Visning av en hel tråd i Plattformen
Hvorfor ble ikke Eidsvoll-Hamar smalsporet? Hvorfor var det så viktig med jernbaner mot Sverige? Hvordan var jernbanen i Norge organsiert tidligere?
Disse og flere andre spørsmål skal jeg prøve å besvare i et foredrag i NJK Oslo torsdag 25. april. Foredraget er annonsert på Oslo-avdelingens side "Hva skjer i Oslo?" og kommer nok snart også på Oppslagstavla (behøvde ikke å vente lenge på det - takk Christian!).
Norsk Hoved-Jernbane eksisterte som eget selskap i 75 år - fra 1851 til 1926. I foredraget følger vi utviklingen av hele jernbanen i Norge i NHJs samtid, men med spesielt fokus på nettopp Hovedbanen.
Toghallen må vel ha vært riktig gammel allerede i 1925. Den eksisterer fortsatt, borte ved lokstallen. Skulle ønske "noen" tok grep så den ikke forsvant i "nødvendig utviklingen" i regi av BaneNOR Eiendom.
Denne toghallen er et lite mysterium. Den står over spor 1 fortsatt på flyfoto fra 1935 og er omkring 100 meter lang. På flyfoto fra 1953 er det kommet til et lager bak lokstallen, men det er bare omkring halvparten så langt som toghallen, mens på flyfoto fra 1971 har den omkring 3/4 av toghallens opprinnelige lengde.
Jeg har befart nevnte konstruksjon, og det er mye røyk avsatt på hovedelementene. M.a.o. taktekkingen er tydeligvis lagt ny ved ny opprinnelig plassering. Er toghallen fra banens åpning?
Det var en slags toghall ved åpningen i 1854, men den var knyttet til dampskipsekspedisjonen. Antakeligvis ble den toghallen vi kjenner oppført samtidig med den første stasjonsbygningen fra 1860.
Da håper jeg det kan resultere i en tilsvarende artikkel i PS.
Etter min mening pubilserer du alt for lite i forhold til alt du vet.
Du skriver: Etter min mening publiserer du alt for lite i forhold til alt du vet.
Svært enig! Jeg har ønsket meg en bok om Hovedbanens historie, hvilket skulle passe meget godt i.h.t. Eriks kunnskaper og evner. Jeg håper fortsatt...:-)
Nå bruker jeg mye av tiden min på å skrive, så får vi se hva det blir ut av det.
Jeg har ønsket meg en bok om Hovedbanens historie, hvilket skulle passe meget godt i.h.t. Eriks kunnskaper og evner.
Den håpet vi på og oppfordret til i 2004.
Da krysser vi fingrene og minner om: "Det beste er det godes fiende" (Voltaire).
Nå skriver jeg det jeg har mest lyst til å skrive - og så er jeg ikke så veldig effektiv.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.