Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Kryssinger på Berkåk" i Trafikknytt

Hele tråden har 52 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Kryssinger på Berkåk og Oppdal Roar 27. apr. 2024 kl.1729* #394152 (#394151) Vist 1282 ganger Lik innlegget
 

Med dagens togruter er det ingen ordinære kryssinger her. Det er dermed bare ved større forsinkelser at behovet for to spor med plattformer kan oppstå.
På samme måte er det på Bergensbanen.

Der det oftest oppstår utfordringer av denne typen tror jeg er på Hell og Bergsgrav for Trønderbanens tog. Pluss noen andre lenger nord. Vanligste løsning er at de krysser ved disse stasjonene og supplerer med taxi fra og til nabostasjon på hver side for toget som må kjøres i sporet uten plattform.

Det behøves investeringer til så mangt og mye som er vesentlig mye nyttigere og viktigere ved norske jernbaner. Dermed vil sånne forslag som dette ikke komme i betraktng.

                        Kryssinger på Berkåk og Oppdal Terje Andersen 27. apr. 2024 kl.1854 #394153 (#394152) Vist 1298 ganger Lik innlegget
 

Men spesielt på Oppdal kan det da bli lang tilleggsforsinkelse for i sørlig retning er det ca 22,5 km til nærmeste kryssingsspor. I nordre retning ca 12,5 km, men her er det i alle fall god hastighetsstandard.

Jeg synes Bane NOR i alle fall burde prosjektere og kostnadsberegne en løsning som jeg har skissert på Berkåk, Oppdal og Hjerkinn stasjoner. på Oppdal ville det også gi lengre kryssingsspor.

Terje

                          Kryssinger på Berkåk og Oppdal Roar 27. apr. 2024 kl.1907* #394154 (#394153) Vist 1303 ganger Lik innlegget
 

Det finnes bedre måter å løse sånt på. Da kan vi f.eks. gå til Leirsund og Melhus skysstasjon.
Nye Leirsund fikk bare ett med plattform. I stedet bygget de et kryssingsspor uten plattformer rett sør for Leirsund og lot den gamle bli holdeplass.

Melhus skysstasjon har bare ett spor. Kryssingene skjer på hver side, enten på Melhus gamle eller på Søberg.

Vi har også Harestua som er løst på samme måte.

                        Ronglan Hans-Ole Sveia 27. apr. 2024 kl.1956* #394158 (#394152) Vist 1265 ganger Lik innlegget
 

På Ronglan er kryssingen mellom tog på Trønderbanen løst ved at bare ett av disse får rutemessig stopp for av- og påstigning. Også der bare en plattform.

Hell vil fungere bedre når en får to spor ved Trondheim Lufthavn Værnes eller dobbeltsporbelte Sandfærhus-Stjørdal.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 7054 treff på forum10, og 72585455 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.