Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Skarverennet i dag" i Trafikknytt

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Skarverennet i dag Finn Halling 20. apr. 2024 kl.1808 #393806 (#393804) Vist 918 ganger Lik innlegget
 

Alle som hadde billett på de ordinære togene som ble mer enn en time forsinket vil ha krav på refusjon. For øvrig ville det være oppsiktsvekkende om Vy beholder hele inntekten for chartertogene når de faktisk ikke har klart å levere. Hva som eventuelt kommer skiløperne til gode er ikke godt å si, men blir helt sikkert en sak for noen tusen ...

                  Skarverennet i dag Gunnar Farestveit 20. apr. 2024 kl.1831 #393811 (#393806) Vist 949 ganger Lik innlegget
 

Chartertogene til Finse østfra har vel gått som de skulle i morgentimene. Problemene med strømmen er jo på vestsiden, mellom Fagernut og Hallingskeid ( nå også Myrdal, hvis de siste meldingene er korrekt) . Ang. billettrefusjon, så kan kanskje vy si at siden rennet likevel ble avlyst, har ingen lidd noe reelt tap som følge av togproblemene. For de ordinære togene blir det selvsagt annerledes.

                    De fleste skal vel hjem søndag Knut Andvord 20. apr. 2024 kl.1957 #393814 (#393811) Vist 952 ganger Lik innlegget
 

Tror de fleste reiser hjem fra Skarverennet søndag. Kan bli interressant å se hvordan trafikken vil avvikles søndag. Skal selv nedover fra Geilo med 66. 602 og 64 er utsolgt

                      Fem timer i tunnelen DCHalvorsen 20. apr. 2024 kl.2104 #393815 (#393814) Vist 940 ganger Lik innlegget
 

Bergens Tidende forteller nå at toget som havarerte ble stående fem timer i en tunnel.

– Det var kaldt, mørkt og luften var dårlig. Det var rett og slett skummelt i tunnelen, sier en kvinnelig passasjer.

Det må snarest komme på plass en ordning hvor passasjerer som opplever slikt, blir kompensert skikkelig for tort og svie i form av kontante penger. Dette grenser jo opp til frihetsberøvelse.

Hun forteller at toalettene var fulle og at passasjerene ikke fikk kjøpt seg mat. Passasjeren beskriver opplevelsen som klaustrofobisk.

Lundeby i Vy forstår frustrasjonen og beklager. Han sier også at det kommer nytt materiell om noen år.

                        Fem timer i tunnelen Trygve Kåsa 20. apr. 2024 kl.2332 #393821 (#393815) Vist 916 ganger Lik innlegget
 

Nytt materiell altså, om noen år.. som da er vaksinert mot å stå fem timer i en tunnel?

                          Fem timer i tunnelen Finn Halling 21. apr. 2024 kl.1002 #393828 (#393821) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Basert på etter hvert gjentatte lignende hendelser, er dette nå obligatorisk å ha med seg på togreisen: Hodelykt med ekstra batterier, to bøker - ikke bare en, ekstra matpakke, powerbank til mobiltelefonen, headset med ekstra batterier, to termoser, ulltøy.

Når Forsvaret avholder øvelser har de med det som omtales som "Bæsj and carry"; slik at soldatene kan ta med seg - og ikke etterlate i naturen - etterlatenskapene sine. Noe for Vy også?

Litt spøkefullt, kanskje, men ikke helt.

                          Fem timer i tunnelen Jens Kirkebø 21. apr. 2024 kl.1014* #393829 (#393821) Vist 848 ganger Lik innlegget
 

Neppe vaksinert, men de skal ha relativt store batteripakker etter hva jeg skjønner. Forhåpentligvis store nok til å drive nødventilasjon, nødlys og trykkluft til toaletter i 5 timer. Eventuelt kjøre toget ut av tunnelen i lav hastighet om det er mulig (dvs. ikke revet KL der toget står).

                            EuroDual eller lastmile? Knut Andvord 21. apr. 2024 kl.1043 #393830 (#393829) Vist 864 ganger Lik innlegget
 

Kanskje last mile eller EuroDual burde være loktype. Nå skal jo lon trukne persontog bli historie om noen år. Men ED er mulig med togvarme.

                              Batteripakker Jens Kirkebø 21. apr. 2024 kl.1130* #393834 (#393830) Vist 879 ganger Lik innlegget
 

Det er neppe noe poeng med trekkraft med dieselmotor nå som man kan få rimelige og store batteripakker. En 100kWh pakke veier ikke mer enn et halvt tonn, koster under en halv million og vil kunne drive nødventilasjon, nødlys, vareautomat og kompressorer i svært mange timer. Og prisene på batteripakker er i fritt fall, nå har man elektriske brøytebiler med batteripakke på 1MWh. En slik pakke ville kunne drevet et Flirt-sett hele veien fra Halden til Oslo i full hastighet og med alle systemer aktive. Det er nok den veien vi bør gå, da kommer man seg frem overalt om strømmen er borte, så lenge ikke ledningen fysisk hindrer det.

                            Fem timer i tunnelen Gunnar Farestveit 21. apr. 2024 kl.1117 #393832 (#393829) Vist 839 ganger Lik innlegget
 

I et kommentarfelt på BT.no var det en som skrev at toget fra Ustaoset som han satt i, nettopp hadde stoppet på Hallingskeid for "pissepause". Stemningen ombord var visst god. Toget hadde et diesellok som trekkraft. Det må vel ha vært en Di8 (?).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 8170 treff på forum10, og 72586571 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.