Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Splitte et fungerende jernbanesystem" i Plattformen
Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Et passende sted å begynne på infrastruktursiden i Norge ville kanskje være å bygge alle de manglende tilsvingene og småbitene som skal til for å lage et nett framfor et tre av det norske jernbanesystemet? Da hadde man i det minste hatt en del omrutingsmuligheter ved fornyelser. Et inntrykk jeg har er at Sveits vedlikeholder fortløpende heller enn å la det samle seg opp. "Vedlikeholdsetterslep" er intet mindre enn en eufemisme for "forfall". Alle huseiere vet at det er billigere å male vinduene hvert 5. år enn å skifte dem ut hvert 20. år...
I Sveits ser jo det meste ut som om det ble levert fra fabrikken i forrige uke, selv om det kan være 30-40-50 år gammelt.For noen år siden fant DB ut at de skulle slutte å vaske togsettene utvendig for å spare penger. Et minne fra Chur festet seg spesielt sterkt i minnet. Der stod vi og så på både SBB- og RhB-materiell som skinte blankpusset og fint, og inn blant dette kom det mest møkkete og lurvete ICE-settet jeg noen gang har sett. Hvordan påvirker sånt de reisende? i hvert fall ikke positivt.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.