Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          "Venterud" Erik W J 20. apr. 2024 kl.1119 #393776 (#393775) Vist 1055 ganger Lik innlegget
 

"Venterud" før Lillestrøm var nok et arvet navn fra et tidligere mer kjent "venterud" - i Brynsbakken. Før fjernstyringens tid tror jeg det var omkring halvparten av togene som måtte stoppe i Brynsbakken før de slapp inn på Oslo Ø.

            "Venterud" Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1217* #393779 (#393776) Vist 1090 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Når tog 342 fra Lillehammer kom til Brynsbakken var det gjerne en ventestopp. Husker at det på 1980-tallet av pendlere ble kalt "Nordéns plass".

              Robert Nordéns plass Roar 20. apr. 2024 kl.1620* #393791 (#393779) Vist 1109 ganger Lik innlegget
 

Stemmer. Nederst på Gjøvikbanen og Hovedbanen ved Kværner ble kalt for dette. Der hendte det at kveldstogene fra Gjøvikbanen fikk en ekstra stopp sånn at vaskebetjeningen som skulle på jobb i Lodalen slapp å gå så langt.

Lenke: Wikipedia

                Robert F. Nordén Roar 20. apr. 2024 kl.1632* #393793 (#393791) Vist 1081 ganger Lik innlegget
 

Generaldirektør i NSB.

Lenke: Digitaltmuseum

                Robert Nordéns plass Erik W J 20. apr. 2024 kl.1752 #393803 (#393791) Vist 1100 ganger Lik innlegget
 

Litt rart at plassen ble oppkalt etter Nordén? Da han ble generaldirektør i 1978 hadde det vært fjernstyring lenge og langt sjeldnere at togene fikk stopp.

Ved 100-årsjubileet for trikk i Oslo i 1994 traff jeg for øvrig Nordén da jeg var fører på A-vogn 395 - ex Bærumsbanens nr. 1 - i kortesjen. Nordén var oppvokst på Jar og ble etter forbønn fra Rolf Gillebo innvilget en tur som 'blindpassasjer'. Han nevnte da at han kunne se forskjell på de Skabo-bygde A-vognene om de kom fra Bærumsbanen eller Østensjøbanen. Det var en detalj ved frontlysene, men jeg har ikke klart å identifisere forskjellen.

                  Robert Nordéns plass Hans-Ole Sveia 20. apr. 2024 kl.1919* #393813 (#393803) Vist 1094 ganger Lik innlegget
 

Like fullt: Stoppene der var heller ikke da så uvanlige.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 14076 treff på forum10, og 72592477 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.