Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Kristiansand: KL-master påfylles og godt belagte Sørtog " i Galleriet

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Rundgang kan ha sin pris... Olaf Bjerknes 10. apr. 2024 kl.1217 #393060 (#393058) Vist 628 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kristiansand er vel den eneste stasjon i Norge der et tog endrer kjøreretning. Jeg har sett i Tyskland, for eks. i Frankfurt am Main (Sekkestasjon) at når et tog kommer inn, så kommer et nytt lokomotiv inn rette efter og kobler seg på. Bremseprøve taes raskt (gjennomslagsprøve) og avgangssignal gis ganske raskt. Her er det vel mange minutter å spare ved å bruke et annet lokomotiv videre

        Rundgang kan ha sin pris... Roar 10. apr. 2024 kl.1222 #393062 (#393060) Vist 601 ganger Lik innlegget
 

Hamar også. Gjennomgående tog Oslo-Trondheim over Røros. Tp. 76.

        Rundgang kan ha sin pris... Eyolf Berg 10. apr. 2024 kl.1224 #393063 (#393060) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Det betinger at det finnes et tilgjengelig lokomotiv. Med det ernafiserte jernbanevesenet vi har i Norge i dag, er alt skåret så til beinet at noe slikt ikke eksisterer.

        Rundgang kan ha sin pris... Erik W J 10. apr. 2024 kl.1225 #393064 (#393060) Vist 633 ganger Lik innlegget
 

Det krever et visst volum på trafikken om en skal bruke et annet lokomotiv ved endring av kjøreretning. Rundgang i Krisiansand er nok vesentlig rimeligere enn å bytte lok hver gang.

Metoden med å bytte trekkraft ved vending skal for øvrig ha vært det vanlige på dager med stor trafikk på Holmenkollbanen da en kjørte med toakslede vogner. Tilhengerne fikk tilkoblet ny motorvogn ved vending på Majorstuen og Holmenkollen (dagens Besserud).

          Rundgang kan ha sin pris... Jan Arne Rødland 10. apr. 2024 kl.1534 #393083 (#393064) Vist 597 ganger Lik innlegget
 

Og Rodeløkka i den tid trikken kjørte fra Sofienberg og gjennom Verksgaten.

        Endret kjøreretning Knut Andvord 10. apr. 2024 kl.1506 #393079 (#393060) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

I Tyskland er det mange sekkestasjoner. I Stuttgart så bytter de også førere. Så snart tog ankommer så logger fører seg av og den neste føreren logger seg inn i andre enden. Det samme skjer på S-Bahn i München for S7 på München-Ost. Fører slipper å flytte seg hele toglengden ved retningsbytte

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 14772 treff på forum10, og 72746871 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12863 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.