Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Lieråsen kryssingspor" i Plattformen

Hele tråden har 41 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Lieråsen kryssingspor Terje Andersen 17. apr. 2024 kl.1143* #393540 (#393536) Vist 1022 ganger Lik innlegget
 

Jeg mener også å ha hørt at Lieråsen kryssingsspor ble fjernstyrt fra Spikkestad. Banedata 2013 sier ellers at Lieråsen ble tatt i bruk for prøvedrift i oktober 1953 og for full drift 12.04.1954. Altså for litt over 70 år.

Men det kan jo tenkes det var manuell retningsstyrt linjeblokk med blokkpost ved Lieråsen før det ble kryssingsspor. Strekningen Lier - Spikkestad var en lang blokkstrekning, nesten 9 km.

Terje

      Håndbetjent linjeblokk Roar 17. apr. 2024 kl.1148* #393542 (#393540) Vist 1007 ganger Lik innlegget
 

Men fantes det blokkposter på strekning med håndbetjent linjeblokk? Jeg tror at svaret er nei.

        Håndbetjent linjeblokk Erik W J 17. apr. 2024 kl.1150 #393543 (#393542) Vist 1019 ganger Lik innlegget
 

De 'blokkpostene' på slike strekninger var vel stasjoner? Blommenholm var f.eks. en slik stasjon uten en sporveksel.

          Håndbetjent linjeblokk Roar 17. apr. 2024 kl.1158 #393544 (#393543) Vist 1031 ganger Lik innlegget
 

Høres riktig ut.
Sånn var det også mellom Asker og Spikkestad når den ene eller begge mellomstasjonene var ubetjent.

          Lieråsen kryssingsspor Per H 17. apr. 2024 kl.1236* #393548 (#393543) Vist 1055 ganger Lik innlegget
 

Det står i Banedata at Lieråsen ble tatt i bruk som blokkstasjon fra 17.6.1953 og som kryssingsspor fra 12.4.1954.

            Lieråsen kryssingsspor Per H 17. apr. 2024 kl.1442 #393551 (#393548) Vist 1036 ganger Lik innlegget
 

Det drøyde imidlertid enda et halvår før fjernstyringen ble tatt i bruk.

Førstesideoppslag i Drammens tidende, 8.10.1954:

forstørrt252213-image_2024-04-17_144251936.jpg

              Lieråsen kryssingspor Svein Sando 17. apr. 2024 kl.1533 #393552 (#393551) Vist 1064 ganger Lik innlegget
 

Og der bekreftes også at fjernstyringen av Lieråsen styres av txp Spikkestad.

                Lieråsen kryssingspor Jan Erik Hole 17. apr. 2024 kl.1702 #393557 (#393552) Vist 1043 ganger Lik innlegget
 

men ble de sendt togmeldinger fra lier mot lieråsen?

jan erik

                  Lieråsen kryssingspor Roar 17. apr. 2024 kl.1742* #393561 (#393557) Vist 1078 ganger Lik innlegget
 

Hvis det var linjeblokk, og det må det ha vært, erstatter denne togmeldinger.

                    Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Per H 18. apr. 2024 kl.0616 #393604 (#393561) Vist 995 ganger Lik innlegget
 

Det var manuell linjeblokk mellom Asker og Drammen.

Bilder av Lieråsens stillverk tatt i hhv. 1951 og 1973 mener jeg viser at nettopp linjeblokken må ha vært en utfordring - og at man har endt opp med å videreføre manuell betjening av denne også for Lieråsen stasjon.

Lenke: Stillverk Lieråsen st. 3.6.1973 (Årgangsbilder 10.10.2012)

                      Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Roar 18. apr. 2024 kl.0731 #393606 (#393604) Vist 994 ganger Lik innlegget
 

Offiisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk.

                        Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Per H 18. apr. 2024 kl.0843 #393608 (#393606) Vist 1014 ganger Lik innlegget
 

Offisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk.

Det har du selvfølgelig helt rett i.

Er det noen som kjenner til om det eksisterer dokumentasjon eller beskrivelse av sikringsanlegget for Lieråsen?

                          Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Erik W J 18. apr. 2024 kl.1016 #393612 (#393608) Vist 1003 ganger Lik innlegget
 

Begrepet manuell linjeblokk finnes i mye dokumentasjon fra NSB. Her er det nok en dialektikk som jeg aldri helt har forstått meg på - at en i sikkerhetsreglement og tekniske beskrivelser ikke bruker samme uttrykk.

Et eksempel er ordet sporisolering, som neppe er noe faguttrykk i signalteknikk - der heter det sporfelt.

Dette kan se ut som et slags forsøk på å frikoble seg fra teknikken, men hva er begrunnelsen?

                            Sporfelt vs sporisolering Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1030* #393616 (#393612) Vist 1014 ganger Lik innlegget
 

Språklig vil jeg mene at det er en meningsforskjell mellom sporfelt og sporisolering. Sporisolering oppfatter seg som går på selve skjøten mellom to skinneender som er elektrisk isolert fra hverandre. Sporfelt er hele sporavsnittet mellom slike sporisoleringer. Altså forskjell mellom punkt og utstrekning.

                              Sporfelt vs sporisolering Erik W J 18. apr. 2024 kl.1037 #393619 (#393616) Vist 1024 ganger Lik innlegget
 

Ordene beskriver to ulike ting, men i sammenhengen beskriver de det samme. Det er litt som at en på noen språk bruker livsfare, mens en på andre bruker dødsfare - motsatte uttrykk med samme betydning.

                                Sporisolering - isolert skjøt Roar 18. apr. 2024 kl.1227* #393621 (#393619) Vist 1053 ganger Lik innlegget
 

Sporisolering i sporveksel. Legg merke til de hvite isolasjons-stykkene av plast i de isolerte skjøtene

forstørrt252217-20240418_110809.jpg

18. apr. 2024
foto: Roar
                                  Isolert skjøt Erik W J 18. apr. 2024 kl.1204 #393623 (#393621) Vist 1047 ganger Lik innlegget
 

Det avbildede er det som kalles en isolert skjøt.

For de tekniske definisjoner anbefaler jeg teknisk regelverk

Lenke: Togdeteksjon - systemdefinisjon

                            Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1326 #393627 (#393612) Vist 999 ganger Lik innlegget
 

Tidligere (1980-tallet) hadde Norges jernbaner fire driftsformer:

- Strekning uten linjeblokk
- Strekning med håndbetjent linjeblokk
- Strekning med automatisk linjeblokk
- Strekning med fjernstyring

Strekningene med håndbetjent linjeblokk var Asker-Spikkestad og Hjuksebø-Notodden. Dessuten Ljan-Ski ved kjøring på "uriltig spor" (dvs. venstre spor i kjøreretningen).

                              Tidligere driftsformer Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1409 #393628 (#393627) Vist 952 ganger Lik innlegget
 

Var da automatisk linjeblokk det som ble brukt på dobbeltspor der blokka ble satt i "kjør" automatisk straks den var ledig? Altså når forankjørende tog hadde forlatt blokka?

                                Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1418* #393630 (#393628) Vist 971 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Automatisk linjeblokk var, da som nå, en del av fjernstyringsanlegget. Både enkeltsporede og dobbeltsporede strekninger.

På 1980-tallet hadde disse ikke-fjernstyrte strekningene automatisk linjeblokk:
Oslo V/Oslo S - Asker
Oslo S - Grefsen
Oslo S - Ski
Arna - Bergen
Marienborg -Trondheim

                                  Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1437 #393631 (#393630) Vist 993 ganger Lik innlegget
 

Betyr det at Oslo – Lørenskog – Lillestrøm hadde fått "vanlig" CTC?

                                    Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Erik W J 18. apr. 2024 kl.1441 #393632 (#393631) Vist 989 ganger Lik innlegget
 

Oslo-Lillestrøm fikk fjernstyring i 1972.

                                  Tidligere driftsformer Gunnar Farestveit 18. apr. 2024 kl.1513 #393635 (#393630) Vist 969 ganger Lik innlegget
 

Også Bergen-Nesttun hadde automatisk linjeblokk (markert med tykk, svart strek i rutebok) men det var ingen blokkposter på strekningen.

                                  Automatisk linjeblokk Svein Sando 18. apr. 2024 kl.2228 #393685 (#393630) Vist 904 ganger Lik innlegget
 

Hvordan fungerte en slik linjeblokk på enkeltsporet linje? Hva besto autmatikken i?

                                    Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2300* #393687 (#393685) Vist 911 ganger Lik innlegget
 

Som på dobbeltspor.

Ikke teknisk mulig å stille signal mot en belagt blokkstrekning og heller ikke for to tog mot hverandre.
Eventuelle blokksignaler mellom stasjonene vil slavisk følge den kjøreretningen som er innstilt og togene kjøring og passeringer. De kan ikke aktivt stilles til å vise et bestemt signal.
Om kjøreretning ikke er innstilt, vil blokksignaler være slokt.
Hovedsignaler på eventuelle ubetjente stasjoner vil også følge innstilt kjøreretning og togene passering, men vil ikke slokke.

Mesteparten av det norske jernbanenettet er jo sånn som dette, enkeltsporet og fjernstyrt. Fjernstyringen inkluderer som nevnt automatisk linjeblokk.
Forskjellen på fjernstyring og bare automatisk linjeblokk er at stillverkene på stasjonene styres av en togleder i en togledersentral og ikke av en togekspeditør på hver stasjon.

For å spare arbeud kan togleder gjennomkoblexstasjoner dercdet ikke skal være non krysdinger i nærmeste fremtid. Dette kan du samnenligne med ubetjente stasjoner på strekning som bare har automatisk linjeblokk.

                                    Automatisk linjeblokk Terje Andersen 18. apr. 2024 kl.2240 #393689 (#393685) Vist 901 ganger Lik innlegget
 

Automatikken består vel i at et når et linjeavsnitt mellom to stasjoner eller en stasjon og etterfølgende blokkpost blir blokkert for at nye tog kan sendes inn på strekningen før sporavsnittet igjen blir fritt, ved at sporfelt ikke lenger er belagt eller toget er telt ut av sporavsnittet ved hjelp av akseltellere.

