Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "Skarverennet i dag" i Trafikknytt

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                          Fem timer i tunnelen Jens Kirkebø 21. apr. 2024 kl.1014* #393829 (#393821) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Neppe vaksinert, men de skal ha relativt store batteripakker etter hva jeg skjønner. Forhåpentligvis store nok til å drive nødventilasjon, nødlys og trykkluft til toaletter i 5 timer. Eventuelt kjøre toget ut av tunnelen i lav hastighet om det er mulig (dvs. ikke revet KL der toget står).

                            EuroDual eller lastmile? Knut Andvord 21. apr. 2024 kl.1043 #393830 (#393829) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Kanskje last mile eller EuroDual burde være loktype. Nå skal jo lon trukne persontog bli historie om noen år. Men ED er mulig med togvarme.

                              Batteripakker Jens Kirkebø 21. apr. 2024 kl.1130* #393834 (#393830) Vist 880 ganger Lik innlegget
 

Det er neppe noe poeng med trekkraft med dieselmotor nå som man kan få rimelige og store batteripakker. En 100kWh pakke veier ikke mer enn et halvt tonn, koster under en halv million og vil kunne drive nødventilasjon, nødlys, vareautomat og kompressorer i svært mange timer. Og prisene på batteripakker er i fritt fall, nå har man elektriske brøytebiler med batteripakke på 1MWh. En slik pakke ville kunne drevet et Flirt-sett hele veien fra Halden til Oslo i full hastighet og med alle systemer aktive. Det er nok den veien vi bør gå, da kommer man seg frem overalt om strømmen er borte, så lenge ikke ledningen fysisk hindrer det.

                            Fem timer i tunnelen Gunnar Farestveit 21. apr. 2024 kl.1117 #393832 (#393829) Vist 840 ganger Lik innlegget
 

I et kommentarfelt på BT.no var det en som skrev at toget fra Ustaoset som han satt i, nettopp hadde stoppet på Hallingskeid for "pissepause". Stemningen ombord var visst god. Toget hadde et diesellok som trekkraft. Det må vel ha vært en Di8 (?).

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 10067 treff på forum10, og 72588468 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.