Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Tanken bare slo meg... ·29 Dag Christian Halvorsen 28. mars 2024 kl.1718 #392269 Vist 1187 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Skjer det egentlig noe positivt på jernbanen i Norge for tiden, noe vi kan glede oss over og se fram til?

Tanken bare slo meg... Kjetil Johnsen 28. mars 2024 kl.1736 #392273 (#392269) Vist 1141 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg synes SJ sin kamp for mer materiell og direktetog til Oslo over Røros er veldig positivt.

Mvh Kjetil

  Tanken bare slo meg... Dag Christian Halvorsen 28. mars 2024 kl.2005 #392284 (#392273) Vist 1081 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan jo bidra med litt selv også:

Fra 1. mai blir det kvartersavganger mellom Bergen og Arna, når det nye dobbeltsporet åpner. Nå er det i prinsippet halvtimesruter, så her snakker vi om en kapasitetsøkning på 100 prosent.

Jeg håper inderlig Vy får en fin sommersesong på Bergensbanen med fulle tog og få forsinkelser. Gleder meg selv til et par turer over fjellet i det ganske fascinerende internasjonale miljøet disse fjerntogene har.

På sikt gleder jeg meg til å se Coradia Nordic på norske spor og ser fram til å prøve settene når de kommer.

Jeg gleder meg til kjøresesongen på museumsbanene kommer i gang og ser fram til mange fine bilder derfra og kanskje noen turer selv også.

Tanken bare slo meg... Jens Kirkebø 28. mars 2024 kl.2132 #392288 (#392269) Vist 982 ganger Lik innlegget
 

Tja, etter dobling av antall tog til Gøteborg fra ruteendring er også antallet reisende til/fra stasjoner i Sverige omtrent doblet. Det er jo positivt?

Man har også bestemt seg for å føre dobbeltsporet helt inn til Hamar, og bygge ny stasjon med 7 spor til plattform. Meget bra tiltak, som også vil gi halvtimesrute fra Hamar.

Personlig gleder jeg meg også til ny stasjon i Drammen er ferdig sammen med dobbeltspor hele veien fra Drammen til Tønsberg.

Tanken bare slo meg... Finn Halling 28. mars 2024 kl.2346 #392297 (#392269) Vist 959 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Norient Express er også noe å se frem til!

Skjer det noe positivt Knut Grønlund 29. mars 2024 kl.1006 #392309 (#392269) Vist 879 ganger Lik innlegget
 

Godt spørsmål Dag Christian. Sånn som situasjonen er nå (med klimakrise, krig (i Europa!) ,store økonomiske utfordringer, maktsyke diktatorer mm.) kan en jo nesten spørre seg om det skjer noe positivt i verden i det hele tatt...?
Men det gjør absolutt det. Det er bare at det negative skrikes høyest om og overdøver ofte det positive.

Tanken bare slo meg... Tor Harald Bjelland 29. mars 2024 kl.1619* #392322 (#392269) Vist 849 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg liker jo best infrastrukturprosjekter så jeg kan supplere  med følgende 2024 nyheter:
1. Elektrifisering av Trønderbanen skal etter planen fullføres i år. Det åpner for flere tog over Meråkerbanen. 
2. ERTMS på nordre del av Gjøvikbanen. Åpner for flere avganger. I sammenheng med overgang til ERTMS blir også nytt kryssingspor på Reinsvoll tatt i bruk. 
 

Som nevnt av andre så er 2025 det store året for Vestfoldbanen. Med ny stasjon i Drammen og Tønsberg og sammenhengende dobbeltspor. Kortere kjøretid og økt frekvens er varslet, så får vi se hvilke tog som stopper hvor. Flytoget har også meldt interesse for å forlenge sitt tilbud ned til Tønsberg. Sporet fra Drammen til Tønsberg er ca 57 km, som er omtrent en mil lengre enn Oslo S til Gardermoen, så dette begynner å se riktig så bra ut. Ferdigstillelsen sender vestfoldbanen i føringen på Intercitytabellen med ca 97 sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S. Resten av tabellen ser slik ut ved utgangen av 2025:
1. Vestfolbanen 97km (Farriseidet - Porsgrunn kommer i tillegg)
2. Dovrebanen 87km
3. Østfoldbanen 55km. (Dobbeltspor i Rygge kommer i tillegg)

Nevner også dobbeltspor Espa-Hamar som etter planen skal åpnes i 2027, eller 3,5 år. Så får vi se om Hamar stasjon ferdigstilles sammen med dobbeltsporet eller ikke. 3,5 år på vedtak, planlegging og bygging virker noe knapt med tid. Ferdigstillelse av disse 30 kilometerne tar Dovrebanen opp i ny ledelse på intercity tabellen med 117km. 

I Moss bygges det, og siste dato for ferdigstillelse er 2030(!). 

Så har vi nettopp fått presentert NTP, men det er et stykke fra NTP til sporlegging. I NTP er dobbeltspor til Fredrikstad nevnt, og siden jeg har skrevet så mye om Intercity, så kan det nevnes at ved fullføring av dobbeltspor til Fredrikstad er indre Intercity fullført i alle korridorer.  Arna- Stanghelle virker derimot mest gryteklart siden dette prosjektet er under planlegging, men om rekker vi å se noen poltikere fyre av første salve allerede før valget neste år vil tiden vise? 
 

Ellers er det mange kryssningspor under planlegging og da særlig i Trøndelag hvor det trengs flere å øke frekvensen i lokaltrafikken. 

  Et pessimistisk svar på Dags spørsmål Svein Sando 29. mars 2024 kl.1717 #392324 (#392322) Vist 872 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Bra dette.

Men Dags spørsmål brakte fram noe jeg har fundert på i det siste som går i negativ retning, og det er om jernbanen er et transportmiddel man kan stole på lenger? Det har i lang tid vært meldt om så mange driftsavbrudd, forsinkelser, tog som rett og slett innstilles, om dårlig tilgang på reservemateriell og buss for tog i hopetall og det mest inngripende sett fra mitt lokale synspunkt i det Trondhjemske: kollapsen av Randklev bro.

Dette gjenspeiles her på Forumet ved at vi for en stund siden på forepørsel om å opprettet rommet "Traikknytt" for å lose alt med trafikkavvik til ett sted.

Jeg fikk en forespørsel nylig fra slekt i USA som vil på Norgestur i juni, om jeg kunne legge opp transportalternativer for stopp i Oslo, Trondheim og Bodø. Jeg var tilbakeholden med å anbefale tog, for tenk om de bestiller tog fra Bodø til Trondheim, og så i siste liten får vite at det blir buss for tog i 72 mil fordi det mangler en Di 4. Ikke fullt så ille eller usikkert er det mellom Trondheim og Oslo. Der går det nå en jevnlig forbindelse på Dovrebanen, men må altså sende folk ut en bussreise på en halvtimes tid midtveis. Rørosbanen har bare én sammenhengende avgang sydover, og den startet før folk flest har stått opp om morgenen. Ellers var det buss for tog over store deler av Rørosbanen Årsak: persontrafikken er fortrengt av godstog som ikke kan gå Dovrebanen, og det er grei nok priorittering, men det går ut over persontogtilbudet.

Med de klimatiske endringene vi allerede ser rundt oss oftere og oftere, kan vi ikke være for trygge for at det er lenge til neste gang en jernbanebro kollapser. Det meste av vår infrastruktur er bygget på grunnlag av erfaringer med hvordan elver oppfører seg, hvor ras går osv. Men tilbakeskuende data er ikke nok lenger for å si noe om hva og hvordan infrastrukturen blir utsatt for i selv den nærmeste framtid. Jernbanen er blitt en sårbar transportvirksomhet i Norge, og mer sårbar enn alternativene fordi det tar så lang tid og koster så mye å reetablere en kjørbar bane etter et brudd.

