EWJ-betongquiz - kommentar Erik W J 1. apr. 2024 kl.1743 #392537 (#392479) Vist 826 ganger
Lik innlegget |
| Så langt ser det ut til at hintene går i riktig retning. Svar gjerne i klartekst etter kl. 20 i kveld. |
|
EWJ-betongquiz - kommentar Jan Erik Hole 1. apr. 2024 kl.1746 #392539 (#392537) Vist 806 ganger
Lik innlegget |
| tro denne betogntunnelen bare er en del av en tunnel jan erik |
|
EWJ-betongquiz Roar 1. apr. 2024 kl.1846 #392543 (#392537) Vist 832 ganger
Lik innlegget |
| Navnene som ble gjenbrukt var Talve, Røskva, Hugin og Munin. Dette skjedde etter en lokal navnsettingskonkurranse som et NJK-medlem vant. Senere ble flere historiske lokomotivnavn gjenbrukt; Freke, Idun og Eivind. |
|
EWJ-betongquiz Ståle Ualand 1. apr. 2024 kl.1939 #392549 (#392543) Vist 849 ganger
Lik innlegget |
| Liten skrivefeil Roar, Tjalve.... |
|
Stavekontroll Roar 1. apr. 2024 kl.1954 #392550 (#392549) Vist 852 ganger
Lik innlegget |
| Javisst! Den automatiske stavekontrollen spilte meg nok en gang et puss. |
|
EWJ-betongquiz - kommentar Jan Erik Hole 1. apr. 2024 kl.2127 #392558 (#392537) Vist 799 ganger
Lik innlegget |
| jeg vet ikke om noe steder med betongtunnel, men jeg prøve meg på vossebanen et sted mellom vaksdal og stanghelle, men de kan også være bolstadøyri-evanger jan erik |
|
EWJ-betongquiz Roar 1. apr. 2024 kl.2135 #392559 (#392558) Vist 842 ganger
Lik innlegget |
|
EWJ-betongquiz Andreas Westheimer 1. apr. 2024 kl.2151 #392561 (#392559) Vist 849 ganger
Lik innlegget |
| Ganske sikker på at Roar er på rett sted. Jeg kan dessverre ikke bidra med ytterligere detaljer da min Banedata ligger hjemme og jeg er "borte". |
|
EWJ-betongquiz - ny kommentar Erik W J 2. apr. 2024 kl.0040 #392563 (#392561) Vist 839 ganger
Lik innlegget |
| Da kan jeg bekrefte at Roar og Andreas er på rett sted, men venter fortsatt på at noen skal komme med tunnelens navn og beliggenhet i klartekst. |
|
EWJ-betongquiz - ny kommentar Roar 2. apr. 2024 kl.0523 #392565 (#392563) Vist 832 ganger
Lik innlegget |
| Mariholen, km 530 mellom Egersund og Hellvik? |
|
EWJ-betongquiz Forslag til rett svar Dag Christian Halvorsen 2. apr. 2024 kl.0701 #392566 (#392565) Vist 868 ganger
Lik innlegget |
| Erik har stått på gangbroen over dette betongbyggverket. Det ligger som en forlengelse av den 177 meter lange Leidland tunnel mellom Egersund og Hellvik stasjoner på Jærbanen. Den neste tunnelen, Fossvatn, har også slike forbygg, men langt kortere. Banedata forteller at disse tunnelene er fra 1948-49. |
|
Turvei Bjørn Halling 2. apr. 2024 kl.1149 #392570 (#392566) Vist 880 ganger
Lik innlegget |
| Det vi også ser på Roars kart, er den svært fine turveien som er anlagt på strekningen, delvis på smalsporede Jærbanens trase. |
|
EWJ-betongquiz - løsningen Erik W J 2. apr. 2024 kl.1400 #392577 (#392566) Vist 862 ganger
Lik innlegget |
| Ja, Leidland tunnel er riktig svar. Den 177 meter lange tunnelen mellom Egersund og Hellvik består av en fjelltunnel og en kulvert - ca. halvparten av hvert. Hvorfor det ble kulvert her har jeg ikke sett noe skrevet om, men det kan ha å gjøre med at det raser noe ned fra fjellsidene her. Etter hvert legger jeg ut flere bilder fra området i egen tråd. Her fant jeg for øvrig ingen banestrekning å knytte bildet til (Hellvik-Maurholen dekker ikke dette).
Leidland tunnel med påbygd kulvert. Maurholen–Egersund30. mar. 2024foto: Erik W. Johansson
|
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |