Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Lieråsen kryssingspor" i Plattformen

Hele tråden har 41 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Roar 18. apr. 2024 kl.0731 #393606 (#393604) Vist 995 ganger Lik innlegget
 

Offiisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk.

                        Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Per H 18. apr. 2024 kl.0843 #393608 (#393606) Vist 1015 ganger Lik innlegget
 

Offisiell betegnelse var håndbetjent linjeblokk.

Det har du selvfølgelig helt rett i.

Er det noen som kjenner til om det eksisterer dokumentasjon eller beskrivelse av sikringsanlegget for Lieråsen?

                          Lieråsen kryssingsspor - linjeblokken Erik W J 18. apr. 2024 kl.1016 #393612 (#393608) Vist 1004 ganger Lik innlegget
 

Begrepet manuell linjeblokk finnes i mye dokumentasjon fra NSB. Her er det nok en dialektikk som jeg aldri helt har forstått meg på - at en i sikkerhetsreglement og tekniske beskrivelser ikke bruker samme uttrykk.

Et eksempel er ordet sporisolering, som neppe er noe faguttrykk i signalteknikk - der heter det sporfelt.

Dette kan se ut som et slags forsøk på å frikoble seg fra teknikken, men hva er begrunnelsen?

                            Sporfelt vs sporisolering Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1030* #393616 (#393612) Vist 1015 ganger Lik innlegget
 

Språklig vil jeg mene at det er en meningsforskjell mellom sporfelt og sporisolering. Sporisolering oppfatter seg som går på selve skjøten mellom to skinneender som er elektrisk isolert fra hverandre. Sporfelt er hele sporavsnittet mellom slike sporisoleringer. Altså forskjell mellom punkt og utstrekning.

                              Sporfelt vs sporisolering Erik W J 18. apr. 2024 kl.1037 #393619 (#393616) Vist 1025 ganger Lik innlegget
 

Ordene beskriver to ulike ting, men i sammenhengen beskriver de det samme. Det er litt som at en på noen språk bruker livsfare, mens en på andre bruker dødsfare - motsatte uttrykk med samme betydning.

                                Sporisolering - isolert skjøt Roar 18. apr. 2024 kl.1227* #393621 (#393619) Vist 1054 ganger Lik innlegget
 

Sporisolering i sporveksel. Legg merke til de hvite isolasjons-stykkene av plast i de isolerte skjøtene

forstørrt252217-20240418_110809.jpg

18. apr. 2024
foto: Roar
                                  Isolert skjøt Erik W J 18. apr. 2024 kl.1204 #393623 (#393621) Vist 1048 ganger Lik innlegget
 

Det avbildede er det som kalles en isolert skjøt.

For de tekniske definisjoner anbefaler jeg teknisk regelverk

Lenke: Togdeteksjon - systemdefinisjon

                            Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1326 #393627 (#393612) Vist 1000 ganger Lik innlegget
 

Tidligere (1980-tallet) hadde Norges jernbaner fire driftsformer:

- Strekning uten linjeblokk
- Strekning med håndbetjent linjeblokk
- Strekning med automatisk linjeblokk
- Strekning med fjernstyring

Strekningene med håndbetjent linjeblokk var Asker-Spikkestad og Hjuksebø-Notodden. Dessuten Ljan-Ski ved kjøring på "uriltig spor" (dvs. venstre spor i kjøreretningen).

                              Tidligere driftsformer Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1409 #393628 (#393627) Vist 953 ganger Lik innlegget
 

Var da automatisk linjeblokk det som ble brukt på dobbeltspor der blokka ble satt i "kjør" automatisk straks den var ledig? Altså når forankjørende tog hadde forlatt blokka?

                                Tidligere driftsformer Roar 18. apr. 2024 kl.1418* #393630 (#393628) Vist 972 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Automatisk linjeblokk var, da som nå, en del av fjernstyringsanlegget. Både enkeltsporede og dobbeltsporede strekninger.

På 1980-tallet hadde disse ikke-fjernstyrte strekningene automatisk linjeblokk:
Oslo V/Oslo S - Asker
Oslo S - Grefsen
Oslo S - Ski
Arna - Bergen
Marienborg -Trondheim

                                  Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Svein Sando 18. apr. 2024 kl.1437 #393631 (#393630) Vist 994 ganger Lik innlegget
 

Betyr det at Oslo – Lørenskog – Lillestrøm hadde fått "vanlig" CTC?

                                    Oslo-Lillestrøm (Hovedbanen)? Erik W J 18. apr. 2024 kl.1441 #393632 (#393631) Vist 990 ganger Lik innlegget
 

Oslo-Lillestrøm fikk fjernstyring i 1972.

                                  Tidligere driftsformer Gunnar Farestveit 18. apr. 2024 kl.1513 #393635 (#393630) Vist 970 ganger Lik innlegget
 

Også Bergen-Nesttun hadde automatisk linjeblokk (markert med tykk, svart strek i rutebok) men det var ingen blokkposter på strekningen.

                                  Automatisk linjeblokk Svein Sando 18. apr. 2024 kl.2228 #393685 (#393630) Vist 905 ganger Lik innlegget
 

Hvordan fungerte en slik linjeblokk på enkeltsporet linje? Hva besto autmatikken i?

