"Toget sto fast" ·17
Finn Halling 24. apr. 2024 kl.1515* #394017 Vist 1169 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| I dag har et tog stått fast mellom Drammen og Brakerøya i over tre timer. Et google-søk på "toget sto fast" gir svært mange treff, flere selvfølgelig overlappende. Tilsvarende kan man søke på "toget står fast", "toget sto bom fast" osv. Det fester seg et inntrykk av et økende antall tog som blir stående ute på linjen i timesvis. Årsakene varierer, togselskapene beklager og informasjonsmedarbeidere er flinke til å flytte fokus over på årsakene til stansen og beskriver i detalje hvor vanskelig "bergingsarbeidet" er. Men for de reisende er det til syvende og sist bare en ting som teller: De sitter innestengt i et tog ute på linjen, i en tunnel eller på en bro, kanskje uten lys, varme, ventilasjon og fungerende toaletter, og kommer ikke frem til bestemmelsesstedet til avtalt tid. Det hjelper ikke at Vy er "lei seg", slik de ofte sier. Avvikshåndteringen på jernbanen har et forbedringspotensial. Men når tog såpass ofte blir stående fast må det være noe mer galt. Selv om årsakene varierer, nytter ikke bare å skylde på tilfeldigheter. Er det forebygging, vedlikehold, selvpålagte beskrankninger eller hva? |
|
"Toget sto fast" Roar 24. apr. 2024 kl.1639 #394021 (#394017) Vist 1060 ganger
Lik innlegget |
| Redningstoget måtte bistå. Lenke: Drm24.no |
|
"Toget sto fast" Roar 24. apr. 2024 kl.1749 #394024 (#394021) Vist 1042 ganger
Lik innlegget |
|
"Toget sto fast" Knut Andvord 24. apr. 2024 kl.1936 #394030 (#394024) Vist 1032 ganger
Lik innlegget |
| virker som om det som oftest er FLIRT som har slike havarier og blir stående skinnelangs. |
|
"Toget sto fast" Hans-Ole Sveia 24. apr. 2024 kl.2108 #394036 (#394021) Vist 976 ganger
Lik innlegget |
| Det var tydeligvis lok Di 8.706 som trakk redningstoget denne gangen. |
|
"Toget sto fast" Haakon Espe 25. apr. 2024 kl.1150 #394052 (#394021) Vist 806 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Det var jo bra at de fikk lagt over sporvekselen denne gang slik at redningen kom seg ut. Håkon
I sterkt ironisk modus - ble påført modusen da togene stod i Romeriksporten :-) |
|
"Toget sto fast" Hans-Ole Sveia 24. apr. 2024 kl.2123 #394038 (#394017) Vist 973 ganger
Lik innlegget |
| Det virker som at det har vært en luftlekkasje av en eller annen sort og at bremsene har stått pal. Om dette gjaldt begge sett eller bare ett av disse, vet jeg ikke. Imens kunne passasjerene se Holmen Syd og Tollboden minutt for minutt, for å si det slik. |
|
"Toget sto fast" Knut Randa 27. apr. 2024 kl.1904 #394155 (#394017) Vist 644 ganger
Lik innlegget |
| At det tar lang tid å berge et tog er avhengig av at andre tog kan hjelpe. Dersom det er et togselskap som ikke har så mange tog i området må man benytte berging og beredskap sine di8. Og de er ikke alltid i nerheten. Dette er en konsekvens av den evinnelige oppsplittingen og ansvarspulveriseringen på jernbanen. |
|
"Toget sto fast" Roar 27. apr. 2024 kl.1923* #394156 (#394155) Vist 666 ganger
Lik innlegget |
| Man hjelper hverandre også. Nyeste konkrete eksempel jeg kommer på var en sprengkald vinterkveld ved Dovre der et Vy-tog med tp. 74 prøvde å berge SJ tp. 73. Dette feilet fordi 74-settet ikke klarte å levere nok trykkluft. SJ har også rykket ut med Di4 for å få unna godstog som sperret linjen. |
|
"Toget sto fast" Odd Fjeldstad 28. apr. 2024 kl.1636 #394191 (#394155) Vist 577 ganger
Lik innlegget |
| Den senere tids hendelser – med stigende materiellmangel og nærmest daglig togstans – betyr at tiden er inne for nye virksomhetsfelt ved norsk jernbane. Jeg mener at den nye virksomheten bør skjøttes av Norske tog. Dette fordi vi må unngå å få enda flere bedrifter i jernbanesektoren. Det kunne også vært Bane Nor, men der har de vel nok å gjøre med vedlikhehold på signaler og strømforsyning. Norske tog, eller andre, skal: 1. opptre som togbørs. En togbørs’ oppgave vil være å drive kortsiktig materiellfordeling mellom operatørene, etter behov hos den som lider under prekær materiellmangel. Leieprisen måtte være moderat, slik at operatøren ikke fristes av enda rimeligere bussleie.
