Lillevannsdalen 1976 ·13
Erik W J 23. apr. 2024 kl.2242* #393961 Vist 774 ganger Likt av 4
Lik innlegget |
| Holmenkolbanens 113 - nyrevidert og fin - er her på vei ned fra Voksenkollen mot Lillevann i juli 1976. Da var det idylliske forhold her i Lillevannsdalen, men på vinteren er dette et 'snøhøl'. Det bør nok legges til at Lillevannsdalen nok er et internt HKB-navn - er neppe søkbart hos Statens kartverk.
HKB fikk stålvognene 113 og 114 fra Skabo og Siemens i 1939. Dette var en felles bestilling med Bærumsbanen med vognene 301-308. Teknisk var de noe forskjellige i og med at Bærumsbanens vogner gjenbrukte motorer og en del annet utstyr fra A-vognene. Til tross for ulik reguleringsteknikk kunne disse HKB-vognene gå i fellesstyring med Bærumsbanens vogner ved hjelp av en bryter som sørget for at ordrene ble oversatt.
Imidlertid ble HKB 113 og 114 kjørt som enkeltvogner. Eneste beretning om at de to ble kjørt i fellesstyring er ved åpningen av Volvattunnelen i desember 1939.
|
|
HKB 113-114 Allern 23. apr. 2024 kl.2220* #393976 (#393961) Vist 672 ganger
Lik innlegget |
| Morsomt bilde og interessant om HKB 113-114. Husker godt disse vognene - mener den ene av de to var ganske lenge hensatt på slutten av driftstiden. Hva er årsaken til at de aldri gikk i tog, bortsett fra i 1939? |
|
HKB 113-114 Erik W J 23. apr. 2024 kl.2228 #393979 (#393976) Vist 676 ganger
Lik innlegget |
| Det kan se ut som at HKB primært ville ha gjennomgang mellom vognene i tog, og det hadde ikke 113-114. Trevognene 111-112 hadde samme motorer og reguleringsteknikk som 113-114, men de gikk for det meste koblet i tog - men de hadde gjennomgang. |
|
HKB 113-114 Jan Arne Rødland 23. apr. 2024 kl.2258 #393983 (#393979) Vist 711 ganger
Lik innlegget |
| Tilsvarende kan det sies om 501-503. Heller ikke her var det gjennomgang mellom halvdelene |
|
501-503 Roar 23. apr. 2024 kl.2310 #393985 (#393983) Vist 742 ganger
Lik innlegget |
| Jo. 501-503 hadde mulighet for gjennomgang. Men dørene var låsbare med firkantnøkkel og var normalt låst. |
|
HKBs gjennomgang mellom vognene Erik W J 23. apr. 2024 kl.2320 #393988 (#393985) Vist 783 ganger
Lik innlegget |
| Ingen av vognene hadde gjennomgang for reisende - bare for betjeningen. Dørene var låst med firkantnøkkel fra innsiden - ikke låst fra utsiden. |
|
HKBs gjennomgang mellom vognene Jan Arne Rødland 24. apr. 2024 kl.1148 #394005 (#393988) Vist 725 ganger
Lik innlegget |
| Nettopp. Slik opplevde passasjerene det. Ingen gjennomgang. At betjeningen kunne låse opp for rømning til den andre vognen hvis nødvendig rokker ikke ved det. |
|
HKBs gjennomgang mellom vognene Ø.K.Faye 24. apr. 2024 kl.1330* #394009 (#394005) Vist 779 ganger
Lik innlegget |
| Slik jeg har blitt fortalt det, ble overgangen mellom vognene mye brukt når det i rushtiden ble satt på en ekstra konduktør for å assistere betjeningen på et tog. For å få ned stasjonsoppholdet i rushtiden, forlot konduktøren stolen sin (der det fantes), og de slapp folk raskt inn for å komme fort avgårde, og heller gå igjennom for å ekspedere underveis. Det skal ha blitt satt på en ekstra konduktør som assisterte et tog, og fordelingen var slik at konduktørene som var satt opp hele veien hadde henholdsvis fremste halvdel av første vogn, og bakre halvdel av bakre vogn. Konduktøren som assisterte måtte ekspedere bakre halvdel av første vogn i tillegg til å ekspedere fremre halvdel av bakre vogn. Den assisterende konduktøren ble bare med litt av strekningen for å returnere til byen med første vogn. På Røabanen kunne han like gjerne hoppe på en Kolsåsbanevogn om den kom først. |
|
HKBs gjennomgang mellom vognene Roar 24. apr. 2024 kl.1338 #394010 (#394009) Vist 780 ganger
Lik innlegget |
| Dette ble kalt for pendelkonduktør. Kolsåsbanen praktiserte også dette. Til og fra Ullernåsen. |
|
HKBs gjennomgang mellom vognene Erik W J 24. apr. 2024 kl.2317* #394011 (#394010) Vist 818 ganger
Lik innlegget |
| På HKB het det ikke pendelkonduktør, men assistansekonduktør. I kortform var en "ass" - og det de gjorde var å "asse". På Kolsåsbanen het det pendelkonduktør - i kortform "pendel" som gjorde det å "pendle".
Det var forskjellige pendelstrekninger på Kolsåsbanens vogner. På kveldene var det gjerne "tunnelpendel" Nationaltheatret-Majorstuen - kunne bli nærmere 30 vendinger (ikke mer enn 26 etter at det ble 20-minuttersrute). Ellers har det vært Smestad-pendel, Ullernåsen-pendel og Bekkestua-pendel. Ved skoleslutt var det også "skolependel" mellom Hauger og Avløs. |
|
30 vendinger??? Roar 24. apr. 2024 kl.2118 #394037 (#394011) Vist 851 ganger
Lik innlegget |
| 30 vendinger blir jo ti timers jobb, ettersom Kolsåsbanen ble kjørt med 20-minutters;frekvens. Man rakk uansett ikke mer enn tre vendinger pr. time. Og hva med mat- og tissepauser? 30 høres derfor litt voldsomt ut. |
|
30 vendinger??? Erik W J 24. apr. 2024 kl.2138 #394039 (#394037) Vist 845 ganger
Lik innlegget |
| Det var en avrunding, men det var noen tjenester med 26 vendinger. |
|
30 vendinger??? Carl Frederik Thorsager 25. apr. 2024 kl.0804 #394043 (#394037) Vist 784 ganger
Lik innlegget |
| Det var bare en pause, og det var spisepausen i HKB-brakka. Der følte jeg meg ikke hjemme. Følte vi aller nådigst fikk være på annen manns grunn. Tjenesten var på 8:30 timer, og da ble det vel 24 turer som "muldvarp"... |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |