Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Nedgang i antall personbiler" i Plattformen Trikken

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Nedgang i antall personbiler Erik W J 10. apr. 2024 kl.1220 #393061 (#393059) Vist 760 ganger Lik innlegget
 

Den politikken som er ført i Oslo mht. tilgjengelighet for personbiler er tilsvarende det en har i andre større byer i Europa uavhengig av hvilke partier som styrer, og jeg tror neppe det nye byrådet vil endre vesentlig på det.

Denne utviklingen har nok først og fremst sammenheng med at biltrafikken har kvelt seg selv fordi det ikke er nok areal til utvidelser av veinettet. Det innebærer at den delen av kollektivtrafikken som bruker gategrunn også krever mer areal, og derfor må også biltrafikken - ikke minst gateparkering - begrenses ytterligere. Oslo har i utgangspunktet for liten gategrunn selv om personbilene blir borte, og det hjelper ikke at en prosjekterer nye områder med smalere gater enn behovet (f.eks. Dronning Eufemias gate).

Det som har vært mest diskutert er nok effekten av sykkelsatsingen, som det politisk har vært nokså bred enighet om.

    Nedgang i antall personbiler Finn Halling 10. apr. 2024 kl.1246 #393066 (#393061) Vist 733 ganger Lik innlegget
 

Bilpolitikken i sentrum er vi ikke uenige om. Samtidig må man ta inn over seg at politikken bidrar til å gjøre det krevende for mange å bo i sentrum. Hadde vi bodd i sentrum i Oslo med fire barn hadde det ikke vært praktisk mulig for oss å være i full jobb og samtidig følge opp henting, levering og fritidsaktiviteter.

En nøkkel er utbygging av et god kollektivtilbud. Når regjeringen nå trekker seg fra utbyggingen av Majorstuen stasjon, er det ikke et bidrag til å bygge ut et bedre kollektivtilbud. Men en ny illustrasjon av regjeringens samferdselspolitikk.

      Nedgang i antall personbiler Erik W J 10. apr. 2024 kl.1259* #393067 (#393066) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Når byene vokser blir kollektivtrafikken også gradvis dårligere sett fra den enkeltes ståsted. Det er en av følgene av at vi blir flere mennesker. En engelsk professor beskrev denne nokså uungåelige utviklingen med "from surburban railway to mass transit" - eller overgangen fra sitteplass og avis til ståplass og holdestropp.

        Nedgang i antall personbiler Finn Halling 10. apr. 2024 kl.1344* #393073 (#393067) Vist 770 ganger Lik innlegget
 

"En engelsk professor beskrev denne nokså uungåelige utviklingen med "from surburban railway to mass transit" - eller overgangen fra sitteplass og avis til ståplass og holdestropp."

Sikkert riktig. Men knapt av relevans når tema er henting og levering av barn. Og befolkningsveksten skyldes jo nettopp flere barn.

          Nedgang i antall personbiler Erik W J 10. apr. 2024 kl.1354 #393075 (#393073) Vist 758 ganger Lik innlegget
 

Det er nok det som er årsaken til at en har en internasjonal trend som innebærer at barnefamiliene flytter ut fra byene.

      NTP Erik W J 10. apr. 2024 kl.1302 #393068 (#393066) Vist 729 ganger Lik innlegget
 

Tidligere var det som ble lagt frem i NTP nokså sikkert det som ble resultatet. I de senere år fremstår NTP mer som utgangspunkt for forhandlinger.

      Nedgang i antall personbiler Holger Schlaupitz 10. apr. 2024 kl.1625 #393092 (#393066) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Nå er det jo slik at mye av det som har bidratt til færre parkeringsplasser og mindre bilbruk i sentrumsområdene i Oslo, også har gjort det vesentlig enklere å gå, sykle og reise kollektivt. Sammen med fortetting og befolkningsvekst har dette gjort det lettere for folk å leve uten bil i de indre byområdene, og det er heller ikke langt mellom barnehagene. Jeg er ganske sikker på at det er blitt enklere å ha små barn og klare seg uten bil i den tette delen av Oslo by.

        Nedgang i antall personbiler Jan Arne Rødland 10. apr. 2024 kl.1853 #393113 (#393092) Vist 678 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

For en som ikke lenger er sprek og med en ennu skrøpeligere kone blir Oslo sentrum et "no-go"
område. Det er ikke alltid det passer med trikk eller T-bane. Det kan bli for langt å gå.

        Nedgang i antall personbiler Finn Halling 11. apr. 2024 kl.1336 #393155 (#393092) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser ikke noe galt i hverken at det primært er eldre og studenter som bor i sentrum eller at barnefarmilier foretrekker å bo utenfor sentrum. En stor fordel ved å bo i/ved et tettsted med et godt kollektivtilbud utenfor sentrum (f.eks. Fetsund eller Sørumsand eller Hvalstad eller ...) er at det er svært enkelt å ferdes mellom jernbanestasjon/bopel/skole/barnehage/fritidsaktiviteter. Samt - ikke minst viktig! - at det er kort avstand til skog og mark, der barn bør ferdes ofte i stedet for å henge i en park eller på gatehjørnet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 12095 treff på forum10, og 72590496 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.