Nødhjelpsmateriellet må kjøpes inn ekstra, og skal gå i Norske togs logo slik at folk skal oppdage at denne bedriften er en del av norsk jernbanevesen.
2. drive servicetjenester, dvs. på tilstrekkelig antall steder stasjonere lok som raskt kan rykke ut ved havari, og besørge toget trukket til bestemmelsesstedet. Trekkraften kan gjerne utgjøres av diesel- og ellok som nærmer seg teknisk-økonomisk levealder, men de må være i god stand og fra tid til annen brukes, noe de etter alt å dømme vil få rikelig anledning til. Faren er muligens at noen vil tro Norske tog er norsk jernbane. Det hadde kanskje ikke vært så dumt? |
|
"Toget sto fast" Jan Arne Rødland 28. apr. 2024 kl.1725* #394197 (#394191) Vist 591 ganger
Lik innlegget |
| Enig med deg, Odd, at Bane Nor bør holde på med vedlikehold mens Norske Tog (eller noe tilsvarende) bør drive med materiellutleie. Kanskje Norske Tog også bør drive med materiellvedlikehold istedenfor at det enkelte operatørselskap selv må stå for det?
I Storbritannia hadde de en periode såkalte "thunderbird"-lok som var beredskapslok hvis rutegående persontogsmateriell streiket. Om jeg husker rett var det først og fremst på linjen King's Cross-Edinburgh de var i bruk. Lokene var class 67, ekspressutgaven av class 66, 4-akslet og med topphastighet 200 km/h. Tilføyelse. Lenke: Class 67 |
|
Thunderbirds Kjell Hegna 28. apr. 2024 kl.1801* #394200 (#394197) Vist 675 ganger
Lik innlegget |
| Thunderbirds ser jo nå ut til å være et klengenavn på alle beredskapslok i UK. Opprinnelig var det vel likevel navnet på de 47-lokene som Virgin Trains West Coast fikk bygd om til 57-lok. Disse ble brukt som beredskapslok på West Coast Main Line (London-Glasgow). Jeg tok faktisk et bilde av et slikt lok høyt til fjells (alt er relativt) for mange år siden. mvh KHE Lenke: Thunderbird
Beredskapslok fra Virgin Trains passerer Dent 4. des. 2006 foto: Kjell Hegna
Beredskapslok fra Virgin Trains passerer Dent 4. des. 2006 foto: Kjell Hegna
Dette var ei gang ei hovedlinje. Dent med sine ca 400 moh regnes derfor som den høyestliggende stasjonen på hovedlinjer i England. Et vanlig passasjertog på denne tida har stoppet på vei mellom Leeds og Carlisle. 4. des. 2006 foto: Kjell Hegna |
|
Thunderbirds Ole P. Ingebrigtsen 29. apr. 2024 kl.1201* #394219 (#394200) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| Disse Thunderbird-lokene (Zombies, Body Snatchers - kjært barn har mange navn...) fikk vel det nedfellbare Scharfenberg-kobbelet for å kunne slepe Pendolino-sett over Settle - Carlisle i forbindelse med banearbeid på West Coast Main Line |
|
Thunderbirds Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.1447 #394233 (#394219) Vist 577 ganger
Lik innlegget |
| Thunderbirds ble vel utrustet for den strekning og den type materiell de skulle assistere? |
|
Thunderbirds Ole P. Ingebrigtsen 29. apr. 2024 kl.2122 #394265 (#394233) Vist 532 ganger
Lik innlegget |
| Jeg sikta til loket som var avbilda i innlegget jeg svarte på |
|
Thunderbirds Kjell Hegna 29. apr. 2024 kl.2340 #394273 (#394265) Vist 481 ganger
Lik innlegget |
| Bildene mine fra Dent er jo på Settle-Carlisle-linja. Jeg vet ikke om det ble slept noen Pendolinotog over her denne dagen, eller om loket bare var på tur til et eller annet oppdrag. mvh KHE |
|
"Toget sto fast" Ole P. Ingebrigtsen 30. apr. 2024 kl.1518 #394309 (#394273) Vist 454 ganger
Lik innlegget |
| Viss du googler "Pendolino Drag" og "Settle - Carlisle" vil jeg tro det dukker opp både bilder og video. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |