Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Årgangsbilder    

Nye gamle Skarpmoen-bilder på nb.no ·33 Roar 16. apr. 2024 kl.1630* #393473 Vist 1177 ganger Lik innlegget
 

Nasjonalbiblioteket har skannet og lagt ut interessante bilder. Bl.a. dette av Oslo V med to sporvidder på Havnebanen.

Lenke: Nasjonalbiblioteket

Spigerverk-banen Roar 16. apr. 2024 kl.1642 #393477 (#393473) Vist 1155 ganger Lik innlegget
 

Den interne banen på Christiania Spigerverk i Nydalen.

Lenke: Nasjonalbiblioteket

  Motorvogn på Oslo Ø Roar 16. apr. 2024 kl.1648* #393478 (#393477) Vist 1195 ganger Lik innlegget
 

Hva var nå dette for en slags vogn?

Lenke: Nasjonalbiblioteket

    Motorvogn på Oslo Ø Hans-Ole Sveia 16. apr. 2024 kl.1725* #393480 (#393478) Vist 1208 ganger Lik innlegget
 

En av de to tidlige motorvognene.
Se lenken.
Er fra perioden da NSB fant ut hvordan motorvogner ikke burde være. Greit rent erfaringsbasert, men stort sett ugreit utover det.

Lenke: Motorvogn

      Motorvogn på Oslo Ø Erik W J 16. apr. 2024 kl.1731* #393484 (#393480) Vist 1212 ganger Lik innlegget
 

Ingvar Müller skriver at disse vognene led av å være utviklet av en flykonstruktør, men de var faktisk i drift som motorvogner fra 1923 til 1941 (og etter det som tilhengere). Det var ikke så galt til å være fra en tid motorvogner flest var premature.

      Co-m type 1 Svein Sando 16. apr. 2024 kl.2359 #393508 (#393480) Vist 1159 ganger Lik innlegget
 

Er fra perioden da NSB fant ut hvordan motorvogner ikke burde være. Greit rent erfaringsbasert, men stort sett ugreit utover det.

Kan du utdype dette?

Det virker jo som denne første motorvogntypen var en slags hyllevare fra Deutschen Werke Kiel.

        Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.0810 #393513 (#393508) Vist 1122 ganger Lik innlegget
 

DWK leverte denne motorvogntypen over mange år og i flere versjoner, både toakslede og boggivogner og til flere sporvidder. Den spisse fronten ble endret etter noen år. Det ble levert mange vogner til danske og svenske baner, Nederland var også en stor kunde i tillegg til tyske baner.

          Co-m type 1 Erik W J 17. apr. 2024 kl.0916 #393521 (#393513) Vist 1145 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ingvar Müller skriver at anskaffelsene av de tyske motorvognene på 20-tallet viste at NSB måtte konstruere sine egne. Begge de tyske motorvogntypene Co-m type 1 og C-m type 1 hadde for liten effekt i forhold til vekten for norske forhold. Det begrenset anvendelsen til strekninger uten større stigninger og tog med lite behov for tilkoblede vogner.

Ellers ser det ut til at de første norskbyggede motorvognene - smalt spor Cmb type 1 og normalspor Cmb type 13 - ble til etter en skisse av vogner til Numedalsbanen signert distriktsjef Saxegaard i Drammen distrikt i februar 1926. Skissen viser detaljert arrangementet i vognene av type 13 med unntak av at toalettet ble flyttet bak i vognen - på skissen er det der konduktørens plass ble.

            Co-m type 1 Svein Sando 17. apr. 2024 kl.1121 #393535 (#393521) Vist 1117 ganger Lik innlegget
 

Hvem er Ingvar Müller?

              Ingvar Müller Erik W J 17. apr. 2024 kl.1202* #393541 (#393535) Vist 1146 ganger Lik innlegget
 

I denne sammenhengen henvises til Ingvar Müller som forfatter av artikkelen "Motordriftens utvikling ved Norges Statsbaner" i NSB Tekniske meddelelser 1/1956.

Han ble kanskje mest kjent for å være en av de ledende i konstruksjonsarbeidet som ble gjort på Strømmens Værksted på 1930-tallet, men hadde en solid bakgrunn - se lenken:

Lenke: Ingvar Müller - Strinda historielag

                Ingvar Müller Erik W J 17. apr. 2024 kl.1205* #393545 (#393541) Vist 1138 ganger Lik innlegget
 

Ove Skaug - tidligere direktør for både Trondheim Sporvei og Oslo Sporveier - var en som hadde stor ingeniørfaglig respekt for Ingvar Müller, men nevnte samtidig at det var vanskelige siktforhold på kontoret hans. Müller var visstnok en storrøyker.

            Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.1711* #393559 (#393521) Vist 1092 ganger Lik innlegget
 

NSB skulle i prinsippet handle innenlands. Slik jeg forstår kjøpet av de tre første motorvognene fra utlandet (de to fra DWK og en toakslet fra AEG), var hensikten å få erfaring med motorvogndrift. Når de så kom i gang begynte de enklest mulig med en vogn med førerrom i en ende (Cmb type 1 smalt spor og aCmb type 13), etterfulgt at en toretningsvogn (Cmb type 14) og deretter boggivogner.

Interessant med den skissen du nevner, Erik. Hvor befinner den seg?

              Motorvogn for Numedalsbanen Erik W J 17. apr. 2024 kl.2242 #393593 (#393559) Vist 1109 ganger Lik innlegget
 

Her er tegningen:

Lenke: Motorvogn for Numedalsbanen

                Motorvogn for Numedalsbanen Thor Bjerke 18. apr. 2024 kl.0707 #393605 (#393593) Vist 1051 ganger Lik innlegget
 

Takk, den hadde jeg glemt!

            Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.2139 #393583 (#393521) Vist 1059 ganger Lik innlegget
 

En kommentar til ditt siste avsnitt. Det jeg har i mine notater er at Müller i 1925 fikk oppdrag fra NSBs hovedstyre å utarbeide forslag til en toakslet motorvogn med to motorer, hver på 50 hestekrefter, og styring fra en ende. I januar 1926 ble utkastet sendt til NSBs distriktssjefer til uttalelse og med spørsmål om behovet. Jeg vil tro at tegningen du nevner er Drammen distrikts svar på spørsmålet.

              Cmb 13 og distriktenes behov Erik W J 18. apr. 2024 kl.1032 #393617 (#393583) Vist 1004 ganger Lik innlegget
 

Det er interessant at NSB før anskaffelsen av type 13 faktisk forhører seg med distriktene om hva de behøver. Nå kan jo mye allerede ha vært fastlagt før de fikk henvendelsen, men jeg tolker det som en viss anerkjennelse av at en nærmere brukerne har mer kunnskap om behovet.

Senere er det reist kritikk ved noen av anskaffelsene for at de ikke i tilstrekkelig grad hadde sørget for slik involvering - bl.a. ved anskaffelsen av type 70. Noe av utgangspunktet for de tekniske avdelingene skal ha vært å erstatte 68-settene, mens noen i NSB Persontrafikk ønsket en bredere vurdering av kommende behov. Det er kanskje ikke ufortjent at type 70 karakteriseres som "68C"?

          Nye gamle Skarpmoen-bilder på nb.no Carl Frederik Thorsager 17. apr. 2024 kl.1830 #393572 (#393513) Vist 1062 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener å huske at det var denne motorvogntypen som ble vurdert for Nesttun-Osbanen.

        Co-m type 1 Hans-Ole Sveia 17. apr. 2024 kl.1542 #393553 (#393508) Vist 1093 ganger Lik innlegget
 

Se lenken.

Jeg tror det også finnes en tilsvarende artikkel fra 1939 (i "Teknisk ukeblad") om samme tema og med mye av de samme vurderinger.

Lenke: motorvogner

          Tekniske meddelelser Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1119 #393622 (#393553) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Takk for lenken. Den var nyttig. Var ikke klar over den.

    Motorvogn på Oslo Ø Erik W J 16. apr. 2024 kl.1726* #393481 (#393478) Vist 1175 ganger Lik innlegget
 

NSB Co-m type 1 - kunne ha blitt type 81 om de hadde holdt ut så lenge.

    Elegante motorvogner Knut Grønlund 17. apr. 2024 kl.1239* #393522 (#393478) Vist 1084 ganger Lik innlegget
 

Så flott bilde! Synes virkelig dette var flotte motorvogner altså! Ei skikkelig "spissmus"😄 Var de rødbrune tru? Husker mitt første bekjentskap med denne typen, gjennom boka "Glemte Spor". Det ble til at jeg bygde en modell av den faktisk, da i hvit utgave (fotoet var jo svart-hvitt!) Har dessverre ikke modellen lenger..😪
Er det bevart noen motorvogner av denne typen i Tyskland tru?

Mvh. Knut

      Elegante motorvogner Per H 18. apr. 2024 kl.0954 #393611 (#393522) Vist 944 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Er det bevart noen motorvogner av denne typen i Tyskland tru?

Lite sannsynlig, ifølge loks-aus-kiel

Lenke: Spitzmäuse

      Elegante motorvogner Hans-Ole Sveia 24. apr. 2024 kl.1837 #394025 (#393522) Vist 569 ganger Lik innlegget
 

Du kan forresten søke på JMF015487 i DigitaltMuseum. Bildet der viser begge de to vognene på tur til Norge.

Av utfordringer disse vogenene fikk i driften var utfordringer knyttet til clutch og mellomaksel, om jeg husker rett fra boka fra 1983 om Vossebanen.