    Et pessimistisk svar på Dags spørsmål Gunnar Farestveit 29. mars 2024 kl.1850 #392332 (#392324) Vist 818 ganger Lik innlegget
 

Ikke før hadde jeg lest Sandos pessimistiske innlegg, så kom det melding om at et vestgående tog ( tog 65 ?) står fast ved Bergheim i Hallingdal. Tydeligvis en type teknisk feil. Og Banenor kan ikke love noe når det gjelder gjenåpning ved Arna.

    Trafikk kom ofte raskere i gang før Terje Andersen 29. mars 2024 kl.2002 #392336 (#392324) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Etter Nypan-ulykken var et provisorisk spor trafikklart 10 dager etter hendelsesdagen og før ulykkesstedet var ryddet.

Terje

Lenke: Nypanulykken

      Trafikk kom ofte raskere i gang før Ole P. Ingebrigtsen 29. mars 2024 kl.2108 #392343 (#392336) Vist 829 ganger Lik innlegget
 

Den gang var det ikke noe som het HMS, og ingen arbeidsmiljølov

      Nypanulykken 1981 Per H 30. mars 2024 kl.0604* #392360 (#392336) Vist 753 ganger Lik innlegget
 

10 dager?

Ifølge Aftenposten 27.2.1981 var 50 mann i gang med opprydding torsdag kveld (ulykken skjedde i 14.30-tiden), og man antok å kunne åpne banen igjen fredag formiddag - under ett døgn etter ulykken.

      Trafikk kom ofte raskere i gang før Carl Frederik Thorsager 30. mars 2024 kl.0743 #392363 (#392336) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Her gikk det vel litt fort for seg. Erik Borgersen har fotografert ulykkesstedet 10 dager efter hendelsen. Det er alt.

    Slutt å lese forumet, Svein Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.0743 #392362 (#392324) Vist 788 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

- eller steng i det minste forumrommet Trafikknytt

Spissformulert, ja, men helt ærlig, så har forumet nå fått overfokus på alt som er galt med jernbanen. Ser vi på Trafikknytt, så dreier det seg der stort sett å videreformidler nettnyheter, som folk strengt tatt kan lese selv, uten forumets hjelp. Og så utleder man noen spekulasjoner på grunnlag av det.

De som vet, jernbanens insidere, er uansett ikke til stede her med sine unike forklaringer.

Selv ser jeg innom balise og flightradar hver dag for å sjekke hvordan det går på Bergensbanen og Bergen lufthavn Flesland. Stort sett er det meste i rute.

Men - selv ville jeg unngått Nordlandsbanens fjerntrafikk og ditto på Bergensbanen dersom man i andre enden av reisen har ett viktig klokkeslett. Jeg er også veldig skeptisk til lengre togreiser som inkluderer to operatører, for eksempel Bergen-Trondheim. For det første konkurrerer slik reiser ikke på pris i forhold til fly. For det andre har du ingen rettigheter dersom første operatør leverer deg forsinket til den neste.

Har du gjennomgående billetter med flyene, har de i verste fall et hotellrom til deg, hvis du ikke leveres i tide til neste avgang.

Meningen min som trådstarter var egentlig å utløse en reaksjon mot den kolossale negativiteten som akkurat nå preger dette forumet, og med det også oss som jernbaneinteresserte i NJK.

Det er fullt mulig. Se innom flypratforumet. Der er det en grunnleggende positiv tone og mye glede over alt spennende som skjer innen luftfarten. Forsinkelser og kanselleringer er det omtrent ingen interesse for.

      Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Roar 30. mars 2024 kl.1015* #392369 (#392362) Vist 746 ganger Lik innlegget
 

- eller ha sensur på negative meldinger?

Omfanget av store driftsavvik i fjernrafikken har ikke vært større enn nå "i manns minne". Manns minne er som kjent ikke så veldig lenge.
Lokal- og mellomdistanse har også vært igjennom en usedvanlig tung vinter. Og det er ikke slutt ennå.

Men altså...?

        Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1049* #392371 (#392369) Vist 724 ganger Lik innlegget
 

Folk får skrive hva de vil - spørsmålet er heller hva forumet i sum skal framstå som - en nettavisforsterker over alt som er galt på jernbanen, eller et forum som i større grad utforsker gleder og muligheter ved jernbanen.