                                    Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2300* #393687 (#393685) Vist 912 ganger Lik innlegget
 

Som på dobbeltspor.

Ikke teknisk mulig å stille signal mot en belagt blokkstrekning og heller ikke for to tog mot hverandre.
Eventuelle blokksignaler mellom stasjonene vil slavisk følge den kjøreretningen som er innstilt og togene kjøring og passeringer. De kan ikke aktivt stilles til å vise et bestemt signal.
Om kjøreretning ikke er innstilt, vil blokksignaler være slokt.
Hovedsignaler på eventuelle ubetjente stasjoner vil også følge innstilt kjøreretning og togene passering, men vil ikke slokke.

Mesteparten av det norske jernbanenettet er jo sånn som dette, enkeltsporet og fjernstyrt. Fjernstyringen inkluderer som nevnt automatisk linjeblokk.
Forskjellen på fjernstyring og bare automatisk linjeblokk er at stillverkene på stasjonene styres av en togleder i en togledersentral og ikke av en togekspeditør på hver stasjon.

For å spare arbeud kan togleder gjennomkoblexstasjoner dercdet ikke skal være non krysdinger i nærmeste fremtid. Dette kan du samnenligne med ubetjente stasjoner på strekning som bare har automatisk linjeblokk.

                                    Automatisk linjeblokk Terje Andersen 18. apr. 2024 kl.2240 #393689 (#393685) Vist 902 ganger Lik innlegget
 

Automatikken består vel i at et når et linjeavsnitt mellom to stasjoner eller en stasjon og etterfølgende blokkpost blir blokkert for at nye tog kan sendes inn på strekningen før sporavsnittet igjen blir fritt, ved at sporfelt ikke lenger er belagt eller toget er telt ut av sporavsnittet ved hjelp av akseltellere.

Deretter kan togleder eller txp på grensestasjon snu trafikkretningen og sette signal for nye tog i motsatt retning.

Terje

                                      Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2248 #393690 (#393689) Vist 901 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi går tilbake til 1980-tallet, var det bare Ljan-Ski som ikke hadde sutomatisk linjeblokk for begge kjøreretninger på dobbeltsporet.

Begrepet grensestasjon er knyttet opp mot fjernstyring. Dermed ikke relevant så lenge vi bare snakker om ikke-fjernstyrte strekninger.

                                    Automatisk linjeblokk Hans-Ole Sveia 18. apr. 2024 kl.2248 #393691 (#393685) Vist 895 ganger Lik innlegget
 

Du vil finne noe om dette i NSB trykk nr. 404.1.

                                    Automatisk linjeblokk Finn Holom 18. apr. 2024 kl.2313 #393692 (#393685) Vist 898 ganger Lik innlegget
 

Automatisk linjeblokk på fjernstyrt enkeltsporet linje: når togleder stiller utkjør fra en stasjon, stiller blokken seg automatisk, dersom alle vilkår for dette er tilstede.

                                      Automatisk linjeblokk Roar 18. apr. 2024 kl.2351 #393695 (#393692) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

Javisst.
Mellomliggende blokksignal vil dermed begynne å vise grønt fast lys i den ene retningen og blinkende rødt i den andre. Når et tog passrer, vil den naturligvis skifte til rødt blinkende også i denne kjøreretningen. Deretter kan et eventuelt nytt tog i samme kjøreretning sendes fra foregående stasjon.
Når toget så er inne ved neste stasjon, vil den skifte til grønt igjen dersom det sendes et tog til etter det første, altsåi samme kjøreretning. Dersom det ikke er andre tog som skal kjøres, vil den vise grønt bare et lite øyeblikk og så slukke. Deretter vil bloksignalet være slokt i begge kjøreretninger inntil det igjen stilles signal utcfra en av nabostasjonene.

Blokksignaler er til for å kunne kjøre togene tettere i samme kjøreretning.

                                        Automatisk linjeblokk Jan Erik Hole 19. apr. 2024 kl.0033 #393696 (#393695) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

vis de ligge et sidespor mellom 2 blokkposter

og et tog som skal skifte ved sidesporet og som skal kjøres tilbake og må kjøre forbi blokkpost for og kommer til sidesporet, kan da nå skifting er ferdig kjøre tilbake eller må de kjøre frem til første stasjon for så kjøre tilbake?

jan erik

                                          Automatisk linjeblokk Snorre Johansen 19. apr. 2024 kl.1942 #393753 (#393696) Vist 858 ganger Lik innlegget
 

Det finnes ingen steder der sidesporet ligger mellom to blokkposter. Derimot er det flere steder hvor sidesporet ligger mellom en stasjon og en blokkpost. Da er regelen slik at dersom blokkposten passeres må man fortsette videre i samme retning, dvs til neste stasjon.
Hvis toget snur etter å ha passert blokkposten må denne passeres i stopp. Det er også en risiko for at linjeblokken "henger" seg opp ved slik kjøring.
Flere enn en blokkpost på strekning med relelinjeblokk er uvanlig. Dette finnes mellom Brakerøya og Eriksrud, samt Ski- Ås. Øvrige strekninger med flere blokkposter etter hverandre har elektronisk blokk.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.42 sek
I dag 26441 treff på forum10, og 72387367 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12837 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.