        Elegante motorvogner Roar 24. apr. 2024 kl.1856* #394026 (#394025) Vist 552 ganger Lik innlegget
 

Enklere med direkte lenke:

Lenke: Digitaltmuseum

        Elegante motorvogner og barnesykdommer DCHalvorsen 24. apr. 2024 kl.1930 #394027 (#394025) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Det var flere problemer med disse vognene, og svak drivaksling var et av de større. Under faksimile fra BT. Vognen var da ute av drift og ble først tatt i bruk i oktober 1924.

forstørrt252343-FaksimileBergensTidende31mars1924.jpg

Faksimile av BT 31. mars 1924
24. apr. 2024
foto: Bergens Tidende
  Spigerverk-banen Eyolf Berg 20. apr. 2024 kl.1700 #393795 (#393477) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Hvilken sporvidde hadde denne banen? Når ble den anlagt, og hvor lenge eksisterte den?

    Spigerverk-banen Jan Arne Rødland 20. apr. 2024 kl.1749* #393801 (#393795) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

Normalspor. Nøyaktig når den ble fjernet skal jeg ikke si men T-banen
fra Storo mot Nydalen følger delvis Spigerverkbanens gamle trasé.

      Spigerverk-banen Eyolf Berg 20. apr. 2024 kl.1759 #393805 (#393801) Vist 859 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg vet det var normalsporet forbindelse fra Grefsen stasjon til Spigerverket, men det bilder fra 1915, som Roar lenker til, ser for meg ut til å vise en bane med langt smalere spor. Kan det stemme? I så fall: Hvilken sporvidde? 1067 mm?

        Spigerverk-banen Jan Arne Rødland 20. apr. 2024 kl.1810 #393807 (#393805) Vist 853 ganger Lik innlegget
 

Det kan kanskje være 600 mm? Det ser litt smalt ut til å være 1067 mm synes jeg.

          Spigerverk-banen Eyolf Berg 20. apr. 2024 kl.1819 #393809 (#393807) Vist 886 ganger Lik innlegget
 

Det kan du ha rett i. Det var en sporvidde som var mye brukt på industri- og anleggsbaner den gangen, og gitt størrelsen på materiellet, virker det som et ganske sannsynnlig svar. Det er kanskje enda tydeligere på et annet bilde jeg fant.

Lenke: Et bilde til fra internbanen på Spigerverket

            Spigerverk-banen Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1831 #393812 (#393809) Vist 909 ganger Lik innlegget
 

Loket fra 1928 står med 600 mm i Levahns leveranseliste, mens det fra 1923 står uten angitt sporvidde. Var nok 600 mm fra begynnelsen.

        Spigerverk-banen Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1817 #393808 (#393805) Vist 862 ganger Lik innlegget
 

Sporvidden skal ha vært 600 mm. Banen ble anlagt som hestebane og fikk antakelig det første loket i 1923, et akkumulatorlok fra Levahn (det på bildet?). Et motorlok fra Levahn fulgte i 1928, og etter krigen ble det kjøpt inn noen brukte motorlok.

Jeg noterte en gang fra Aftenposten 5.3.1923 om det første norskbyggede akkumulatorlokomotiv, som for tiden går på Christiania spigerverk og har gjort god tjeneste i lengre tid. Loket er på 6/18 hk. og forsynt med et Edison-batteri på 250 amperetimers kapasitet og 60/80 volts spenning. Det er med loket levert to ladestasjoner. Levahn opplyser at alt arbeid med unntak av det elektriske batteri og maskineri, er laget i Norge. Ved framtidige leveranser kan elektromotorene leveres fra Norge, mens batteriene kun fås i Amerika. Levahn venter i nær framtid bestilling på et som er dobbelt så kraftig, 16/32 hk. Loket på Spigerverket har en trekkraft på 40 tonn på flat bane og sporvidden er bare 600 mm. Levahn har før levert en rekke bensinlokomotiver, og Akersbanene har i disse dager mottatt to slike. Disse er betydelig billigere i anskaffelse enn akkumulatorlokene.

          Spigerverk-banen Eyolf Berg 20. apr. 2024 kl.1830 #393810 (#393808) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

"... Aftenposten 5.3.1923 om det første norskbyggede akkumulatorlokomotiv, som for tiden går på Christiania spigerverk og har gjort god tjeneste i lengre tid" (Mine uthevelser). Når Aftenposten i mars 1923 skriver om et lok som har gjort god tjeneste på Spikerverket i lengre tid, mener jeg det tyder på at banen må ha fått dette loket en god stund før 1923. De to bildene i Nasjonalbibliteket er datert 1915. Kan det tenkes at det faktisk kom allerede da?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 10590 treff på forum10, og 72663684 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.