Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "Konkurranse" i Plattformen

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Konkurranse Herman 11. feb. 2010 kl.1547 #46529 (#46526) Vist 414 ganger Lik innlegget
 

Poenget er at det ikke blir konkurranse om passasjerene av at man legger ut konsesjoner på anbud.

Det blir konkurranse om konsesjoner, og det er noe helt annet.

                    Konkurranse Kjetil Næss 11. feb. 2010 kl.1556 #46534 (#46529) Vist 421 ganger Lik innlegget
 

Nettopp. Derfor blir en del sammenligninger med flytrafikken helt feil. For som kjent er lufta til for alle, og det er ikke noe praktisk problem om 3-4 forskjellige selskaper flyr Gardermoen-Værnes omtrent samtidig. Men fordi jernbanetrafikken nødvendigvis må kjøre på samme infrastruktur stiller det seg helt annerledes.

                      Fly i kø Hans-Ole Sveia 12. feb. 2010 kl.2048 #46706 (#46534) Vist 337 ganger Lik innlegget
 

Ikke annet praktisk problem enn at flyene står i kø ved avgang fra Gardermoen og at en omtrent føler det på samme viset som med tog på Drammenbanen rett før Sandvika i 1970-årene når togene gikk i kø og måtte stoppe ved omtrent hver blokkpost i det området... Selv følte jeg det iallfall slik en gang i fjor.

                        Konkurranse Kjetil Refsnes Jørgensen 13. feb. 2010 kl.2347 #46830 (#46706) Vist 301 ganger Lik innlegget
 

Det er forsåvidt heller ikke noe større problem, da selvskapene i slike situasjoner stresser seg grønne for å komme seg avgårde fortest mulig slik at man lander før konkurrenten. Bra for punktlighetsstatistikken og således bra for passasjerene, hvis man ser bort i fra at selskapene stresser så mye at det stresser passasjerene unødvendig også....

Samfunnsøkonomisk er en litt annen sak. Ikke det beste for samfunnet at SAS, Color Air og Braathens i sin tid fløy vinge mot vinge noen steder- mens andre fikk oppleve monopol. Eller at konkurransefrie ruter ble (blir) nedprioritert på kvalitet og pris. Flyene er så "heldige" at mange steder i Norge er det få relle konkurrenter (på reisetid og frekvens) - i motsetning til tog hvor det med få unntak alltid er minst bil som konkurrent.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 17320 treff på forum10, og 72695530 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12858 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.