Nå har jeg meldt meg ut av facebook, men jeg var med i togferiegruppen og opplevde der en utrolig motivasjon til å reise mer med tog fordi folk delte mye av det som gledet dem med jernbanen.

Etter å ha lest litt på ulike flyfora, utforsker jeg som regel mulige flyturer jeg kan ta, for blant annet å prøve flytyper jeg ikke har reist med.

Når jeg leser litt fra shipping på blader og nettsteder, så dukker fergeturer opp som en interessant mulighet.

Men etter å ha lest dette forumet den siste uken, blir jeg overbevist om at det er best å holde seg borte fra jernbanen - selv om det egentlig ikke er det.

        Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Kjetil Johnsen 30. mars 2024 kl.1435 #392406 (#392369) Vist 658 ganger Lik innlegget
 

Nå ble til og med denne tråden negativ. Synes trådstarter har et godt poeng ;-)

Mvh Kjetil

      Tanken bare slo meg... Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1137 #392378 (#392362) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

Er det slik at negativitet er OK bare det postes på Plattformen? Der har du vel invitert til en slik meningsutveksling?

        Nei, jeg lot meg bare rive med Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1140* #392379 (#392378) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

- og i etterkant forstår jeg at jeg skulle ha holdt meg borte fra hele problemstillingen, slik som de fleste forumbrukerne faktisk har gjort.

Det er min lærdom av denne saken.

          Helt greit! Roar 30. mars 2024 kl.1145* #392380 (#392379) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

Helt greit at du spiller inn spørsmålet, sånn at det kan luftes.

Det må vel uansett bli sånn at forumsjefen deretter trekker opp retningslinjene for hvordan forumet skal brukes.

          Tanken bare slo meg... Finn Halling 30. mars 2024 kl.1154 #392381 (#392379) Vist 699 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ingen grunn til at dette skal være et ekkokammer - hverken for det ene eller det andre synspunktet?

Omkring årtusenskiftet var det mye krøll og driftsmessige uregelmessigheter på jernbanen som fikk mye negativ omtale i mediene. Det bidro til å presse frem politisk handling og økte bevilgninger til jernbanen. Nå skal ikke njk-forum overvurderes, men:

Det vel ikke riktig å skrive at "jeg skulle ha holdt meg borte fra hele problemstillingen, slik som de fleste forumbrukerne faktisk har gjort." Antall visninger er jo høyt. Noe man for øvrig også kan se av flere tråder i senere tid - startinnlegget i flere tråder i 2024 har over 3000 visninger. Det er ikke lenge siden antall visninger på startinnlegget stort sett lå på et par hundre.

            De 3000 visningene Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1209 #392384 (#392381) Vist 708 ganger Lik innlegget
 

Forumet indekseres nå av leseroboter, så jeg tror nok KI og andre verktøy henter ut informasjon, og at det fører til hopp i statistikken.

Det som slår meg, er at antallet aktive bidragsytere kanskje har minsket. Går du inn på gamleforumet og sjekker nokså tilfeldig for en del år siden, så er det mange stemmer som har blitt borte.

              De 3000 visningene Roar 30. mars 2024 kl.1214 #392385 (#392384) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

En del har vel hoppet over til Facebook? Ser ut til at det flommer over av bilder der?

              Forumets statistikk Svein Sando 30. mars 2024 kl.1343 #392397 (#392384) Vist 702 ganger Lik innlegget
 

Jeg har mang en gang tenkt at statikken her kunne vært gjort mye smartere og nyttigere, nemlig å registrere på et innlegg anntall unike brukere som får seg innlegget vist (mer vet vi ikke enn at det vises - ikke at det faktisk leses), og at skjelnes mellom registrerte bruker og ikke-registrerte.

Så var det å komme fra tanke til handling da....

