Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Fortsatt mangel på tp. 74" i Trafikknytt

Hele tråden har 16 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Fortsatt mangel på tp. 74 Erik W J 17. apr. 2024 kl.1041 #393529 (#393527) Vist 614 ganger Lik innlegget
 

Det hjelper vel ikke så mye med mer materiell om en av ulike årsaker ikke har kapasitet til å vedlikeholde det en har?

    Fortsatt mangel på tp. 74 J. H. Haugen 17. apr. 2024 kl.1859 #393574 (#393529) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

Dette kommer bare til å bli værre, om man ikke får bygget mer verkstedkapasitet. Man har i alt for mange år lent seg på at nytt materiell ikke trenger så mye pleie. Nå er ikke Flirt nytt lenger, og da kommer behovet. I mine øyne burde dette være noe Norske Tog burde bekymre seg for, i større grad en man får inntrykk av at de gjør i dag.

      Fortsatt mangel på tp. 74 Knut Andvord 17. apr. 2024 kl.2117 #393580 (#393574) Vist 573 ganger Lik innlegget
 

flere sett er kommet til 2 millioners vedlikehold. dette tar tid. flere av vedlikeholdene med kortere intervall tar tid. komponenter skal revideres etter byttet og bli klare til neste sett som skal inn til vedlikehold. Så ting tar tid og ikke alltid det som kommer i fra revisjon holder mål heller og må byttes igjen.

        Fortsatt mangel på tp. 74 Roar 17. apr. 2024 kl.2157 #393585 (#393580) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Det har vært vablig å bruke tp. 75 som reserve. Men nå er fire 75-sett inne for å få ERTMS-utrustning montert. Naturlig å anta at disse vil følges av fire nye så snart de første er klare osv. Dette vil ta tid å fullføre.

      Fortsatt mangel på tp. 74 Herman 17. apr. 2024 kl.2120 #393581 (#393574) Vist 586 ganger Lik innlegget
 

Norske tog bygger ikke verkstedkapasitet.

Det er vel Mantena (?) som vedlikeholder disse togene, og som dermed nødvendigvis må ta avgjørelsen om å bygge verkstedhaller. Og de må ha langsiktige bestillinger fra togselskapene før det er forsvarlig å bygge ut slik kapasitet.

        Fortsatt mangel på tp. 74 J. H. Haugen 17. apr. 2024 kl.2137 #393582 (#393581) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Det er Norske Tog som eier materiellet som Mantena, Stadler, Euromaint og andre vedlikeholder for selskapene som har anbudet på den kjøringa meteriellet går på. Det burde være i eiers ønske at materiellet deres er i best mulig stand.
Mantena har ikke penger til å bygge et verksted med sportilknytting. Det er et ønske om å bygge ett komponentverksted med bedre flyt. Dette kan forsåvidt ligge uten sportilknytting. Da blir og prisen potensielt langt mer spiselig.

          Fortsatt mangel på tp. 74 Herman 17. apr. 2024 kl.2343* #393601 (#393582) Vist 623 ganger Lik innlegget
 

Norske Tog vil selvfølgelig ha best mulig vedlikehold av materiellet. Men de har ikke lov til å gjøre noe med verkstedkapasiteten, det er Bane NOR som har ansvar for lokalene der vedlikeholdet skal foregå. (Se et annet svar i tråden.)

Jeg er tilhenger av vertikal integrasjon innen jernbane.

            Fortsatt mangel på tp. 74 Jan Arne Rødland 17. apr. 2024 kl.2352 #393603 (#393601) Vist 620 ganger Lik innlegget
 

Herman: Jeg er tilhenger av vertikal integrasjon innen jernbane.

Det må vel snart EU-byråkratene i Brussel også innse

            Fortsatt mangel på tp. 74 J. H. Haugen 18. apr. 2024 kl.1846 #393657 (#393601) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Vi hørte litt fra VY når det stod på som værst i vinter. Utover dette har det vært veldig lite kritikk mot Bane Nor Eiendom og deres måte å drifte verkstedene på. Det burde være i alles interresse at det bygges mer verkstedkapasitet og at husleia gjenspeiler det det koster å drifte det.
Norske tog burde definitivt gå i spissen for dette.

        vedlikehold av Flirt og verkstedkapasitet Knut Andvord 17. apr. 2024 kl.2145 #393584 (#393581) Vist 637 ganger Lik innlegget
 

Mantena har svært lite av vedlikeholdet. Stadler har 74, 75 utenom 75H og 76 Euromaint i Bergen har 75H, Vossebanesettene Mantena har noe av komponent vedlikeholdet, BaneService har noe komponentvedlikehold. Det er BaneNor som bygger og eier verkstedlokalitetene. BaneNor er ikke de enkleste å forholde seg til og mange steder det burde være egnet å bygge togparkering og vedlikeholdsbaser så setter kommunene og naboene seg på bakbena og vil ikke ha slikt i sitt område. Norder Follo satte seg totalt i mot parkering og verksteder i nærheten av Ski, selv om det kunne bygges tak over slik at jordbruk fortsatt kunne fungere i fremtiden. Og det blir neppe enklere i fremtiden når det skal komme inn flere typer togsett som skal ha stell og velikehold. 77 og 79 må også få et sted å sove og få sitt daglige stell

          I nærheten av Ski Roar 17. apr. 2024 kl.2224* #393592 (#393584) Vist 647 ganger Lik innlegget
 

Området du sikter til ligger i Ås kommune. Ikke i Nordre Follo.
Det var snakk om både dyrkbar mark og skog. Skogen er en del av et ganske populært turområde mellom Ski tettsted og Holstad / E18.

Lenke: Ås kommune

            Mantena Lars Byman 17. apr. 2024 kl.2257 #393597 (#393592) Vist 643 ganger Lik innlegget
 

Det har blitt satt opp plasthall fra ob Wii, på sørsiden. Ved enden av sporene til motorvog settene inne i verkstedhallen. Disse er lange nok til type 73/74/75. Antar disse teltene er like lange.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.65 sek
I dag 6020 treff på forum10, og 72584421 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.