Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Et uventet og hyggelig møte med en Euro Dual" i Galleriet

Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                ECM Svein Sando 31. mars 2024 kl.1700 #392491 (#392467) Vist 736 ganger Lik innlegget
 

Fint, men jeg synes det er greit å si ting i klartekst også. (overgangsmodus:) Difor klipper eg frå den lenka du synte oss:

Eining med ansvar for vedlikehald (ECM) er eit omgrep som blir brukt om den verksemda som er ansvarleg for vedlikehald av eit køyretøy.

                  ECM Åge Lybekbråten 31. mars 2024 kl.2012 #392499 (#392491) Vist 752 ganger Lik innlegget
 

Les Anders Baalsruds lederartikkel i siste PS (198). Der skriver han en del om ECM og eventuelle betydninger for historiske tog.

                    ECM Bjørn Halling 1. apr. 2024 kl.1351* #392515 (#392499) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

Jeg har lest det han skriver om ECM, og får ikke det til å stemme med det jeg vet om temaet.

Han skriver blandt annet:

".......må vi i Norge lage vårt eget ECM - liknende dokumenterbare vedlikeholdssystem. ..........Sentralt her blir sikkerhetsforskriften (som speiler sikkerhetsdirektivet i EU) og tolkningen av dette i Statens Jernbanetilsyn".

Men nå er det slik at ECM - forordningen gjelder VEDLIKEHOLDSSTYRINGEN, ikke selve vedlikeholdet. Det er ansvarsforholdene i forbindelse med vedlikeholdet som reguleres, ikke selve vedlikeholdet. M.a.o. er det ikke snakk om å lage et eget ECM - tilpasset vedlikeholdsopplegg, men vedkommende jernbanevirksomhet må tilfredsstille ECM - kravene. Foreløpig gjelder dette kun for kjøring på det nasjonale jernbanenettet. Det berører derfor ikke oss, så lenge vi ikke er operatør på det nasjonale jernbanenettet.

Dersom en jernbanevirksomhet kun ønsker å fremføre sitt eget materiell, så er det ikke krav til sertifisering, men ECM - kravene må naturligvis tilfredsstilles. I et slikt tilfelle kan heller ikke vedkommende jernbanevirksomhets materiell fremføres av andre, annet enn eventuelt på dispensasjon fra SJT. Med «eget materiell» menes her materiell som enten eies av operatøren, eller som disponeres og er registert i Kjøretøyregisteret med vedkommende operatør som ECM og Keeper (innehaver).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 811 treff på forum10, og 72579212 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.