Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "først fullutbygging av motorveier sen jernbanen" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Ringeriksbanen Per-otto 4. mai 2024 kl.2129 #394459 (#394454) Vist 1002 ganger Lik innlegget
 

Men husk at vi har en jernbanestrekning mellom Hønefoss og Roa. Det bare infrastrukturen som må løses.
Ordførere har laget en ambisiøs plan om lokaltog Hoksund -Hnefoss- Roa. Det er enklere først å teste ut hvordan et lokaltog som kan korrespondere med dagtogene fra Bergen, som passerer Hønefoss. Her ligger det muligheter å få Gjøvikbanen på laget. Enda viktigere å etablere en trafikkhub på Harestua st. Bussene, enten 112 fra Innlandet og Ruterbuss 390 forlenges til Harestua st. Nybyggene langs harestua vil bidra med et stort folketall der, pluss en større befolkningsmende via Harestua stasjon som egner seg godt som en trafikkhub.

            Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2138* #394460 (#394459) Vist 1044 ganger Lik innlegget
 

Oslo-Hønefoss med bil er 59 km mens jernbanen via Roa er 90 km. Altså mer enn 50% omvei sammenlignet med dagens bilvei. Gjøvikbanen er dessuten kurverik, enkeltsporet og rik på stigninger og fall.

Så dette er ikke løsningen dersom jernbanen skal bli konkurransedyktig mellom Oslo, Sandvika/Dramnen/Vestfold, Ringerike, Hallingdal eller Bergen.

Togene til og fra Bergen gikk tidligere over Roa. Det gjør de ikke lenger, og dette er det gode grunner til.
Men strekningen via Jevnaker vil nok selv med Ringeriksbanen bli nyttig for godstogene.

              Over Roa Per-otto 4. mai 2024 kl.2253* #394464 (#394460) Vist 1019 ganger Lik innlegget
 

Du tar feil på et viktig punkt. Alternativet til "om Roa" er ikke Ringeriksbanen. Den er i virkeligheten "lagt på is". Alternativet er at Bergensbanen må fortsette å gå om Hoksund. I 2030 spår jeg at de ikke har begynt å bygge Ringerikabanen. Du må være en dårlig spåmann hvis du tror at vil bygge Ringeriksbanen før 2030. I mellomtiden bør du forstå at man må tenke nytt og bruke de mulighetene vi har. Desverre har jeg ikke fått noe posiivt svar fra NJK om interessen av bruke den "gamle" del av Bergensbanen til persontrafikk. Den var helt gangbar inntil persontrafikken blei lagt ned Hønefoss -Roa 2002. Togene på Gjøvikbanen går med ganske fullsatte tog i helgene, som jeg bruker ofte som pensjonist.

                Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2323 #394465 (#394464) Vist 1032 ganger Lik innlegget
 

Det gikk lokaltog mellom Roa og Hønefoss tidligere. Men desverre uten spesielt mange reisende.

Nå er ikke NJK akkurat rette instans til å vurdere o lokaltrafikk Roa-Hønefoss er liv laga i fremtiden. Mye vil avhenge av eventuelle planer om utbygging langs strekningen. Altså boliger eller annet som kan generere tilstrekkelig trafikk.
Men skal man virkelig satse på jernbane mellom Oslo, Ringerike og Bergen er det vel på det rene at løsningen er Ringeriksbanen. Ikke svingete og umoderne strekning som for det meste går gjennom tynt befolkede skogsområder.
For strekningen mellom Rungerike og Hadeland må det vel være best å satse på buss som kan stoppe nærmere der folk bor og dessuten kjøre til og fra Gardermoen? Overgang til tog på Roa eller Grua.

                Over Roa Hans-Ole Sveia 4. mai 2024 kl.2329 #394466 (#394464) Vist 1027 ganger Lik innlegget
 

Et spørsmål: Er det virkelig NJK som bestemmer om det skal gå persontrafikk mellom Roa og Hønefoss? Dette er det vel bedre om du tar opp med politikerne. Det er vel tvilsomt om NJK har noen særlig innvirkning i så måte.

            Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1236 #394480 (#394459) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Den nye Harestua St er litt klnete som HUB etter min mening. Snuplassen foran stasjonen er tramng og det skal være et knutepunkt der flere busslinjer skal mate toget. terrenget er vel ikke det gunstigste for å bygge om noe særlig heller.

              Harestua St Per-otto 5. mai 2024 kl.1537 #394497 (#394480) Vist 866 ganger Lik innlegget
 

Grua st. kunne vært et alternativ. Men på Grua er det et stykke å gå mellom Nordgående og sydgande trafikk. På Harestua er det felles plattform for nordgående og sydgående tog. Der er det også lagt til rette for overgang til buss med en stor rundkjøring hvor bussene kan stå og vente.

                Harestua St Knut Andvord 5. mai 2024 kl.1619* #394499 (#394497) Vist 902 ganger Lik innlegget
 

Rundkjøringa ved Harestua egner seg ikke for ventende busser. Det er plass til busser som står i kø og som må vente på at bussen foran kjører før de får kjørt. Bare 1 buss til lav platform, evt andre må stå i rundkjøringa og uten fortauskant. Ikke etter forskrift om tilgjengelighet Profilen på innkjøringen er også uegnet, bussene slår nede om det er rette bussentypen det kjøres med, bussene på heves og senkes i rett rekkefølge når man kjører ut derfra med lavgulvbusser. Det er også slik at man må godt over i feilkjørebane for å klare svingen ned fra stasjonen. Går greit når man kjører turbusser/langrutebusser som buss for tog. Men med fast rutetrafikk så må terminalen bygges om.

Lenke: Harestua St

                  Harestua St Per-otto 6. mai 2024 kl.1806 #394546 (#394499) Vist 773 ganger Lik innlegget
 

Det ser ut til at du kjenner til rundkjringa på Harestua.

Men det er behov for lokal transpport opp til stasjonen. Det har jeg som bor på Harestua fått høre. Siden du mener at "buss for tog" kan gå an. "buss for tog" er i dag en reseveløsning. Kanskje vi kan ta i bruk "buss for tog" i en lengre strategisk løsning busstermonalen kan ombygged til å ta med 2 busser i rundkjøringen.

"buss for tog" kan dekke Jevnaker stason, som ligger innenfor Ruters område.. Bussen kan via Grindvoll kjøre innom Lunner st og så direkte til Harestua.

                    Harestua St Knut Andvord 6. mai 2024 kl.2020 #394550 (#394546) Vist 759 ganger Lik innlegget
 

det jeg mener med at "buss for tog" kan gå er at de ikke står og venter på tog og ikke har samme krav til "tilgjengelighet for alle" slik en lokalbuss har. en lokalbuss må inn til fortauskant slik at barnevogner, rullestoler og evt folk med redusert fremkomlighert kommer seg rett ut på fortauet. med en buss for tog er gjerne håndteringen av disse kundegruppene en helt annen (og kanskje ikke alltid helt heldig). Vi har gjerne barnevogner/rullatorer i bagasjerommet og må oftere ut for å bistå håndteringen av disse. I en lavgulvbuss er disse gruppene oftere selvhjulpne ved av/påstigning om fører har plassert buss korrekt og holdeplass tilpasset osv Skal en plass som Harestua ha faste buss avg så bør det være bedre tilrettelagt enn det er i dag. Men ja, holdeplassen kunne egnet seg ved en annen utforming, ikke minst fordi all kundeflyt er på den siden av sporet og bussfører bør da ha mulighet til å få med seg om det kommer kunder fra toget på en helt annen mulighet enn på en stasjon/holdeplass med flere spor eller i annen høyde i terrenget.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 22247 treff på forum10, og 72700457 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12859 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.