Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Bruken av type 69 på Østlandet på 90- og 00-tallet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 kkv 23. apr. 2024 kl.1755 #393955 (#393745) Vist 787 ganger Lik innlegget
 

Har selv fanget opp følgende tre historier om Bm 69. De skal angivelig skrive seg i fra da settene var nye. Jeg aner ikke om historiene er sanne eller ikke. Men om det er så at de medfører riktighet, så fortjener de kanskje å bli nevnt i historien DCH holder på med:

Jeg har hørt at ...

a) ... en markedsavdeling i NSB fant på at lokaltogene fra Oslo S til hhv. Asker, Ski og Lillestrøm skulle kjøre rutemessig fra Oslo S på samme minuttall. Da tre tog som hvert bestod av 2-3 dobbeltsett tok igang samtidig, så klarte ikke strømforsyningen å ettermate. Enten måtte togtabellen endres - eller togene ta igang mer forsiktig.

b) ... da type 69 tok igang, så skiftet signalene i fra grønt til rødt.

c) ... at type 69s aksellerasjonevne skilte seg ut i samtiden. Ikke bare i Norge, men også ift. samtidig materiell i andre land.

Har også et minne i fra en passreise på Kongsvingerbanen, i et tog som bestod av 69.001 - det første settet - og et D-sett. Jeg så 150 km/t på fartsmåleren store deler av turen, forsinkelsen vi hadde da vi startet var historie innen vi kom frem.

Et annet minne - plattformen på (nå nedlagte) Jong holdeplass i kjøreretning Drammen > Oslo. Når "Heibergvogna" var søkklastet med reisende, knaste det i utgangspartiet når vi la til ved denne plattformen; det var berøring mellom inngangspartiet og plattformkanten.

Aner ikke hva DCH har tatt mål av seg til å skrive, men det hadde vært artig om det ble med litt mer i boken enn bare "hardfacts". Andre har sikkert både flere og bedre historier/minner enn mine.

  Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.1807 #393957 (#393955) Vist 802 ganger Lik innlegget
 

Ad "b) ... da type 69 tok igang, så skiftet signalene i fra grønt til rødt."

Det kan være, men jeg tror en hadde gjort de nødvendige forberedelsene med sporfeltene før en tok i bruk type 69 på de forskjellige banestrekningene. At en med returstrømmen fra tyristormateriell kunne få noen av sporfeltene til å gå i metning, hadde en allerede erfart med prøvekjøring av Rc på Grensebanen i 1967.

    Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 DCHalvorsen 23. apr. 2024 kl.1820 #393958 (#393957) Vist 804 ganger Lik innlegget
 

Vi har kilder på at signalutfall forekom den første tiden. Ellers - til KKV - så blir nok motorvognboken (omtalt i sist PS) forhåpentlig et etterrettelig NJK-produkt som i størst mulig grad baserer seg skriftlige og etterprøvbare kilder.

  Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2025* #393965 (#393955) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

A stemmer ikke. Bare å sjekke gamle rutetabeller.
B stemmer. Spesielt Oslo-Ski med dobbelt- og trippelsett.
C: Vet ikke. Men kjappe car de!

    Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.2029 #393966 (#393965) Vist 799 ganger Lik innlegget
 

Togene til Ski og Lillestrøm kunne vanskelig kjøre på samme minuttall fra Oslo S - de kom begge fra Oslotunnelen. Før Oslotunnelen hadde Ski- og Lillestrømtogene felles avgangstid 20 og 50 minutter over timen - Hakadal hadde 20 minutter over timen.

      Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2035* #393968 (#393966) Vist 815 ganger Lik innlegget
 

Det gjorde de ikke, nei. Ski-lokalen fortsatte å snu på Oslo S noen år videre. Men like fullt gikk de ikke på samme tid. Til Lillestrøm gikk de på 17 og 47 etter at gjennomkjøring begynte. Til Ski på 20 og 50.

        Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Erik W J 23. apr. 2024 kl.2059 #393970 (#393968) Vist 813 ganger Lik innlegget
 

Det var kanskje ikke så greit å komme seg til Oslotunnelen fra Østfoldbanen i de første årene?

          Fleip eller fakta - 3 småplukk om type 69 Roar 23. apr. 2024 kl.2102* #393971 (#393970) Vist 837 ganger Lik innlegget
 

Stemmer.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 4464 treff på forum10, og 72582865 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.