Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Spikkestad før og nå Roar 20. apr. 2024 kl.1018 #393774 (#393773) Vist 1020 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Trafikken på det som i dag kalles L1 har gjennomgått store endringer siden Oslo-tunnelen åonet og gjennomkjøringen begynte i 1980.
På 1980-tallet gikk det langt færre tog på Drammenbanen enn i dag. Vestfoldbanens tog gikk fra og til Oslo V helt til 1989 og stoppet bare i Asker før Drammen. Dermed måtte lokaltogene utføre nesten all trafikk på strekningen Oslo-Sandvika-Asker. Mange flere reisende enn disse togene har i dag. Dessuten bare halvtimesavganger mesteparten av tiden. Timesfrekvens lørdag kveld og søndag formiddag.
Lokaltogene hadde også ganske mange gjennomgangsteisende til og fra Vestfold- og Sørlandsbanen. For å slippe å ta seg mellom Oslo V og Oslo S brukte de lokaltogene mellom Asker og Oslo S.

Kjøretidene var som nevnt ganske stramme. I da lunker de av gårde med tp. 72 og må ta det pent for å ikke kjøre før rutetid. På 1980-tallet var det en god dag om lokaltoget fra Spikkestad til Lillestrøm klarte å kjøre fra Oslo S i rute på minutt-tall .47 i ettermiddagsrushet. Spesielt togene 2122 kl. 17.47 og 2124 kl. 18.47.

        "Venterud" Roar 20. apr. 2024 kl.1049* #393775 (#393774) Vist 1065 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Venterud er et stedsnavn ikke så mange har hørt om.
På Lillestrøm snudde lokaltogene i spor 16, et buttspor. Rutene var sånn at togene avgikk på 08 over timen mot Dramnen og 38 mot Spikkestad. Ankomst var hhv. 10 og 40 over timen. Altså bare to minutter uten noe tog inne.
Ofte måtte avgående vente på at et tog fra Hovedbanen eller Kongsvingerbanen skulle slippes foran mot Strømmen og Oslo. Da kom ikke avgående lokaltog seg av gårde og spor 16 ble ikke ledig til ankommende. Ankommende måtte dermed vente ved innkjørssignalet til Lillestrøm. Altså på "Venterud".

Lokaltog i spor 16 20.12.1996. Et El14 noe uvanlig i spor 15.

          "Venterud" Erik W J 20. apr. 2024 kl.1119 #393776 (#393775) Vist 1048 ganger Lik innlegget
 

"Venterud" før Lillestrøm var nok et arvet navn fra et tidligere mer kjent "venterud" - i Brynsbakken. Før fjernstyringens tid tror jeg det var omkring halvparten av togene som måtte stoppe i Brynsbakken før de slapp inn på Oslo Ø.

            "Venterud" Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1217* #393779 (#393776) Vist 1081 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Når tog 342 fra Lillehammer kom til Brynsbakken var det gjerne en ventestopp. Husker at det på 1980-tallet av pendlere ble kalt "Nordéns plass".

              Robert Nordéns plass Roar 20. apr. 2024 kl.1620* #393791 (#393779) Vist 1101 ganger Lik innlegget
 

Stemmer. Nederst på Gjøvikbanen og Hovedbanen ved Kværner ble kalt for dette. Der hendte det at kveldstogene fra Gjøvikbanen fikk en ekstra stopp sånn at vaskebetjeningen som skulle på jobb i Lodalen slapp å gå så langt.

Lenke: Wikipedia

                Robert F. Nordén Roar 20. apr. 2024 kl.1632* #393793 (#393791) Vist 1070 ganger Lik innlegget
 

Generaldirektør i NSB.

Lenke: Digitaltmuseum

                Robert Nordéns plass Erik W J 20. apr. 2024 kl.1752 #393803 (#393791) Vist 1089 ganger Lik innlegget
 

Litt rart at plassen ble oppkalt etter Nordén? Da han ble generaldirektør i 1978 hadde det vært fjernstyring lenge og langt sjeldnere at togene fikk stopp.

Ved 100-årsjubileet for trikk i Oslo i 1994 traff jeg for øvrig Nordén da jeg var fører på A-vogn 395 - ex Bærumsbanens nr. 1 - i kortesjen. Nordén var oppvokst på Jar og ble etter forbønn fra Rolf Gillebo innvilget en tur som 'blindpassasjer'. Han nevnte da at han kunne se forskjell på de Skabo-bygde A-vognene om de kom fra Bærumsbanen eller Østensjøbanen. Det var en detalj ved frontlysene, men jeg har ikke klart å identifisere forskjellen.

                  Robert Nordéns plass Hans-Ole Sveia 20. apr. 2024 kl.1919* #393813 (#393803) Vist 1084 ganger Lik innlegget
 

Like fullt: Stoppene der var heller ikke da så uvanlige.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.30 sek
I dag 3730 treff på forum10, og 72582131 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.