Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Bilder i blader" i Årgangsbilder

Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Ulykken med 2150 Bjørn Halling 4. apr. 2024 kl.2136 #392718 (#392657) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

Wikipedia beskriver det i alle fall slik jeg husker det:
"Togledelsen på Oslo Ø valgte å sende det løpske toget inn i spor 7. Her sto en postvogn og en godsvogn innerst på sporet. I siste liten fikk man bragt de fire postfunksjonærene i sikkerhet.
De to vognene ble fullstendig knust, og postvognen brakk i to. Loket, El 11.2150 ble så ødelagt at det ble utrangert. Også postvognen DF nr. 21319 ble utrangert. Som erstatning for lokomotivet ble det bestilt ytterligere ett lok av type El 14 (det er derfor det er 31 og ikke 30 som var opprinnelig bestilt).
Grunnen til at man valgte spor 7 var da at man unngikk at loket rev bæresøyler, slik at taket i Østbanehallen ville rase sammen. Skadeomfanget ble beregnet til 4 millioner kroner for materiellet, mens hallen fikk skader for 200 000 kroner."

Lenke: https://no.wikipedia.org/wiki/Grefsen-ulykken

            Ulykken med 2150 Bjørn Halling 4. apr. 2024 kl.2138 #392719 (#392718) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Og her:

Lenke: https://www.ostbanehallen.no/historiske-hendelser/

              Ulykken med 2150 Erik W J 4. apr. 2024 kl.2152 #392722 (#392719) Vist 806 ganger Lik innlegget
 

Det er nok mulig at jeg husker feil mht. plassering av postvognen. Jeg synes det imidlertid er litt rart at den knakk og ble liggende på siden uten å knuse G-vognen innerst i butten?

                Ulykken med 2150 Svein Sando 5. apr. 2024 kl.0651 #392736 (#392722) Vist 809 ganger Lik innlegget
 

Men hvorfor skulle noen av vognene bak i toget spore av før selve sammenstøtet innerst? Så vidt jeg husker fra beskrivelser den gangen klarte lokføreren å redusere hastigheten på toget fra 120 nederst i Brynsbakken til 60 før sammenstøtet, så isolert ett hadde toget ikke vill fart de siste hundremetrene og sporet er tilnærmet rett.

Jeg vet ikke om du var med blant den gruppen av NJK-ere som akkurat denne kvelden gikk sporene fra klubblokalet i Oslogate 3 og inn i toghallen. Jeg var der. Vi ante ikke at det hadde vært en ulykke, men stusset etterhvert over at det var ingen togtrafikk på stasjonen. Så så vi enden på et godstog med tankvogner som stod på et av sporene som førte inn i hallen. Godstog der? Vi så KL som var litt i ulage, men kan ikke huske at vi så noen avsporing av vogner bak i toget. Vi gikk på en av plattformene som ført inn til venstre for ulykkestoget, da sakens gru langsomt gikk opp for oss. Vi ble møtt av noen politikonstabler som lurte på hvorfor vi var der, men de var mest opptatt av å få oss vekk fra skadestedet. Ole Mjelva klarte imidlertid å snakke seg inn igjen en times tid senere, for han måtte hjem og hente fotoapparatet og tok en hel serie bilder av ulykken, så så veldig strengt vakthold var det ikke. Saken ble jo diskutert mye på den tiden, men jeg kan ikke huske at din teori ble nevnt den gangen. Du henviser til besøket på stillverket litt senere og det en fortalte der. Så spørs det om det var fra en som var direkte involvert i hendelsene den kvelden, eller om det var via andre. Uansett så vil vel en offisiell ulykkesrapport gi svaret.

På Sporet (nr. 6 juni 1971, s. 3 og 4) har kun en kort omtale av hendelsen og berører ikke dette i det hele tatt. Et av Mjelvas bilder fra hendelser er gjengitt på side 4, men viser bare det smadrede loket (11.2150).

                  Ulykken med 2150 - Uhellskommisjonens rapport Finn Holom 5. apr. 2024 kl.0904* #392743 (#392736) Vist 832 ganger Lik innlegget
 

Av NSB Uhellkommisjonens rapport (datert 7.12.70) fremgår bl.a.:
- toget ble ledet inn i spor 7 på Oslo Ø, hvor det sto en postvogn og en lukket godsvogn.
- registrerende hastighetsmåler viser at største hastighet ned fra Grefsen var ca. 90 km/h nederst i Brynsbakken, og hastigheten var ca. 75 km/h i kollisjonsøyeblikket.

                    Ulykken med 2150 - Uhellskommisjonens rapport Erik W J 5. apr. 2024 kl.0924 #392748 (#392743) Vist 824 ganger Lik innlegget
 

Da fikk vi fasiten, og jeg legger inn en korreksjon i det jeg skrev tidligere om hvor postvognen stod.

                  Ulykken med 2150 Erik W J 5. apr. 2024 kl.0923 #392747 (#392736) Vist 795 ganger Lik innlegget
 

Nå husker jeg sannsynligvis feil mht. hvor postvognen stod. Det var neppe noen avsporing før sammenstøtet, men noen av vognene bak i toget ble stuket ved sammenstøtet og forlot vel sporet.

Det jeg er noenlunde sikker på at de sa i stillverket var at det var en vurdering mht. folk i postvognen, men jeg er ikke like sikker lenger på hva resultatet ble av den vurderingen.

                    Ulykken med 2150 Gunnar Farestveit 5. apr. 2024 kl.1021 #392749 (#392747) Vist 792 ganger Lik innlegget
 

Postvognen som ble ødelagt skulle gå i nattoget til Bergen samme kveld. I avisreportasjer etter ulykken ble noen postfunksjonærer fra Bergen intervjuet. De hadde blitt varslet og kom seg ut i siste liten.

                      Ulykken med 2150 Per H 5. apr. 2024 kl.1259 #392765 (#392749) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

Lenke: Arbeiderbladet 3.12.1970 (Nasjonalbiblioteket)

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 5236 treff på forum10, og 72658330 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.