Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Co 313" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 9 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Virkeligheten? H. Lindholm 12. apr. 2024 kl.1129 #393238 (#393235) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Det virker helt usannsynlig at den detaljerte bakgrunne skal ha blitt satt inn etterpå.
Hvis man zoomer inn på bildet som ligger på Nasjonalbibliotekets side er det mange detaljer som også vises på bildet med gråhvit bakgrunn, blant annet lyktestolper. Disse står så klart og tydelig med rene og feilfrie konturer mot den detaljerte bakgrunnen at det er utenkelig at noen skal ha lagt inn en bakgrunn i ettertid med den teknikken som var tilgjengelig dengang.

Det er nok mer sannsynlig at bakgrunnen er retusjert bort på varianten som ligger på Oslobilder. Der er det også en svak kontur av åsene i bakgrunnen, men denne konturen stemmer ikke med det detaljerte bildet, noe som også tyder på at det er retusjert.

Det samme bildet ligger også på Digitaltmuseum. Der er det direkte zoombart, men det er en relativt dårlig, rastrert kopi.

            Virkeligheten? Erik W J 12. apr. 2024 kl.1739 #393257 (#393238) Vist 548 ganger Lik innlegget
 

Det er godt mulig at dere har rett i at dette er det opprinnelige bildet.

Jeg kan ikke nok fototeknikk anno 1905 til å nekte for de kunne ta bilder med kort lukkertid og relativ høy dybdeskarphet. Det som hele tiden har gjort meg mistenksom er imidlertid perspektivet, slik som at Nylandsveien 2 er kommet så nær på bildets høyre side. Hadde en teleobjektiver på den tiden?

              Virkeligheten? Svein Sando 12. apr. 2024 kl.1840* #393262 (#393257) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

Til det siste spørsmålet, så kom ikke det vi forstår med utskfitbar optikk før på 20-tallet med 35 mm film.

Du nevner det med høy dybdeskarphet i bildet. For meg virker det som at avstandsinnstillingen er satt på det langt borte, for skarpheten er høy i mellom- og bakgrunnen, mens forgrunnen er litt uskarp i forhold. Om det gir inntrykk av en slags "kunstig" bakgrunn, vet jeg ikke.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 753 treff på forum10, og 72579154 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.