Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual ·16 Svein Sando 29. mars 2024 kl.0059 #392303 Vist 876 ganger Likt av 5 Lik innlegget
 

På skjærtorsdag formiddag kjørte jeg sydover med en god lydbok på. Da oppdaget jeg plutselig et litt saktekjørende godstog litt syd Søberg på Størenbanen der bane og vei omtrent tangerer hverandre. Det ble trukket av en slik Euro Dual-maskin til OnRail som jeg ikke hadde sett tidligere, og denne gangen altså under kjøreledning. Togets lave hastighet gjorde at jeg lurte på om var mulighet for å finne et passende fotosted litt lengre framme? Lydboken ble slått av, for nå måtte det tenkes! Der jeg så toget var det 110 km/t på veien, men den ville snart reduseres til 70 km/t omtrent ved Kvål. Jeg erindret et fotosted jeg benyttet med hell en gang på slutten av 1980-tallet ved Nyhus, omtrent midtveis mellom Kvål og Ler. Jeg tok av E6 ved Nyhus og fant fram til dette fotostedet jeg benyttet sist gang for 30 år siden. Det var dyrket mark på begge sider nå som da, så ingen busker eller trær var grodd opp og endret stedets kvalitet for train spotting. Toget kom om og mobiltelefonen ble brukt flittig noen sekunder. (Bildene er ikke god nok til å lese loknummert).

Jeg traff igjen toget noe senere, nemlig akkurat der både vei og bane krysser Gaula rett syd for Støren. Toget hadde helt sikkert stoppet på Støren for å sette igang dieselen og senke grafen, for nå fortsatte toget sydover på den uelektrifiserte Rørosbanen. Det var ingen mulighet for å få tatt noe nytt bilde på dét stedet.

t251643-IMG_3938-240328.jpg

CN: BR 159 nr. 2159.006
Kvål–Ler
28. mar. 2024
foto: Svein Sando
Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual Jørgen Nøkleby 29. mars 2024 kl.0232 #392304 (#392303) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

Loket trenger ikke å stoppe i forbindelse med overgang mellom strøm/diesel, den eneste begrensningen er trafikkreglene til Bane NOR i forbindelse med heving og senking av strømavtaker som begrenser hastigheten til maks 50 km/h, i tillegg til at det gjerne gjøres på rette strekninger for å ha minst mulig sjanse for å rive KL.

  Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual Svein Sando 29. mars 2024 kl.1028 #392311 (#392304) Vist 752 ganger Lik innlegget
 

Interessant!

  Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual Hans-Ole Sveia 29. mars 2024 kl.1259 #392314 (#392304) Vist 685 ganger Lik innlegget
 

Jeg observerte dette i gt. 5727 for noen uker siden. Strømavtakeren ble hevet rett etter Voldøien planovergang på Støren mens toget var i bevegelse.

Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual Svein Julton 29. mars 2024 kl.0929* #392308 (#392303) Vist 771 ganger Lik innlegget
 

Det var nok 159 006-4 S-RCM du møtte i tog 85930, i følge Balise.no.

  RCM? Eyolf Berg 30. mars 2024 kl.1608 #392411 (#392308) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Og hva står så RCM for?

    RCM? Svein Julton 30. mars 2024 kl.1646 #392420 (#392411) Vist 699 ganger Lik innlegget
 

Rail Care and Management

Lenke: RCM

      RCM? Svein Sando 31. mars 2024 kl.0119 #392456 (#392420) Vist 628 ganger Lik innlegget
 

Og hva er relasjonen mellom RCM og dette loket? Eier? og OnRail som leier/bruker?

        RCM? Philippe Blaser 31. mars 2024 kl.0523 #392459 (#392456) Vist 651 ganger Lik innlegget
 

ELP har ikke hatt ECM sertifikat da de første lokene ble levert. Derfor var det RCM som har stått for ECM sertifikat. I mellomtid har ELP eget ECM sertifikat og de fleste lok har byttet fra RCM til ELP.

          ?? Svein Sando 31. mars 2024 kl.0821 #392460 (#392459) Vist 645 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

ELP? ECM?

            ?? - forsøk på svar Ståle Ualand 31. mars 2024 kl.1249* #392465 (#392460) Vist 639 ganger Lik innlegget
 

ELP = European Loc Pool. Et leasingselskap som leaser ut en haug med Stadler lokomotiver.

ECM = Vet ikke, men mener det er vedlikeholdsansvarlig på ett eller annet vis.

Og da tydeligvis ett eller annet som sier at den som er merket som innehaver på lokomotivene også må være vedlikeholdsansvarlig. Og for dette igjen kreves det magiske ord... Godkjenning...

              ECM Odd Eeg 31. mars 2024 kl.1306 #392467 (#392465) Vist 676 ganger Lik innlegget
 

ECM? Google er din venn.

Mvh Odd

Lenke: Hva er ECM

                TBF Jan Arne Rødland 31. mars 2024 kl.1434 #392477 (#392467) Vist 645 ganger Lik innlegget
 

Forkortelser har kommet for å bli. Det kan vi like eller mislike. Ellers: TBF = TreBokstavsForkortelse smiler

                ECM Svein Sando 31. mars 2024 kl.1700 #392491 (#392467) Vist 667 ganger Lik innlegget
 

Fint, men jeg synes det er greit å si ting i klartekst også. (overgangsmodus:) Difor klipper eg frå den lenka du synte oss:

Eining med ansvar for vedlikehald (ECM) er eit omgrep som blir brukt om den verksemda som er ansvarleg for vedlikehald av eit køyretøy.

                  ECM Åge Lybekbråten 31. mars 2024 kl.2012 #392499 (#392491) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

Les Anders Baalsruds lederartikkel i siste PS (198). Der skriver han en del om ECM og eventuelle betydninger for historiske tog.

                    ECM Bjørn Halling 1. apr. 2024 kl.1351* #392515 (#392499) Vist 654 ganger Lik innlegget
 

Jeg har lest det han skriver om ECM, og får ikke det til å stemme med det jeg vet om temaet.

Han skriver blandt annet:

".......må vi i Norge lage vårt eget ECM - liknende dokumenterbare vedlikeholdssystem. ..........Sentralt her blir sikkerhetsforskriften (som speiler sikkerhetsdirektivet i EU) og tolkningen av dette i Statens Jernbanetilsyn".

Men nå er det slik at ECM - forordningen gjelder VEDLIKEHOLDSSTYRINGEN, ikke selve vedlikeholdet. Det er ansvarsforholdene i forbindelse med vedlikeholdet som reguleres, ikke selve vedlikeholdet. M.a.o. er det ikke snakk om å lage et eget ECM - tilpasset vedlikeholdsopplegg, men vedkommende jernbanevirksomhet må tilfredsstille ECM - kravene. Foreløpig gjelder dette kun for kjøring på det nasjonale jernbanenettet. Det berører derfor ikke oss, så lenge vi ikke er operatør på det nasjonale jernbanenettet.

Dersom en jernbanevirksomhet kun ønsker å fremføre sitt eget materiell, så er det ikke krav til sertifisering, men ECM - kravene må naturligvis tilfredsstilles. I et slikt tilfelle kan heller ikke vedkommende jernbanevirksomhets materiell fremføres av andre, annet enn eventuelt på dispensasjon fra SJT. Med «eget materiell» menes her materiell som enten eies av operatøren, eller som disponeres og er registert i Kjøretøyregisteret med vedkommende operatør som ECM og Keeper (innehaver).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 25135 treff på forum10, og 72231241 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.