Et pessimistisk svar på Dags spørsmål Svein Sando 29. mars 2024 kl.1717 #392324 (#392322) Vist 930 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Bra dette.
Men Dags spørsmål brakte fram noe jeg har fundert på i det siste som går i negativ retning, og det er om jernbanen er et transportmiddel man kan stole på lenger? Det har i lang tid vært meldt om så mange driftsavbrudd, forsinkelser, tog som rett og slett innstilles, om dårlig tilgang på reservemateriell og buss for tog i hopetall og det mest inngripende sett fra mitt lokale synspunkt i det Trondhjemske: kollapsen av Randklev bro.
Dette gjenspeiles her på Forumet ved at vi for en stund siden på forepørsel om å opprettet rommet "Traikknytt" for å lose alt med trafikkavvik til ett sted.
Jeg fikk en forespørsel nylig fra slekt i USA som vil på Norgestur i juni, om jeg kunne legge opp transportalternativer for stopp i Oslo, Trondheim og Bodø. Jeg var tilbakeholden med å anbefale tog, for tenk om de bestiller tog fra Bodø til Trondheim, og så i siste liten får vite at det blir buss for tog i 72 mil fordi det mangler en Di 4. Ikke fullt så ille eller usikkert er det mellom Trondheim og Oslo. Der går det nå en jevnlig forbindelse på Dovrebanen, men må altså sende folk ut en bussreise på en halvtimes tid midtveis. Rørosbanen har bare én sammenhengende avgang sydover, og den startet før folk flest har stått opp om morgenen. Ellers var det buss for tog over store deler av Rørosbanen Årsak: persontrafikken er fortrengt av godstog som ikke kan gå Dovrebanen, og det er grei nok priorittering, men det går ut over persontogtilbudet.
Med de klimatiske endringene vi allerede ser rundt oss oftere og oftere, kan vi ikke være for trygge for at det er lenge til neste gang en jernbanebro kollapser. Det meste av vår infrastruktur er bygget på grunnlag av erfaringer med hvordan elver oppfører seg, hvor ras går osv. Men tilbakeskuende data er ikke nok lenger for å si noe om hva og hvordan infrastrukturen blir utsatt for i selv den nærmeste framtid. Jernbanen er blitt en sårbar transportvirksomhet i Norge, og mer sårbar enn alternativene fordi det tar så lang tid og koster så mye å reetablere en kjørbar bane etter et brudd. |
|
Et pessimistisk svar på Dags spørsmål Gunnar Farestveit 29. mars 2024 kl.1850 #392332 (#392324) Vist 858 ganger
Lik innlegget |
| Ikke før hadde jeg lest Sandos pessimistiske innlegg, så kom det melding om at et vestgående tog ( tog 65 ?) står fast ved Bergheim i Hallingdal. Tydeligvis en type teknisk feil. Og Banenor kan ikke love noe når det gjelder gjenåpning ved Arna. |
|
Trafikk kom ofte raskere i gang før Terje Andersen 29. mars 2024 kl.2002 #392336 (#392324) Vist 903 ganger
Lik innlegget |
| Etter Nypan-ulykken var et provisorisk spor trafikklart 10 dager etter hendelsesdagen og før ulykkesstedet var ryddet. Terje Lenke: Nypanulykken |
|
Trafikk kom ofte raskere i gang før Ole P. Ingebrigtsen 29. mars 2024 kl.2108 #392343 (#392336) Vist 866 ganger
Lik innlegget |
| Den gang var det ikke noe som het HMS, og ingen arbeidsmiljølov |
|
Nypanulykken 1981 Per H 30. mars 2024 kl.0604* #392360 (#392336) Vist 792 ganger
Lik innlegget |
| 10 dager? Ifølge Aftenposten 27.2.1981 var 50 mann i gang med opprydding torsdag kveld (ulykken skjedde i 14.30-tiden), og man antok å kunne åpne banen igjen fredag formiddag - under ett døgn etter ulykken. |
|
Trafikk kom ofte raskere i gang før Carl Frederik Thorsager 30. mars 2024 kl.0743 #392363 (#392336) Vist 788 ganger
Lik innlegget |
| Her gikk det vel litt fort for seg. Erik Borgersen har fotografert ulykkesstedet 10 dager efter hendelsen. Det er alt. |
|
Slutt å lese forumet, Svein Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.0743 #392362 (#392324) Vist 824 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| - eller steng i det minste forumrommet Trafikknytt Spissformulert, ja, men helt ærlig, så har forumet nå fått overfokus på alt som er galt med jernbanen. Ser vi på Trafikknytt, så dreier det seg der stort sett å videreformidler nettnyheter, som folk strengt tatt kan lese selv, uten forumets hjelp. Og så utleder man noen spekulasjoner på grunnlag av det. De som vet, jernbanens insidere, er uansett ikke til stede her med sine unike forklaringer. Selv ser jeg innom balise og flightradar hver dag for å sjekke hvordan det går på Bergensbanen og Bergen lufthavn Flesland. Stort sett er det meste i rute. Men - selv ville jeg unngått Nordlandsbanens fjerntrafikk og ditto på Bergensbanen dersom man i andre enden av reisen har ett viktig klokkeslett. Jeg er også veldig skeptisk til lengre togreiser som inkluderer to operatører, for eksempel Bergen-Trondheim. For det første konkurrerer slik reiser ikke på pris i forhold til fly. For det andre har du ingen rettigheter dersom første operatør leverer deg forsinket til den neste. Har du gjennomgående billetter med flyene, har de i verste fall et hotellrom til deg, hvis du ikke leveres i tide til neste avgang. Meningen min som trådstarter var egentlig å utløse en reaksjon mot den kolossale negativiteten som akkurat nå preger dette forumet, og med det også oss som jernbaneinteresserte i NJK. Det er fullt mulig. Se innom flypratforumet. Der er det en grunnleggende positiv tone og mye glede over alt spennende som skjer innen luftfarten. Forsinkelser og kanselleringer er det omtrent ingen interesse for. |
