Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Erik W J 21. apr. 2024 kl.1109 #393831 (#393794) Vist 914 ganger Lik innlegget
 

Det som gjorde type 69 til en suksess var nok at de var så rikelig dimensjonert med effekt. Å kunne kjøre lokaltog Oslo-Lillestrøm på 25 minutter var selvsagt populært for de reisende. Samtidig reduserte det materiellbehovet fra tre til to togstammer. Viktigere var det kanskje at lokaltogene bare brukte 5 i stedet for 15 minutter lenger tid enn direktetogene på strekningen - lokaltogene ble nå i langt mindre grad i veien for de andre togene.

På minussiden var og er type 69 ikke så driftsstabilt. Det var mange barnesykdommer, men det var også noen lyter de aldri helt ble kvitt. Noen komponenter skal fortsatt sitte utsatt til når det blir minusgrader.

      69B Roar 21. apr. 2024 kl.1128 #393833 (#393831) Vist 906 ganger Lik innlegget
 

Den største feilen de gjorde ved bestiling av settene må ha vært at styrevognene i B-serien bare fikk én inngangsdør på hver side. Denne løsningen førte til lange stasjonsopphold alle steder der det var mye passasjerutveksling. Og spesielt etter at de begynte med gjennomkjøringen i Oslo i 1980. Et annet minus med B-styrevognene var at disse bare fikk to ventilasjonsfifter mot tre i alle andre vogner. Dermed ble det enda verre på de varmeste sommerdagene.
Ikke uten grunn ar det var B-sett som ble eksportert til Bergen og Stavanger.

        69B Erik W J 21. apr. 2024 kl.1149 #393835 (#393833) Vist 924 ganger Lik innlegget
 

BS69B ble kalt for "Heiberg-vognene". Det var visstnok generaldirektøren som ville ha flere sitteplasser mot anbefalingene fra Oslo distrikt.

          Edvard Heiberg Roar 21. apr. 2024 kl.1259* #393841 (#393835) Vist 951 ganger Lik innlegget
 

Minneord ved hans bortgang:

Lenke: issuu.com / Vingehjulet

          69B Gunnar Farestveit 26. apr. 2024 kl.1032 #394099 (#393835) Vist 652 ganger Lik innlegget
 

Et par bilder - ett fra øst og ett fra vest

forstørrt252370-IMG_2714-Sandermosen.jpg

Lokaltog med type 69B (litt uklart bilde)
NSB: BM 69B nr. 69.035 Eivind
Sandermosen
25. juni 1990
foto: Gunnar Farestveit

forstørrt252371-IMG_2715-Voss.jpg

69027
NSB: BM 69B nr. 69.027
Voss
1. apr. 1991
foto: Gunnar Farestveit
            Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet Roar 26. apr. 2024 kl.1120 #394100 (#394099) Vist 670 ganger Lik innlegget
 

Til en bok om tp. 69 bør det om mulug tas med bilde av trippel tovogns i rushtiden rundt Oslo. Noe har kanskje sånne bilder?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 760 treff på forum10, og 72579161 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.