Har selv fanget opp følgende tre historier om Bm 69. De skal angivelig skrive seg i fra da settene var nye. Jeg aner ikke om historiene er sanne eller ikke. Men om det er så at de medfører riktighet, så fortjener de kanskje å bli nevnt i historien DCH holder på med: Jeg har hørt at ... a) ... en markedsavdeling i NSB fant på at lokaltogene fra Oslo S til hhv. Asker, Ski og Lillestrøm skulle kjøre rutemessig fra Oslo S på samme minuttall. Da tre tog som hvert bestod av 2-3 dobbeltsett tok igang samtidig, så klarte ikke strømforsyningen å ettermate. Enten måtte togtabellen endres - eller togene ta igang mer forsiktig. b) ... da type 69 tok igang, så skiftet signalene i fra grønt til rødt. c) ... at type 69s aksellerasjonevne skilte seg ut i samtiden. Ikke bare i Norge, men også ift. samtidig materiell i andre land.
Har også et minne i fra en passreise på Kongsvingerbanen, i et tog som bestod av 69.001 - det første settet - og et D-sett. Jeg så 150 km/t på fartsmåleren store deler av turen, forsinkelsen vi hadde da vi startet var historie innen vi kom frem. Et annet minne - plattformen på (nå nedlagte) Jong holdeplass i kjøreretning Drammen > Oslo. Når "Heibergvogna" var søkklastet med reisende, knaste det i utgangspartiet når vi la til ved denne plattformen; det var berøring mellom inngangspartiet og plattformkanten. Aner ikke hva DCH har tatt mål av seg til å skrive, men det hadde vært artig om det ble med litt mer i boken enn bare "hardfacts". Andre har sikkert både flere og bedre historier/minner enn mine. |