Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Stor takk til Roar så langt DCHalvorsen 20. apr. 2024 kl.1420 #393784 (#393745) Vist 977 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for at du responderer, Roar. Deet blir stadig noen nye brikker i det store puslebildet som heter type 69.

  Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 20. apr. 2024 kl.1638 #393794 (#393784) Vist 986 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På tide at også type 69 får sin fortjente plass i historien. Lokaltrafikken blir ofte glemt når man oppsummerer norsk jernbane. Men type 69 har virkelig vært en betydningsfull togtype for i første omgang Oslo-trafikken. Senere også for andre byer.
Kjappe og effektive togsett som ble knallhardt utnyttet på alle måter. Og som til dels har fått et lengre liv enn noen hadde tenkt seg.

    Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Erik W J 21. apr. 2024 kl.1109 #393831 (#393794) Vist 913 ganger Lik innlegget
 

Det som gjorde type 69 til en suksess var nok at de var så rikelig dimensjonert med effekt. Å kunne kjøre lokaltog Oslo-Lillestrøm på 25 minutter var selvsagt populært for de reisende. Samtidig reduserte det materiellbehovet fra tre til to togstammer. Viktigere var det kanskje at lokaltogene bare brukte 5 i stedet for 15 minutter lenger tid enn direktetogene på strekningen - lokaltogene ble nå i langt mindre grad i veien for de andre togene.

På minussiden var og er type 69 ikke så driftsstabilt. Det var mange barnesykdommer, men det var også noen lyter de aldri helt ble kvitt. Noen komponenter skal fortsatt sitte utsatt til når det blir minusgrader.

      69B Roar 21. apr. 2024 kl.1128 #393833 (#393831) Vist 905 ganger Lik innlegget
 

Den største feilen de gjorde ved bestiling av settene må ha vært at styrevognene i B-serien bare fikk én inngangsdør på hver side. Denne løsningen førte til lange stasjonsopphold alle steder der det var mye passasjerutveksling. Og spesielt etter at de begynte med gjennomkjøringen i Oslo i 1980. Et annet minus med B-styrevognene var at disse bare fikk to ventilasjonsfifter mot tre i alle andre vogner. Dermed ble det enda verre på de varmeste sommerdagene.
Ikke uten grunn ar det var B-sett som ble eksportert til Bergen og Stavanger.

        69B Erik W J 21. apr. 2024 kl.1149 #393835 (#393833) Vist 922 ganger Lik innlegget
 

BS69B ble kalt for "Heiberg-vognene". Det var visstnok generaldirektøren som ville ha flere sitteplasser mot anbefalingene fra Oslo distrikt.

          Edvard Heiberg Roar 21. apr. 2024 kl.1259* #393841 (#393835) Vist 950 ganger Lik innlegget
 

Minneord ved hans bortgang:

Lenke: issuu.com / Vingehjulet

          69B Gunnar Farestveit 26. apr. 2024 kl.1032 #394099 (#393835) Vist 651 ganger Lik innlegget
 

Et par bilder - ett fra øst og ett fra vest

forstørrt252370-IMG_2714-Sandermosen.jpg

Lokaltog med type 69B (litt uklart bilde)
NSB: BM 69B nr. 69.035 Eivind
Sandermosen
25. juni 1990
foto: Gunnar Farestveit

forstørrt252371-IMG_2715-Voss.jpg

69027
NSB: BM 69B nr. 69.027
Voss
1. apr. 1991
foto: Gunnar Farestveit
            Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 26. apr. 2024 kl.1120 #394100 (#394099) Vist 669 ganger Lik innlegget
 

Til en bok om tp. 69 bør det om mulug tas med bilde av trippel tovogns i rushtiden rundt Oslo. Noe har kanskje sånne bilder?

  Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1224* #393836 (#393784) Vist 883 ganger Lik innlegget
 

Tp. 69 har planmessig vært brukt på mange strekninger rundt Oslo i den aktuelle perioden. Også på Vestfoldbanen, men bare i ganske beskjedent omfang. Bl.a i et dubleringstog fredager. Klikk på lenken nederst.

OL-trafikken i 1994 har du kanskje allerede god kontroll på? Bilde fra Ringebu 13.2.1994.

Lenke: NJK Materielldatabasen

    Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1221 #393837 (#393836) Vist 864 ganger Lik innlegget
 

Fant et passende bilde fra 15. april 1994. Åsåker holdeplass på Spikkestadlinja var altfor kort til dobbeltsett. Likevel var det ingen begrensninger som i dag med å låse dører eller vogner for å hindre avstigning på farlige steder, utenfor holdeplass. Lokaltoget på bildet er på vei mot Oslo. Alle dører er frigitt, også i det bakre togsettet.

      Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 21. apr. 2024 kl.1226 #393838 (#393837) Vist 874 ganger Lik innlegget
 

Tilfeldig og ikke planlagt kjøring på Vestfoldbanen skjedde rett som det var. Klikk på linken.

Lenke: NJK Materielldatabasen

        Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Jan Erik Hole 21. apr. 2024 kl.1232 #393839 (#393838) Vist 887 ganger Lik innlegget
 

Har selv tidlig på året 1995 reist fra skoppum med et 69 sett til asker

jan erik

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 710 treff på forum10, og 72579111 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.