Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Bergensbanen på "Norge Rundt" i kveld." i Plattformen

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Bremseprosent, det virkelig spennende H. Lindholm 29. apr. 2024 kl.1603 #394236 (#394231) Vist 743 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Vi kan forenkle dette ganske betydelig.

I gamle dager beregnet man ikke bremsekonstruksjonen ut fra en bestemt bremselengde. Med de hastighetene som det var mulig å kjøre i var bremsekraften stort sett alltid tilstrekkelig.

Hvis bremsekraften (klossenes trykk mot hjulene eller bremseskivene) ved høyest oppnåelige bremsekraft er lik den kraften som skal til for at hjulene skal slutte å rotere (begynne å gli på skinnene) ved langsomt rullende vogn, så er bremset vekt lik vognens vekt (= 100%).
Ved høyere hastigheter endres friksjonsforholdene mellom klosser og hjul og mellom hjul og skinne. Da kan man ha høyere klosstrykk uten at hjulene fastbremses.
Ved økende hastigheter kommer i tillegg svinghjulseffekten ved hjulenes rotasjon, på lokomotiver også rotasjonen av motorene (dynamisk vekt), som også må bremses.
Materiell som skal gå i mer enn 100 km/t har derfor høyere bremsekraft, og kan ha bremseprosent på langt over 100%. Eksempelvis hadde de tyske 103-lokomotivene en bruttovekt på 114 tonn, men bremsekraft på opp til 250 tonn, som gir en bremseprosent på nesten 220%


Bremselengden varierer mye, helt avhengig av kjørehastighet og fallforhold på strekningen. Tidligere var det fastsatt at alle tog skulle ha en bremsekraft som gjorde det mulig å stoppe på en maksimal distanse på 800 meter i det største fallet på aktuell strekning. I dag er det litt forskjellige distanser avhengig av signalsystem og største tillattet hastighet på strekningene.

Minstekravet til bremsekraft for et tog i forskjellige fall og hastigheter er fastsatt i tabeller.
På horisontal linje ville det for et gammeldags godstog i 40-45 km/t være tilstrekkelig med en bremseprosent på 15% for å kunne stoppe på 800 meter. I et fall på 20‰ var det tilstrekkelig med 40%.
For et persontog i 80 km/t var det tilstrekkelig med bremseprosent på 42% på horisontal linje og 75% i 20‰ fall.
I de fleste tilfeller hadde togene større bremseprosent enn dette, men hvis minstekravet til bremseprosent ikke kunne oppnås måtte hastigheten reduseres i fall. Sånn er det også i dag.

Gamle godsvogner og mange gamle personvogner hadde ensidige bremseklosser, noe som satte en del begrensninger på hvor stort klosstrykk man kunne tillate. På slike vogner regnet man at bremset vekt var 80% av vognens egenvekt. For godsvogner sank dermed bremseprosenten med økende last.
fra 1920-30-tallet ble både person- og godsvogner bygget med tosidige bremseklosser, noe som tillot betydelig større bremseklosstrykk og dermed større bremsekraft. Da fikk personvognene bremsekraft som omtrent tilsvarte totalvekten (bremseprosent 100%), mens godsvogner fikk omstillbare bremser slik at klosstrykket kunne økes når vognen var lastet. Noe senere kom det også automatiske lastveksler og lastbremseautomater som øker bremsekraften automatisk når vognene lastes.
Det er uansett viktig at bremsekraften ikke blir for stor, siden man da lett vil få fastbremsing av hjulene med påfølgende hjulslag.

          Bremseprosent, det virkelig spennende Roar 29. apr. 2024 kl.1817 #394248 (#394236) Vist 715 ganger Lik innlegget
 

Her kan det legges til at det var mye mer vanlig tidligere at godstogene hadde med vogner enten uten bremser eller med avstengte bremser pga. feil. Likeledes hadde lokomotivene til dels ganske lav bremseprosent. F.eks. slike som El8. Dermed kunne man ende opp med ganske lave bremseprosenter sammenlignet med hva togene generelt har i våre dager.

            Bremseprosent, det virkelig spennende Terje Andersen 29. apr. 2024 kl.1952 #394253 (#394248) Vist 674 ganger Lik innlegget
 

Forsåvidt enig i det Roar sier, men når det gjaldt de kontenertogene som vi målte retardasjonsevne på etter Lillestrømulykka så holdt ikke retardasjonen det bremseprosenten indikerte. Der manglet det absolutt noe.

Og jeg mener det kom skriv om at man skulle beregne ned bremseprosenten på godstog med en viss reduksjonsfaktor for håpentligvis å være på en sikre sida.

Terje

              Bremseprosent, det virkelig spennende Jan Arne Rødland 29. apr. 2024 kl.2031 #394258 (#394253) Vist 669 ganger Lik innlegget
 

For Lillestrømulykken var det ikke spekulasjon om at det hadde kommet sne inn i en tilkobling i en bremseslange.
Det bakre toget ble koblet sammen på Alnabru før avgang så i teorien kunne det ha vært slik. Ved senere kontroll
på Lillestrøm lot det seg, naturlig nok, ikke påvise.

                Bremseprosent, det virkelig spennende Hans-Ole Sveia 29. apr. 2024 kl.2044* #394261 (#394258) Vist 686 ganger Lik innlegget
 

Om denne hendelsen, se NOU (Norges offentlige utredninger) 2001:9 Lillestrømulykken 5. april 2000.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 14496 treff på forum10, og 72645989 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12854 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.