Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Lillevannsdalen 1976" i Årgangsbilder

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            HKBs gjennomgang mellom vognene Ø.K.Faye 24. apr. 2024 kl.1330* #394009 (#394005) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg har blitt fortalt det, ble overgangen mellom vognene mye brukt når det i rushtiden ble satt på en ekstra konduktør for å assistere betjeningen på et tog.

For å få ned stasjonsoppholdet i rushtiden, forlot konduktøren stolen sin (der det fantes), og de slapp folk raskt inn for å komme fort avgårde, og heller gå igjennom for å ekspedere underveis. Det skal ha blitt satt på en ekstra konduktør som assisterte et tog, og fordelingen var slik at konduktørene som var satt opp hele veien hadde henholdsvis fremste halvdel av første vogn, og bakre halvdel av bakre vogn. Konduktøren som assisterte måtte ekspedere bakre halvdel av første vogn i tillegg til å ekspedere fremre halvdel av bakre vogn. Den assisterende konduktøren ble bare med litt av strekningen for å returnere til byen med første vogn. På Røabanen kunne han like gjerne hoppe på en Kolsåsbanevogn om den kom først.

              HKBs gjennomgang mellom vognene Roar 24. apr. 2024 kl.1338 #394010 (#394009) Vist 794 ganger Lik innlegget
 

Dette ble kalt for pendelkonduktør. Kolsåsbanen praktiserte også dette. Til og fra Ullernåsen.

                HKBs gjennomgang mellom vognene Erik W J 24. apr. 2024 kl.2317* #394011 (#394010) Vist 832 ganger Lik innlegget
 

På HKB het det ikke pendelkonduktør, men assistansekonduktør. I kortform var en "ass" - og det de gjorde var å "asse".

På Kolsåsbanen het det pendelkonduktør - i kortform "pendel" som gjorde det å "pendle".

Det var forskjellige pendelstrekninger på Kolsåsbanens vogner. På kveldene var det gjerne "tunnelpendel" Nationaltheatret-Majorstuen - kunne bli nærmere 30 vendinger (ikke mer enn 26 etter at det ble 20-minuttersrute). Ellers har det vært Smestad-pendel, Ullernåsen-pendel og Bekkestua-pendel. Ved skoleslutt var det også "skolependel" mellom Hauger og Avløs.

                  30 vendinger??? Roar 24. apr. 2024 kl.2118 #394037 (#394011) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

30 vendinger blir jo ti timers jobb, ettersom Kolsåsbanen ble kjørt med 20-minutters;frekvens. Man rakk uansett ikke mer enn tre vendinger pr. time.
Og hva med mat- og tissepauser?
30 høres derfor litt voldsomt ut.

                    30 vendinger??? Erik W J 24. apr. 2024 kl.2138 #394039 (#394037) Vist 859 ganger Lik innlegget
 

Det var en avrunding, men det var noen tjenester med 26 vendinger.

                    30 vendinger??? Carl Frederik Thorsager 25. apr. 2024 kl.0804 #394043 (#394037) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

Det var bare en pause, og det var spisepausen i HKB-brakka. Der følte jeg meg ikke hjemme. Følte vi aller nådigst fikk være på annen manns grunn. Tjenesten var på 8:30 timer, og da ble det vel 24 turer som "muldvarp"...

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 16077 treff på forum10, og 72669171 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12856 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.