Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 25 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 28. mars 2024 kl.1419* #392245 (#392243) Vist 681 ganger Lik innlegget
 

På slutten av 1980-tallet var det en del togavganger Oslo-Jaren som ble kjørt med tp. 65/67 mandag til fredag og tp. 69 lørdag og søndag. F.eks. 211 og 216.
Med tp. 69 fikk man voldsomt romslig kjøretid. Lunkefart mellom stasjonene og venting på avgangstiden i tillegg.
En togtur til eller fra Hadeland føltes uendelig lang.

Fra og til Eidsvoll gikk det i samne tidsrom et daglig pendlertog med seksvogners 65/67, togene 1608 og 1619. De siste årene dette gikk i stedet med dobbeltsett 68A.

På Kongsvingerbanen gikk det i samme tidsrom et pendlertog med firevogns 65/67.
1001 Lillestrøm-Årnes 1008 Årnes-Skøyen Tomtog til Oslo V og omvendt 1031 Oslo-Sørumsand Tomtog Sørumsand-Lillestrøm.
Hurtigtogene på Kongsvingerbanen med tp. 68 gikk til og fra Charlottenberg.

Også på Østfoldbanen gikk det et slikt pendlertog med femvogners, senere firevogns 65/67. Først Oslo-Kambo i ettermiddagsrushet. På slutten Vestby-Oslo i morgenrushet. Jeg mener at Kanbo-toget var "restene" av tidligere Pt 133 Oslo-Halden som stoppet på alle holdeplasser mellom Ski og Halden.

Ett år eller to gikk det til og med dobbeltsett 68B i et morgenpendlertog Ski-Oslo. Stopp bare ved de største stasjonene.

Kolbotn-kippen i morgenrushet i mange pr gikk med enkeltsett eller firevogners 65/67.
Til og fra Moss gikk "Ormen Lange" med lokomotiv og en blanding av stål' og trevigner. Tognummer 106 og 109. Etter at trevognene forsvant sent i 1981 ble drt i stedet BF10 og tre B4 på hver side. I alt sju vogner. Enda senere ble dette erstattet med dobbelt 68A og etter dette igjen med innleide svenske personvogner B1 og B5.

Til Spikkestad gikk det femvogners 65/67 i en rushtidsavgang. Dette togsettet hadde motorvogn i begge ender og BFS i midten.

Essensen her er at andre og eldre materielltyper fortsatt måtte brukes i rushtidstogene i mange år etter at tp. 69 kom.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 6167 treff på forum10, og 72584568 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.