Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Vibrasjoner i tog på nye strekninger" i Plattformen
Hele tråden har 6 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
HVis jeg ikke husker feil fra andre lenker var sporet i Blixtunellen nærmest konsekvent lagt med minste sporvidde mulig innen oppgitt toleranse. Var det 1417 mm mon tro?
Jeg håper du både husker feil og har skrevet feil. Sporvidde 1417 er ikke kjørbar.
Som vi har diskutert her på Forumet før, ble sporet bygget etter gjeldende toleransekrav for nytt spor: spesifisert til 1435 mm - 0/+ 4. Sporet har "krympet" noen mm etter ferdigstillelsen, men er fortsatt innenfor toleransene for spor i drift.
Det vil nå bli utført en justering av sporvidden, ved at mellomlegget i skinnefestene vil bli byttet ut.
Det er vel på tide å avslutte debatten om sporvidden i Blixtunnelen nå.
"Sporet har "krympet" noen mm etter ferdigstillelsen, men er fortsatt innenfor toleransene for spor i drift."
Gjelder dette også for Farriseidet-Porsgrunn, Langset-Strandlykkja og Holm-Nykirke også? Det var like ille der også, selv om det er ordinære sviller.
Jeg ser ved å søke på Blixtunellen at det var meldt 1428 mm sporvidde noen steder der det var vibrasjoner, men ikke i Blixtunellen. Det interessante for en ikke-fagmann på jernbanespor er jo at sporet i Blixtunellen har krympet og må justeres , se lenke nedenfor til tråden.Jeg har nylig reist flere ganger Oslo S - Ski tur/retur og jeg har ikke hatt noe å utsette på togsettenes gangegenskaper. Blixtunellen er et flott anlegg og Ski stasjon er blitt fin.
Lenke: Lenke om Blixtunellens sporvidde
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.