Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 22. nivå av toppinnlegget "Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                          Ulik sikkerhetsfilosofi Finn Halling 28. mars 2024 kl.1724 #392270 (#392267) Vist 2163 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener å ha hørt at NSBs tidligere sikkerhetssjef Edgar W. Kristensen for mange år siden (på 1980-tallet) hadde en teori om at man måtte forvente en alvorlig jernbaneulykke i Norge omtrent hvert 25 år. Den gang kunne man se tilbake på Trettenulykken i 1975, Hjuksebøulykken i 1950, Nidareidulykken i 1921 osv.. Senere kom Åsta- og Lillestrømulykken i 2000, og nå altså Arna-ulykken i 2024, så teorien har for så vidt bekreftet seg selv. (Det har vært flere ulykker enn de nevnte.)

En slik teori må først og fremst bygge på en forventning om gradvis fallende sikkerhetskultur. Som regel er menneskelige feil blant årsakene til ulykkene. Lang tid uten alvorlige hendelser bør ikke undervurderes som en risiko i seg selv fordi det kan føre til at sikkerheten etter hvert tas for gitt. Etter en alvorlig hendelse er det naturlig at man blir mer på tå hev.

Om EWKs 25-års teori er verd noe mer enn nettopp en teori, skal være usagt.

                                            Ulik sikkerhetsfilosofi Erik W J 28. mars 2024 kl.1845 #392280 (#392270) Vist 2172 ganger Lik innlegget
 

Edgar W. Kristensen var en høyst kompetent sikkerhetssjef i NSB, og som jeg ble litt kjent med gjennom jobben. Slik jeg oppfattet ham tviler jeg sterkt på at han lanserte noen teori om hvert 25. år, for det ville innebære at han aksepterte storulykkene som uungåelige. Det tror jeg ikke at han gjorde, men han kan sikkert ha tenkt tanken. Teorien om hvert 25. år dukket opp i NSB for fullt etter Åsta-ulykken, som Kristensen ble spart for å oppleve (han døde i 1993), men jeg vet at han var bekymret for gradvis mindre fokus på sikkerhet.

Så lenge det ikke skjer noe oppfattes satsing på sikkerhet mer og mer som bortkastede penger. På sikkerhetssiden prøver en å møte det med uttrykk som: "Synes du sikkerhet er dyrt - prøv en ulykke!".

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 17605 treff på forum10, og 72577914 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.