst et dusin hendelser med brann i tog i tunnel i samme periode. I et lite fåtall av dem har det vært dødsfall. I en av hendelsen var brannen et resultat av kollisjon mellom to tog i tunnelen på det kantabriske smalspornettet. I den andre døde ca 7 jernbaneansatte som funksjon av strømbortfall i tunnel også i Spania. Det ble sendt diesel assistanselok som kjørte inn i det havarerte tankvogntoget i betydelig hastighet. Det rant ut petroleumsprodukter som antente og røyken og brannen steg oppover i tunnelen og rammet også personalet foran i toget.

Andrew C. Evans: Railway Accidents in Europe: 1980 - 2019

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 1607 treff på forum10, og 72580008 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.