Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Konkurranse" i Plattformen

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Konkurranse Erik W. Johansson 10. feb. 2010 kl.2136 #46415 (#46409) Vist 480 ganger Lik innlegget
 

Konkurranse er bra, men jeg er nokså skeptisk til mye av det som er gjort for å muliggjøre konkurransen. For lokaltrafikken rundt Oslo tror jeg oppdelingen mellom JBV og NSB er svært ugunstig. Etter hvert som de som oppfattet seg som ansatt i "jernban'" erstattes av dem som identifiserer seg med selskapene de jobber i, virker det som om tendensen til å finne årsaker hos den andre bare tiltar. Dessuten er det svært vanskelig å finne frem til gode økonomiske incitamenter når det krever så mye å finne ut av ansvaret for forsinkelser.

I delstaten Victoria i Australia har de anbudsutsatt lokaltrafikken omkring Melbourne. Der lar de største bruker ha totalansvaret inkludert trafikkstyring og infrastruktur, og det så for meg ut til å fungere langt bedre. Måten de løste det på, var at største bruker var ensidig økonomisk ansvarlig når de andre brukernes tog ble forsinket pga. dem. Lokaltrafikkoperatøren driver der stasjonene, infrastrukturen og togledelsen i og omkring Melbourne, og sjefen for selskapet som driver fjerntogene hadde ingen problemer med den avtalen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 18400 treff på forum10, og 72696610 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12859 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.