Deretter kan togleder eller txp på grensestasjon snu trafikkretningen og sette signal for nye tog i motsatt retning.

Terje

                                      Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2248 #393690 (#393689) Vist 900 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi går tilbake til 1980-tallet, var det bare Ljan-Ski som ikke hadde sutomatisk linjeblokk for begge kjøreretninger på dobbeltsporet.

Begrepet grensestasjon er knyttet opp mot fjernstyring. Dermed ikke relevant så lenge vi bare snakker om ikke-fjernstyrte strekninger.

                                    Automatisk linjeblokk Hans-Ole Sveia 18. apr. 2024 kl.2248 #393691 (#393685) Vist 894 ganger Lik innlegget
 

Du vil finne noe om dette i NSB trykk nr. 404.1.

                                    Automatisk linjeblokk Finn Holom 18. apr. 2024 kl.2313 #393692 (#393685) Vist 897 ganger Lik innlegget
 

Automatisk linjeblokk på fjernstyrt enkeltsporet linje: når togleder stiller utkjør fra en stasjon, stiller blokken seg automatisk, dersom alle vilkår for dette er tilstede.

                                      Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2351 #393695 (#393692) Vist 887 ganger Lik innlegget
 

Javisst.
Mellomliggende blokksignal vil dermed begynne å vise grønt fast lys i den ene retningen og blinkende rødt i den andre. Når et tog passrer, vil den naturligvis skifte til rødt blinkende også i denne kjøreretningen. Deretter kan et eventuelt nytt tog i samme kjøreretning sendes fra foregående stasjon.
Når toget så er inne ved neste stasjon, vil den skifte til grønt igjen dersom det sendes et tog til etter det første, altsåi samme kjøreretning. Dersom det ikke er andre tog som skal kjøres, vil den vise grønt bare et lite øyeblikk og så slukke. Deretter vil bloksignalet være slokt i begge kjøreretninger inntil det igjen stilles signal utcfra en av nabostasjonene.

Blokksignaler er til for å kunne kjøre togene tettere i samme kjøreretning.

                                        Automatisk linjeblokk Jan Erik Hole 19. apr. 2024 kl.0033 #393696 (#393695) Vist 876 ganger Lik innlegget
 

vis de ligge et sidespor mellom 2 blokkposter

og et tog som skal skifte ved sidesporet og som skal kjøres tilbake og må kjøre forbi blokkpost for og kommer til sidesporet, kan da nå skifting er ferdig kjøre tilbake eller må de kjøre frem til første stasjon for så kjøre tilbake?

jan erik

                                          Automatisk linjeblokk Snorre Johansen 19. apr. 2024 kl.1942 #393753 (#393696) Vist 857 ganger Lik innlegget
 

Det finnes ingen steder der sidesporet ligger mellom to blokkposter. Derimot er det flere steder hvor sidesporet ligger mellom en stasjon og en blokkpost. Da er regelen slik at dersom blokkposten passeres må man fortsette videre i samme retning, dvs til neste stasjon.
Hvis toget snur etter å ha passert blokkposten må denne passeres i stopp. Det er også en risiko for at linjeblokken "henger" seg opp ved slik kjøring.
Flere enn en blokkpost på strekning med relelinjeblokk er uvanlig. Dette finnes mellom Brakerøya og Eriksrud, samt Ski- Ås. Øvrige strekninger med flere blokkposter etter hverandre har elektronisk blokk.

                Lieråsen kryssingsspor styres ikke lenger Terje Andersen 17. apr. 2024 kl.2201 #393589 (#393552) Vist 1028 ganger Lik innlegget
 

Jeg ville vel heller sagt "ble styrt".

Terje

                  Historisk presens Roar 17. apr. 2024 kl.2246 #393594 (#393589) Vist 1036 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Denne måten å si det på kalles historisk presens og er ikke feil.

Lenke: Wikipedia

                    Historisk presens Terje Andersen 18. apr. 2024 kl.0952 #393610 (#393594) Vist 949 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke det er riktig med noe historisk presens i en ren faktabeskrivelse av noe som er forsvunnet.

Terje

                      Historisk presens Per H 18. apr. 2024 kl.1026 #393615 (#393610) Vist 938 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet at det riktige er å holde kjeft, men det får da være måte på avsporing av tråden. Du står i grusen med alle aksler!

                  Lieråsen kryssingspor Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1021 #393613 (#393589) Vist 901 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg kommenterer den hendelsen som avisnotat omtaler. Det notatet sier noe om er noe som skjer da. Slike tekster kan man kommentere/tolke ved å sette seg inn i situasjonen for hendelsen, altså det som er presentisk for situasjonen som teksten beskriver. Ved å bruke presens trenger man ikke vite noe om det som skjedde dengang faktisk skjer slik fortsatt eller ikke. Det gjaldt da, og av det som gjaldt da utleder jeg andre ting som skjer samtidig, uaktet hva situasjonen måtte være på et senere tidspunkt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.04 sek
I dag 26270 treff på forum10, og 72387196 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.