Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "SL95- igjen" i Trikken

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Overganger fra trikk til T-bane på Jar i noen perioder 2003 - 2004 Terje Andersen 1. mai 2024 kl.0821 #394330 (#394323) Vist 613 ganger Lik innlegget
 

Det virker som en del personer har overdreven tro på at det er et stort marked for overgang mellom T-bane og trikk i Bærum tidligere. Tellinger jeg gjorde i 2003 & 04 indikerte ikke det.

Jeg telte enkelte perioder avstigninger og overganger fra trikk og T-bane og mellom trikk og T-bane i ettermiddagstrafikken fra Oslo på Jar i 2003 og 04.

Totaltallene er som følger:
- Avstigninger fra T-bane på Jar: 344 avstigende fra 42 T-baneankomster fra Oslo, dvs. 8,2 per ankomst
- Lokale avstigninger fra trikk på Jar: 118 avstigninger fra 71 trikkeankomster fra Oslo, dvs. 1,7 per ankomst
- Omstigninger fra trikk til T-bar på Jar: 65 omstigninger etter 71 trikkeankomster, dvs. 0,9 per ankomst

Noen ny stor overgangsstasjon i Øraker/Lysakerelv-området tror jeg ikke det er marked for.

Terje

          Overganger fra trikk til T-bane på Jar Odd Fjeldstad 1. mai 2024 kl.1033 #394337 (#394330) Vist 642 ganger Lik innlegget
 

Noen ny stor overgangsstasjon i Øraker/Lysakerelv-området tror jeg ikke det er marked for.

Behøver den å bli så stor?

Det har siden 1942 vært overgang på Jar mellom Kolsås- og Lilleakerbanen, og de to banene har gjensidig tilført hverandre trafikk.

En naturlig løsning ville være å terminere Lilleakerbanen på Jar. Dette burde kunne ordnes med et forenklet signalsystem for trikken.

            Overganger fra trikk til T-bane på Jar Erik W J 1. mai 2024 kl.1131 #394338 (#394337) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

Uansett om trikken skal kjøre på T-banens spor etter overgangen til CBTC, krever det en større signalinvestering. Med CBTC vil enheter som ikke er utstyrt med CBTC være 'usynlige' for T-banetogene. I så fall er det ikke noe teknisk som hindrer et T-banetog å kjøre med full hastighet inn i en trikk.

Om trikkene ikke utstyres med full CBTC-utrustning må fellesstrekningen tilleggsutstyres med et sikringsanlegg for trikken som kommuniserer med CBTC. Uansett er det i praksis bare leverandøren av CBTC-systemet som vet noe om hva det vil kunne koste.

            Overganger fra trikk til T-bane på Jar Terje Andersen 1. mai 2024 kl.1736* #394346 (#394337) Vist 619 ganger Lik innlegget
 

Helge Lindholm snakket om en stasjon i to nivåer med trikken i buttspor på laveste nivå. Da trengs det trapper, ramper og kanskje heiser mellom nivåene samt adgang fra områdene rundt. Og akkurat i området mellom tidligere Lysakerelven/Øraker og Jar går også Bærumsveien. Dette får du neppe for under NOK 100 mill. Men det er dårlig med bosetting nært Bærumsveien og Lysakerelva her.

Og om dette skal erstatte dagens holdeplassene Øraker og Nye Bjørnsletta tror jeg totalen blir færre reisende enn uten. For en slik fellesstasjon blir ikke så attraktiv lokalt som de stasjoner/holdeplasser man har.

Og overgangsforholdene blir langt fra like brukervennlige som de man hadde på Jar når trikken snudde i sløyfa der.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 8197 treff på forum10, og 72686407 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12857 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.