Tanken bare slo meg... Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1236 #392389 (#392269) Vist 624 ganger Lik innlegget
 

Jernbanen bør være en del av det grønne skiftet. Det er i så fall positivt. Men i hvor stor grad er folk bevisst om dette og gjør sine prioriteringer etter dette?

  Fokus på det negative - og jernbanens stilling Erik W J 30. mars 2024 kl.1838 #392433 (#392389) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

En vognfører i Oslo fikk også tilsnakk av en politbetjent fordi hun hadde stoppet slik at trikken hennes sperret et kryss. Hun repliserte: "Jeg skal si Dem unge mann, vi redder flere enn vi dreper!"

En bekjent som var dommer sa at en lett fikk et forkvaklet syn av bare å jobbe med det som går galt i samfunnet. Vi ble imidlertid enige om at det kanskje kunne gå bra likevel om en i bakhodet husket at det går bra for de fleste.

Det er nødvendig å fokusere på det som går galt, men det er også greit å ha med det store bildet.

Jernbanen i Norge frakter flere mennesker nå enn tidligere, og det har vel aldri vært fraktet så mye gods på jernbane i Norge som nå? Likevel er det grunn til å fokusere på det som ikke går så bra - og det er ikke så lite.

Det som både er en trøst og et faresignal for oss i Norge er at situasjonen i store deler av EU-/EØS-området er like ille. Hvordan situasjonen er utenfor EU-/EØS-området vet jeg ikke så mye eksakt om, men jeg har inntrykk av at det går langt bedre.

Mitt håp er at en i EU også oppfatter signalene om at jernbanen har kommet litt skakt ut av reformene, og at en kan se på dette med nye øyne uten at det kobles til noen høyre- eller venstreside. Til nå har en i EU/EØS hatt en klokkertro på et byråkratisk styrt konkurranseregime. Det er godt mulig at det fortsatt er løsningen for jernbanen, men en må nok finne en annen måte å gjøre det på enn den vi har sett i Europa til nå.

Hva kan vi gjøre? Jeg tror det fortsatt er riktig å fokusere på det som ikke går så greit på jernbanen, men samtidig formidle at jernbanen er et godt redskap for transport av personer og gods i fremtiden. Vi må bare bruke den på en lurere måte - ikke som nå og heller ikke som tidligere.

    Fokus på det negative - og jernbanens stilling Jan Erik Hole 30. mars 2024 kl.1843 #392434 (#392433) Vist 626 ganger Lik innlegget
 

Kan en større bedrift frakte varene sine selv med egne tog som bedriften selv eier ut til sine kunder?

jan erik

      Fokus på det negative - og jernbanens stilling Roar 30. mars 2024 kl.1852 #392436 (#392434) Vist 637 ganger Lik innlegget
 

Ja, sånt finnes det eksempler på. Også i Norge.

Lenke: Wikipedia

    Tanken bare slo meg... gunnarh 31. mars 2024 kl.1516 #392481 (#392433) Vist 515 ganger Lik innlegget
 

- at man kan jo observere noe positivt også! Nå i påsken er Vestfoldbanen stengt mellom Stokke og Drammen, der er det buss for tog. Bane nor skal ut og jobbe i Tønsberg og Barkåker m.m. Det skal jo bli nytt dobbeltspor snart, og det er vel positivt.
Men det som også er positivt er at trafikken går bra likevel. Togrutene mellom Skien og Stokke er forskjøvet omtrent en halv time slik at det passer med bussene. Det kommer 4-5 busser nordfra og tømmer ut sine reisende litt før toget fra Skien kommer. Så kommer toget og reisende strømmer ut mot bussene og de andre tar plass i toget. Så drar toget sørover og bussene nordover. Hele "sirkuset" er over på ca. 20 minutter, så senker stillheten seg over Stokke stasjon igjen. Men det fungerer!
Et lite PS til Nils Olav, de aller fleste sjåførene jeg har observert sitter godt plantet i førersetet sitt under hele prosessen. Det er VY's kundeveiledere som gjøre det som er nødvendig utenfor bussene.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.62 sek
I dag 25083 treff på forum10, og 72231189 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.