Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Nye gamle Skarpmoen-bilder på nb.no" i Årgangsbilder

Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Spigerverk-banen Thor Bjerke 20. apr. 2024 kl.1817 #393808 (#393805) Vist 873 ganger Lik innlegget
 

Sporvidden skal ha vært 600 mm. Banen ble anlagt som hestebane og fikk antakelig det første loket i 1923, et akkumulatorlok fra Levahn (det på bildet?). Et motorlok fra Levahn fulgte i 1928, og etter krigen ble det kjøpt inn noen brukte motorlok.

Jeg noterte en gang fra Aftenposten 5.3.1923 om det første norskbyggede akkumulatorlokomotiv, som for tiden går på Christiania spigerverk og har gjort god tjeneste i lengre tid. Loket er på 6/18 hk. og forsynt med et Edison-batteri på 250 amperetimers kapasitet og 60/80 volts spenning. Det er med loket levert to ladestasjoner. Levahn opplyser at alt arbeid med unntak av det elektriske batteri og maskineri, er laget i Norge. Ved framtidige leveranser kan elektromotorene leveres fra Norge, mens batteriene kun fås i Amerika. Levahn venter i nær framtid bestilling på et som er dobbelt så kraftig, 16/32 hk. Loket på Spigerverket har en trekkraft på 40 tonn på flat bane og sporvidden er bare 600 mm. Levahn har før levert en rekke bensinlokomotiver, og Akersbanene har i disse dager mottatt to slike. Disse er betydelig billigere i anskaffelse enn akkumulatorlokene.

          Spigerverk-banen Eyolf Berg 20. apr. 2024 kl.1830 #393810 (#393808) Vist 890 ganger Lik innlegget
 

"... Aftenposten 5.3.1923 om det første norskbyggede akkumulatorlokomotiv, som for tiden går på Christiania spigerverk og har gjort god tjeneste i lengre tid" (Mine uthevelser). Når Aftenposten i mars 1923 skriver om et lok som har gjort god tjeneste på Spikerverket i lengre tid, mener jeg det tyder på at banen må ha fått dette loket en god stund før 1923. De to bildene i Nasjonalbibliteket er datert 1915. Kan det tenkes at det faktisk kom allerede da?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 6832 treff på forum10, og 72685042 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12857 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.