Bransjeavtaler.......... Nils Olav Glein 11. feb. 2010 kl.0027* #46456 (#46418) Vist 445 ganger
Lik innlegget |
| Konkurranse/anbudsutsettelser får ikke skje på bekostning av arbeidstakeres lønner eller arbeidsvilkår og derfor er det bra med bransjeavtaler.
En f.eks lokfører, pilot, bussfører eller lastebilsjåfør skal ha lønner etter tariff for de respektive yrkesgruppene uansett hvilket selskap vedkommende arbeider i for ellers blir det jo arbeiderne som betaler prisen for de lave anbudene på bekostning av dårligere arbeidsforhold/lønninger.
Vi må oså være solidariske med utenlandske arbeidere som jobber i Norge og ikke akseptere dårligere vilkår for dem enn oss andre.
Anbud er bra for å stimulere eiere og ansatte til å yte "det lille ekstra" som skal til for å sikre kvalitet og dermed være i stand til å beholde og vinne nye anbud som i sin tur skaper trygge arbeidsplasser samt tilfredse kunder.
Vi kan spare på mye ,men aldri på sikkerhet da den må få koste mange penger.
MVH.Nils |
|
Konkurranse Olaf Bjerknes 11. feb. 2010 kl.0709 #46464 (#46456) Vist 443 ganger
Lik innlegget |
| Ser du bare fokuserer på anbud. Tilbudskonkurranser er også mye brukt med de forskjellene det gir |
|
Men korfor Olaf? S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 11. feb. 2010 kl.1002 #46477 (#46464) Vist 437 ganger
Lik innlegget |
| Eg veit det Olaf, men korfor? Du som høgre-mann er vel (vil eg tru) for dette, og da må du vel kunne grunngje korfor - ikkje berre seie at det er slik. |
|
Men korfor Olaf? LeHar 11. feb. 2010 kl.1211 #46499 (#46477) Vist 417 ganger
Lik innlegget |
| Sånn i anstendighetens navn er vel konkurranse et noenlunde akseptert prinsipp uansett politisk avskygning - kanskje med unntak av et par "sekter" på ytterste venstre fløy (jeg regner da ikke med SV).... |
|
Konkurranse Nils Carl Aspenberg 11. feb. 2010 kl.1228 #46505 (#46499) Vist 419 ganger
Lik innlegget |
| Ut fra min poliiske overbevisning er jeg en sterk tilhenger av konkurranseutsetting. Men konkurranse innen persontransport har ikke vørt noen særlig suksess, og jeg tror ikke vi får noen bedre jernbane ved at 10 selskaper skal konkurrere om å kjøre Oslo-Bergen. Vi har rett og slett ikke infrastruktur som kan gi plass til flere aktører. Jeg tror man like godt kan glemme konkurranseutsetting inntil man har fått dobbeltspor på alle hovedstrekninger. |
|
Konkurranse Finn Halling 11. feb. 2010 kl.1515 #46526 (#46505) Vist 405 ganger
Lik innlegget |
| "jeg tror ikke vi får noen bedre jernbane ved at 10 selskaper skal konkurrere om å kjøre Oslo-Bergen. Vi har rett og slett ikke infrastruktur som kan gi plass til flere aktører." Det er tydelig at det hersker noen grunnleggende misforståelser om konkurranse innen persontrafikken med jernbane. Det er jo ikke slik at hvis f.eks. et byggeoppdrag legges ut på anbud, dvs. konkurranseutsettes, og 10 entreprenører viser sin interesse, så skal alle 10 utføre byggeoppdraget samtidig. Der det er snakk om offentlig kjøp, vil det nødvendigvis være ett selskap (eventuelt flere i samarbeid) som får kontrakt på oppdraget. For usubsidiert togtrafikk, reguleres sportilgangen av Jernbaneverket etter gitte kriterier. Det sier seg selv at 10 selskaper ikke kan kjøre tog samtidig fra Oslo S kl 1600 til Bergen. |
|
Konkurranse Herman 11. feb. 2010 kl.1547 #46529 (#46526) Vist 413 ganger
Lik innlegget |
| Poenget er at det ikke blir konkurranse om passasjerene av at man legger ut konsesjoner på anbud. Det blir konkurranse om konsesjoner, og det er noe helt annet. |
|
Konkurranse Kjetil Næss 11. feb. 2010 kl.1556 #46534 (#46529) Vist 420 ganger
Lik innlegget |
| Nettopp. Derfor blir en del sammenligninger med flytrafikken helt feil. For som kjent er lufta til for alle, og det er ikke noe praktisk problem om 3-4 forskjellige selskaper flyr Gardermoen-Værnes omtrent samtidig. Men fordi jernbanetrafikken nødvendigvis må kjøre på samme infrastruktur stiller det seg helt annerledes. |
|
Fly i kø Hans-Ole Sveia 12. feb. 2010 kl.2048 #46706 (#46534) Vist 336 ganger
Lik innlegget |
| Ikke annet praktisk problem enn at flyene står i kø ved avgang fra Gardermoen og at en omtrent føler det på samme viset som med tog på Drammenbanen rett før Sandvika i 1970-årene når togene gikk i kø og måtte stoppe ved omtrent hver blokkpost i det området... Selv følte jeg det iallfall slik en gang i fjor. |
|
Konkurranse Kjetil Refsnes Jørgensen 13. feb. 2010 kl.2347 #46830 (#46706) Vist 300 ganger
Lik innlegget |
| Det er forsåvidt heller ikke noe større problem, da selvskapene i slike situasjoner stresser seg grønne for å komme seg avgårde fortest mulig slik at man lander før konkurrenten. Bra for punktlighetsstatistikken og således bra for passasjerene, hvis man ser bort i fra at selskapene stresser så mye at det stresser passasjerene unødvendig også.... Samfunnsøkonomisk er en litt annen sak. Ikke det beste for samfunnet at SAS, Color Air og Braathens i sin tid fløy vinge mot vinge noen steder- mens andre fikk oppleve monopol. Eller at konkurransefrie ruter ble (blir) nedprioritert på kvalitet og pris. Flyene er så "heldige" at mange steder i Norge er det få relle konkurrenter (på reisetid og frekvens) - i motsetning til tog hvor det med få unntak alltid er minst bil som konkurrent. |
|
Konkurranse H. Lindholm 11. feb. 2010 kl.1606 #46535 (#46526) Vist 421 ganger
Lik innlegget |
| "Der det er snakk om offentlig kjøp, vil det nødvendigvis være ett selskap (eventuelt flere i samarbeid) som får kontrakt på oppdraget." I Tyskland fungerer det tydeligvis slik på en del strekninger hvor to forskjellige operatører kjører (tilnærmet) annethvert tog i samme ruteplan. |
|
Konkurranse Odd Fjeldstad 12. feb. 2010 kl.2042 #46705 (#46526) Vist 308 ganger
Lik innlegget |
| Det sier seg selv at 10 selskaper ikke kan kjøre tog samtidig fra Oslo S kl 1600 til Bergen. Nei, men to, når dobbeltsporet er ferdig. (beklager..) |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |