Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Dobbelt avsporingstunge" i Plattformen

Hele tråden har 29 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Sporsperrer Finn Holom 30. mars 2024 kl.1730 #392423 (#392404) Vist 605 ganger Lik innlegget
 

Du skriver at "flere sperrer har rett og slett bare blitt overkjørt uten å spore av materiellet...", og nevner de to ekstreme tilfellene Sjursøya og Nyland syd. Begge disse tilfellene var ganske ekstreme og langt utenfor hva en sporsperre er dimensjonert for. Kjenner du til andre tilfelle?

Som Teknisk sjef i Jernbaneverket (før jeg ble pensjonist) gjorde jeg en undersøkelse, men fant ingen andre dokumenterte tilfelle av at sporsperrer ikke virket som de skulle.

    Sporsperrer Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1741 #392426 (#392423) Vist 617 ganger Lik innlegget
 

Etter den tid hadde vi vel hendelsen der dekselet over sporsperren på Auma fungerte som ledeskinne 21. oktober 2018.

    Sporsperrer Erik W J 30. mars 2024 kl.1814 #392430 (#392423) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

Det skal ha vært et tilfelle med en El 10 som passerte en sporsperre på Lysaker uten å spore av. Den hendelsen er blitt referert av flere, men jeg har ikke sett noe skriftlig. Det kan også være en vandrehistorie.

På T-banen har vi en nattlig hendelse med en løpsk lastetraktor fra Holmenkollbanen som passerte den daværende sporsperren mellom Stortinget og Jernbanetorget i høy hastighet - langt mer enn det sporsperren var bygget for. Da forsvant 'lokket' på sporsperren.

    Sporsperrer Bjørn Olav Jensen 30. mars 2024 kl.2159 #392448 (#392423) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Der reiser du et veldig godt poeng jeg ikke tenkte på selv. Sett i sammenheng med debatten om avledende sporveksel i Arna og hva denne er dimensjonert for, er det jo ikke ubetydelig hva sporsperrer er dimensjonert for, også. Sperra på Loenga hadde jo aldri som hensikt å stoppe løpsk materiell fra Alnabru, og å forvente det er ikke annet enn urimelig av meg.
Jeg modererer utsagnet mitt, det er de to sperrene jeg kjenner til som har blitt kjørt over uten at materiellet har sporet av. Sperra på Auma har også blitt nevnt, men den virket - der var det andre forhold som ikke var helt optimale.

    Sporsperrer Jon-Andreas Sognnæs 4. apr. 2024 kl.0004 #392659 (#392423) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Jeg har blitt fortalt om ett tilfelle på godsterminalen på Åndalsnes i Cargolink sin start. Mener sperren der var glemt lagt av, og så skulle man reise og kjørte over med alle 3 akslene i første boggi på en Di6. Man stoppet, sjekket, tok av sperren og dro ut på nytt siden alt var i orden..
Angående sperren på Sjursøya, dette var jo sperren som lå ut av spor 8 eller 9 noe sånt på Loenga, mot Sjursøya. Og den var ment for å dekke den veien siden man kunne hensette vogner der. Sjursøya hadde vel avledende sporveksel, men siden flydrivstofftoget var på Gardermoen så lå ikke denne i avledende stilling?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 373 treff på forum10, og 72631866 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12853 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.