Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "først fullutbygging av motorveier sen jernbanen" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2138* #394460 (#394459) Vist 1043 ganger Lik innlegget
 

Oslo-Hønefoss med bil er 59 km mens jernbanen via Roa er 90 km. Altså mer enn 50% omvei sammenlignet med dagens bilvei. Gjøvikbanen er dessuten kurverik, enkeltsporet og rik på stigninger og fall.

Så dette er ikke løsningen dersom jernbanen skal bli konkurransedyktig mellom Oslo, Sandvika/Dramnen/Vestfold, Ringerike, Hallingdal eller Bergen.

Togene til og fra Bergen gikk tidligere over Roa. Det gjør de ikke lenger, og dette er det gode grunner til.
Men strekningen via Jevnaker vil nok selv med Ringeriksbanen bli nyttig for godstogene.

              Over Roa Per-otto 4. mai 2024 kl.2253* #394464 (#394460) Vist 1018 ganger Lik innlegget
 

Du tar feil på et viktig punkt. Alternativet til "om Roa" er ikke Ringeriksbanen. Den er i virkeligheten "lagt på is". Alternativet er at Bergensbanen må fortsette å gå om Hoksund. I 2030 spår jeg at de ikke har begynt å bygge Ringerikabanen. Du må være en dårlig spåmann hvis du tror at vil bygge Ringeriksbanen før 2030. I mellomtiden bør du forstå at man må tenke nytt og bruke de mulighetene vi har. Desverre har jeg ikke fått noe posiivt svar fra NJK om interessen av bruke den "gamle" del av Bergensbanen til persontrafikk. Den var helt gangbar inntil persontrafikken blei lagt ned Hønefoss -Roa 2002. Togene på Gjøvikbanen går med ganske fullsatte tog i helgene, som jeg bruker ofte som pensjonist.

                Over Roa Roar 4. mai 2024 kl.2323 #394465 (#394464) Vist 1031 ganger Lik innlegget
 

Det gikk lokaltog mellom Roa og Hønefoss tidligere. Men desverre uten spesielt mange reisende.

Nå er ikke NJK akkurat rette instans til å vurdere o lokaltrafikk Roa-Hønefoss er liv laga i fremtiden. Mye vil avhenge av eventuelle planer om utbygging langs strekningen. Altså boliger eller annet som kan generere tilstrekkelig trafikk.
Men skal man virkelig satse på jernbane mellom Oslo, Ringerike og Bergen er det vel på det rene at løsningen er Ringeriksbanen. Ikke svingete og umoderne strekning som for det meste går gjennom tynt befolkede skogsområder.
For strekningen mellom Rungerike og Hadeland må det vel være best å satse på buss som kan stoppe nærmere der folk bor og dessuten kjøre til og fra Gardermoen? Overgang til tog på Roa eller Grua.

                Over Roa Hans-Ole Sveia 4. mai 2024 kl.2329 #394466 (#394464) Vist 1026 ganger Lik innlegget
 

Et spørsmål: Er det virkelig NJK som bestemmer om det skal gå persontrafikk mellom Roa og Hønefoss? Dette er det vel bedre om du tar opp med politikerne. Det er vel tvilsomt om NJK har noen særlig innvirkning i så måte.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 21481 treff på forum10, og 72699691 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12859 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.