Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Dobbelt avsporingstunge" i Plattformen

Hele tråden har 29 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Sporsperrer H. Lindholm 30. mars 2024 kl.1747* #392422 (#392404) Vist 588 ganger Lik innlegget
 

Ved Sjursøyaulykken ble vel sporsperren påkjørt "bakfra", altså fra motsatt side i forhold til den siden den var beregnet så skulle sperre for.

Sporsperrer i England har jeg bare sett på museumsjernbaner, og da bare på hensettingsspor m.v. som er sånn at eventuelt materiell i bevegelse bare kan ha veldig lav hastighet. Bare ett sted kan jeg huske å ha sett sporsperre som var beregnet på å spore av materiellet, de andre har vært utformet sånn at de fungerer som en fastmontert brensesko som kan legges på eller av.
Ellers virker det som at også museumsbanene i England har avsporingsveksler på steder hvor materiellet kan ha hastighet av betydning, eller eventuelt igangsettes med betydelig maskinkraft slik det sees i filmen fra GCR.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.58 sek
I dag 3093 treff på forum10, og 72603736 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.