Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen

Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Knallbra innlegg Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1257 #51411 (#51409) Vist 333 ganger Lik innlegget
 

1. Terrenget er greit å bygge i, siste anslag var på under 1 mrd. her, sikkert noe mer nå. Betyr en god del minutter spart, det er mye ~80km/t på strekningen. Det er den siste biten fra Seut og inn som er problematisk og DYR.

2. Gratis shuttlebusser med korrespondanse er nok et bedre (og billigere) alternativ. Da kommer man helt til sentrum eller kan gå av/på underveis.

3. Litt av poenget er å fjerne gammel trase gjennom Sarpsborg og Skjeberg for å fjerne barrierer. Fjerning bør da ikke koste all verdens, man går nok godt i pluss her pga. tomteverdien (særlig gjennom Sarpsborg). Stumpen fra Gatedalen til Hafslund er kort, krever ikke høy hastighetsstandard og går gjennom MEGET lett terreng (et flatt jorde). Men nordgående tilsving bør nok bygges planskilt, noe som også bør være kurant pga. brua. Evt. kan også tre spor (det midterste fra Hafslund) videreføres over brua og inn på stasjonen).

4. En ring gir ikke mye ekstra. Man må uansett stå en god stund på Sandesund pga. korrespondansen, det eneste man tjener på det er at enkelte slipper å bytte tog (og det har de god til til, ca. 1 2min). Ulempene er at togsett blir gående feilvendt samt at materiellet bindes opp til å være identisk på begge sider av ringen og ha samme frekvens. Dessuten vil forsinkelser forplante seg lettere.

            Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Supertog 30. mars 2010 kl.1312 #51412 (#51411) Vist 313 ganger Lik innlegget
 

Godt svart opp. De færreste byer hadde dog akseptert fjerning av sentrumsstasjon og shuttlebuss fra et sted 2,5 km fra bykjernen. Både Sannesund-Sarpsborg, Seut-Fredrikstad og Mosseporten-Moss er jo tilfeldigvis 2,5 km. Men av en eller annen grunn virker det mer sannsynlig at Sarpsborgs politikere aksepterer reisetid på bekostning av sentrumsutvikling, i motsetning til i Moss og Fredrikstad?

Måten Fredrikstad og Moss har tviholdt på sentrumsstasjoner og dobbeltspor langs eksisterende trasé er nok hovedårsaken til at det fortsatt tar 105 minutter å komme seg fra Oslo til Halden. For stortinget vil jo åpenbart ikke finansiere disse byutviklingsprosjektene, og sender pengene andre steder (særlig Vestfold og Hedmark). Det er heller ikke lett for Østfold å skaffe seg alliansepartnere i Sverige når man prioriterer de dyreste parsellene med lavest reisetidsgevinst.

              Shuttlebuss kunne vært løsningen flere steder Jens Kirkebø 30. mars 2010 kl.1321 #51414 (#51412) Vist 307 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke foreslått å legge Fredrikstad stasjon på Seut, den bør enten ligge der det gjør eller på Grønli om noen vil betale for det (samlokalisering med bussterminal er meget positivt).

Sarpsborg stasjon ligger helt i bakevja pr. idag. Det er en lang, tung bakke opp til sentrum, og det tar såpass lang tid til Oslo at de fleste kjører til Råde. Derfor tror jeg greit de vil akseptere stasjon på Sandesund med halve kjøretiden.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 14333 treff på forum10, og 72108198 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12811 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.