|
Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Roar 30. mars 2024 kl.1015* #392369 (#392362) Vist 784 ganger
Lik innlegget |
| - eller ha sensur på negative meldinger? Omfanget av store driftsavvik i fjernrafikken har ikke vært større enn nå "i manns minne". Manns minne er som kjent ikke så veldig lenge. Lokal- og mellomdistanse har også vært igjennom en usedvanlig tung vinter. Og det er ikke slutt ennå. Men altså...? |
|
Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1049* #392371 (#392369) Vist 762 ganger
Lik innlegget |
| Folk får skrive hva de vil - spørsmålet er heller hva forumet i sum skal framstå som - en nettavisforsterker over alt som er galt på jernbanen, eller et forum som i større grad utforsker gleder og muligheter ved jernbanen. Nå har jeg meldt meg ut av facebook, men jeg var med i togferiegruppen og opplevde der en utrolig motivasjon til å reise mer med tog fordi folk delte mye av det som gledet dem med jernbanen. Etter å ha lest litt på ulike flyfora, utforsker jeg som regel mulige flyturer jeg kan ta, for blant annet å prøve flytyper jeg ikke har reist med. Når jeg leser litt fra shipping på blader og nettsteder, så dukker fergeturer opp som en interessant mulighet. Men etter å ha lest dette forumet den siste uken, blir jeg overbevist om at det er best å holde seg borte fra jernbanen - selv om det egentlig ikke er det. |
|
Vil du at vi skal lukke øyne og ører...- Kjetil Johnsen 30. mars 2024 kl.1435 #392406 (#392369) Vist 695 ganger
Lik innlegget |
| Nå ble til og med denne tråden negativ. Synes trådstarter har et godt poeng ;-)
Mvh Kjetil |
|
Tanken bare slo meg... Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1137 #392378 (#392362) Vist 710 ganger
Lik innlegget |
| Er det slik at negativitet er OK bare det postes på Plattformen? Der har du vel invitert til en slik meningsutveksling? |
|
Nei, jeg lot meg bare rive med Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1140* #392379 (#392378) Vist 728 ganger
Lik innlegget |
| - og i etterkant forstår jeg at jeg skulle ha holdt meg borte fra hele problemstillingen, slik som de fleste forumbrukerne faktisk har gjort. Det er min lærdom av denne saken. |
|
Helt greit! Roar 30. mars 2024 kl.1145* #392380 (#392379) Vist 727 ganger
Lik innlegget |
| Helt greit at du spiller inn spørsmålet, sånn at det kan luftes. Det må vel uansett bli sånn at forumsjefen deretter trekker opp retningslinjene for hvordan forumet skal brukes. |
|
Tanken bare slo meg... Finn Halling 30. mars 2024 kl.1154 #392381 (#392379) Vist 740 ganger
Lik innlegget |
| Det er vel ingen grunn til at dette skal være et ekkokammer - hverken for det ene eller det andre synspunktet? Omkring årtusenskiftet var det mye krøll og driftsmessige uregelmessigheter på jernbanen som fikk mye negativ omtale i mediene. Det bidro til å presse frem politisk handling og økte bevilgninger til jernbanen. Nå skal ikke njk-forum overvurderes, men: Det vel ikke riktig å skrive at "jeg skulle ha holdt meg borte fra hele problemstillingen, slik som de fleste forumbrukerne faktisk har gjort." Antall visninger er jo høyt. Noe man for øvrig også kan se av flere tråder i senere tid - startinnlegget i flere tråder i 2024 har over 3000 visninger. Det er ikke lenge siden antall visninger på startinnlegget stort sett lå på et par hundre. |
|
De 3000 visningene Dag Christian Halvorsen 30. mars 2024 kl.1209 #392384 (#392381) Vist 748 ganger
Lik innlegget |
| Forumet indekseres nå av leseroboter, så jeg tror nok KI og andre verktøy henter ut informasjon, og at det fører til hopp i statistikken. Det som slår meg, er at antallet aktive bidragsytere kanskje har minsket. Går du inn på gamleforumet og sjekker nokså tilfeldig for en del år siden, så er det mange stemmer som har blitt borte. |
|
De 3000 visningene Roar 30. mars 2024 kl.1214 #392385 (#392384) Vist 757 ganger
Lik innlegget |
| En del har vel hoppet over til Facebook? Ser ut til at det flommer over av bilder der? |
|
Forumets statistikk Svein Sando 30. mars 2024 kl.1343 #392397 (#392384) Vist 742 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har mang en gang tenkt at statikken her kunne vært gjort mye smartere og nyttigere, nemlig å registrere på et innlegg anntall unike brukere som får seg innlegget vist (mer vet vi ikke enn at det vises - ikke at det faktisk leses), og at skjelnes mellom registrerte bruker og ikke-registrerte.
Så var det å komme fra tanke til handling da.... |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |