Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Nye gamle Skarpmoen-bilder på nb.no" i Årgangsbilder

Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Motorvogn på Oslo Ø Roar 16. apr. 2024 kl.1648* #393478 (#393477) Vist 1177 ganger Lik innlegget
 

Hva var nå dette for en slags vogn?

Lenke: Nasjonalbiblioteket

    Motorvogn på Oslo Ø Hans-Ole Sveia 16. apr. 2024 kl.1725* #393480 (#393478) Vist 1191 ganger Lik innlegget
 

En av de to tidlige motorvognene.
Se lenken.
Er fra perioden da NSB fant ut hvordan motorvogner ikke burde være. Greit rent erfaringsbasert, men stort sett ugreit utover det.

Lenke: Motorvogn

      Motorvogn på Oslo Ø Erik W J 16. apr. 2024 kl.1731* #393484 (#393480) Vist 1195 ganger Lik innlegget
 

Ingvar Müller skriver at disse vognene led av å være utviklet av en flykonstruktør, men de var faktisk i drift som motorvogner fra 1923 til 1941 (og etter det som tilhengere). Det var ikke så galt til å være fra en tid motorvogner flest var premature.

      Co-m type 1 Svein Sando 16. apr. 2024 kl.2359 #393508 (#393480) Vist 1142 ganger Lik innlegget
 

Er fra perioden da NSB fant ut hvordan motorvogner ikke burde være. Greit rent erfaringsbasert, men stort sett ugreit utover det.

Kan du utdype dette?

Det virker jo som denne første motorvogntypen var en slags hyllevare fra Deutschen Werke Kiel.

        Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.0810 #393513 (#393508) Vist 1104 ganger Lik innlegget
 

DWK leverte denne motorvogntypen over mange år og i flere versjoner, både toakslede og boggivogner og til flere sporvidder. Den spisse fronten ble endret etter noen år. Det ble levert mange vogner til danske og svenske baner, Nederland var også en stor kunde i tillegg til tyske baner.

          Co-m type 1 Erik W J 17. apr. 2024 kl.0916 #393521 (#393513) Vist 1127 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ingvar Müller skriver at anskaffelsene av de tyske motorvognene på 20-tallet viste at NSB måtte konstruere sine egne. Begge de tyske motorvogntypene Co-m type 1 og C-m type 1 hadde for liten effekt i forhold til vekten for norske forhold. Det begrenset anvendelsen til strekninger uten større stigninger og tog med lite behov for tilkoblede vogner.

Ellers ser det ut til at de første norskbyggede motorvognene - smalt spor Cmb type 1 og normalspor Cmb type 13 - ble til etter en skisse av vogner til Numedalsbanen signert distriktsjef Saxegaard i Drammen distrikt i februar 1926. Skissen viser detaljert arrangementet i vognene av type 13 med unntak av at toalettet ble flyttet bak i vognen - på skissen er det der konduktørens plass ble.

            Co-m type 1 Svein Sando 17. apr. 2024 kl.1121 #393535 (#393521) Vist 1099 ganger Lik innlegget
 

Hvem er Ingvar Müller?

              Ingvar Müller Erik W J 17. apr. 2024 kl.1202* #393541 (#393535) Vist 1127 ganger Lik innlegget
 

I denne sammenhengen henvises til Ingvar Müller som forfatter av artikkelen "Motordriftens utvikling ved Norges Statsbaner" i NSB Tekniske meddelelser 1/1956.

Han ble kanskje mest kjent for å være en av de ledende i konstruksjonsarbeidet som ble gjort på Strømmens Værksted på 1930-tallet, men hadde en solid bakgrunn - se lenken:

Lenke: Ingvar Müller - Strinda historielag

                Ingvar Müller Erik W J 17. apr. 2024 kl.1205* #393545 (#393541) Vist 1118 ganger Lik innlegget
 

Ove Skaug - tidligere direktør for både Trondheim Sporvei og Oslo Sporveier - var en som hadde stor ingeniørfaglig respekt for Ingvar Müller, men nevnte samtidig at det var vanskelige siktforhold på kontoret hans. Müller var visstnok en storrøyker.

            Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.1711* #393559 (#393521) Vist 1075 ganger Lik innlegget
 

NSB skulle i prinsippet handle innenlands. Slik jeg forstår kjøpet av de tre første motorvognene fra utlandet (de to fra DWK og en toakslet fra AEG), var hensikten å få erfaring med motorvogndrift. Når de så kom i gang begynte de enklest mulig med en vogn med førerrom i en ende (Cmb type 1 smalt spor og aCmb type 13), etterfulgt at en toretningsvogn (Cmb type 14) og deretter boggivogner.

Interessant med den skissen du nevner, Erik. Hvor befinner den seg?

              Motorvogn for Numedalsbanen Erik W J 17. apr. 2024 kl.2242 #393593 (#393559) Vist 1091 ganger Lik innlegget
 

Her er tegningen:

Lenke: Motorvogn for Numedalsbanen

                Motorvogn for Numedalsbanen Thor Bjerke 18. apr. 2024 kl.0707 #393605 (#393593) Vist 1032 ganger Lik innlegget
 

Takk, den hadde jeg glemt!

            Co-m type 1 Thor Bjerke 17. apr. 2024 kl.2139 #393583 (#393521) Vist 1041 ganger Lik innlegget
 

En kommentar til ditt siste avsnitt. Det jeg har i mine notater er at Müller i 1925 fikk oppdrag fra NSBs hovedstyre å utarbeide forslag til en toakslet motorvogn med to motorer, hver på 50 hestekrefter, og styring fra en ende. I januar 1926 ble utkastet sendt til NSBs distriktssjefer til uttalelse og med spørsmål om behovet. Jeg vil tro at tegningen du nevner er Drammen distrikts svar på spørsmålet.

              Cmb 13 og distriktenes behov Erik W J 18. apr. 2024 kl.1032 #393617 (#393583) Vist 986 ganger Lik innlegget
 

Det er interessant at NSB før anskaffelsen av type 13 faktisk forhører seg med distriktene om hva de behøver. Nå kan jo mye allerede ha vært fastlagt før de fikk henvendelsen, men jeg tolker det som en viss anerkjennelse av at en nærmere brukerne har mer kunnskap om behovet.

Senere er det reist kritikk ved noen av anskaffelsene for at de ikke i tilstrekkelig grad hadde sørget for slik involvering - bl.a. ved anskaffelsen av type 70. Noe av utgangspunktet for de tekniske avdelingene skal ha vært å erstatte 68-settene, mens noen i NSB Persontrafikk ønsket en bredere vurdering av kommende behov. Det er kanskje ikke ufortjent at type 70 karakteriseres som "68C"?

          Nye gamle Skarpmoen-bilder på nb.no Carl Frederik Thorsager 17. apr. 2024 kl.1830 #393572 (#393513) Vist 1044 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener å huske at det var denne motorvogntypen som ble vurdert for Nesttun-Osbanen.

        Co-m type 1 Hans-Ole Sveia 17. apr. 2024 kl.1542 #393553 (#393508) Vist 1075 ganger Lik innlegget
 

Se lenken.

Jeg tror det også finnes en tilsvarende artikkel fra 1939 (i "Teknisk ukeblad") om samme tema og med mye av de samme vurderinger.

Lenke: motorvogner

          Tekniske meddelelser Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1119 #393622 (#393553) Vist 929 ganger Lik innlegget
 

Takk for lenken. Den var nyttig. Var ikke klar over den.

    Motorvogn på Oslo Ø Erik W J 16. apr. 2024 kl.1726* #393481 (#393478) Vist 1157 ganger Lik innlegget
 

NSB Co-m type 1 - kunne ha blitt type 81 om de hadde holdt ut så lenge.

    Elegante motorvogner Knut Grønlund 17. apr. 2024 kl.1239* #393522 (#393478) Vist 1066 ganger Lik innlegget
 

Så flott bilde! Synes virkelig dette var flotte motorvogner altså! Ei skikkelig "spissmus"😄 Var de rødbrune tru? Husker mitt første bekjentskap med denne typen, gjennom boka "Glemte Spor". Det ble til at jeg bygde en modell av den faktisk, da i hvit utgave (fotoet var jo svart-hvitt!) Har dessverre ikke modellen lenger..😪
Er det bevart noen motorvogner av denne typen i Tyskland tru?

Mvh. Knut

      Elegante motorvogner Per H 18. apr. 2024 kl.0954 #393611 (#393522) Vist 923 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Er det bevart noen motorvogner av denne typen i Tyskland tru?

Lite sannsynlig, ifølge loks-aus-kiel

Lenke: Spitzmäuse

      Elegante motorvogner Hans-Ole Sveia 24. apr. 2024 kl.1837 #394025 (#393522) Vist 550 ganger Lik innlegget
 

Du kan forresten søke på JMF015487 i DigitaltMuseum. Bildet der viser begge de to vognene på tur til Norge.

Av utfordringer disse vogenene fikk i driften var utfordringer knyttet til clutch og mellomaksel, om jeg husker rett fra boka fra 1983 om Vossebanen.

        Elegante motorvogner Roar 24. apr. 2024 kl.1856* #394026 (#394025) Vist 533 ganger Lik innlegget
 

Enklere med direkte lenke:

Lenke: Digitaltmuseum

        Elegante motorvogner og barnesykdommer DCHalvorsen 24. apr. 2024 kl.1930 #394027 (#394025) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Det var flere problemer med disse vognene, og svak drivaksling var et av de større. Under faksimile fra BT. Vognen var da ute av drift og ble først tatt i bruk i oktober 1924.

forstørrt252343-FaksimileBergensTidende31mars1924.jpg

Faksimile av BT 31. mars 1924
24. apr. 2024
foto: Bergens Tidende
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 4147 treff på forum10, og 72657241 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.