Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 17. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Jens Kirkebø 28. mars 2024 kl.2135 #392289 (#392276) Vist 4175 ganger Lik innlegget
 

I Sverige må alle tog (både gods og person) ta retardasjonskontroll så snart som mulig etter kjøring fra utgangsstasjon. Oppnås ikke høy nok verdi må retardasjon og evt. maks hastighet i ATC-panelet justeres ned. Den regelen kom etter ulykken med toget som fraktet klor-vogner for en del år siden.

                                  Klorvogn-ulykken i Sverige Roar 28. mars 2024 kl.2149 #392290 (#392289) Vist 4218 ganger Lik innlegget
 

Lastvekslene lå i stilling TOM til tross for at vognene var fullastet med klor.

Lenke: Wikipedia Sverige

                                    Klorvogn-ulykken i Sverige Terje Andersen 29. mars 2024 kl.0005* #392298 (#392290) Vist 4179 ganger Lik innlegget
 

Og det var 2 forskjellige førere involvert. En person tok ut vognene hos Akzo Nobel i Stenungsund eller Bohus eller i nærheten. Han hadde ikke gjort den tjeneste før og oppgav i ettertid at han var ukjent med manuelle lastvekslere. Men framførte så toget uten spesielle problemer til Sävenäs tror jeg. Der overtok en annen fører toget med nytt lok i motsatt ende tror jeg. Han gjorde kun gjennomslagsprøve.

På Västkustbanan er det sannsynligvis litt større hastighet som gjelder, men ved Ledsgård skulle toget inn på et sidespor for å forbikjøres av annet tog. Da hadde det for dårlige bremser til å stoppe før utkjørsignalet og ble ledet ut på et avledende dekningsspor og kjørte ut på åkeren.

Det var også gjort en feil i kodingen av ATC for det var uteglemt å regne inn fallet på sporet.

Terje

                                      Klorvogn-ulykken i Sverige Roar 29. mars 2024 kl.0324* #392305 (#392298) Vist 4115 ganger Lik innlegget
 

Hele historien står jo i den wikipedia-artikkelen jeg linket til.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 16533 treff på forum10, og 72594934 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.