Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "6 ting du ikke visste om lyntog" i Plattformen
Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Godt svart opp. De færreste byer hadde dog akseptert fjerning av sentrumsstasjon og shuttlebuss fra et sted 2,5 km fra bykjernen. Både Sannesund-Sarpsborg, Seut-Fredrikstad og Mosseporten-Moss er jo tilfeldigvis 2,5 km. Men av en eller annen grunn virker det mer sannsynlig at Sarpsborgs politikere aksepterer reisetid på bekostning av sentrumsutvikling, i motsetning til i Moss og Fredrikstad?
Måten Fredrikstad og Moss har tviholdt på sentrumsstasjoner og dobbeltspor langs eksisterende trasé er nok hovedårsaken til at det fortsatt tar 105 minutter å komme seg fra Oslo til Halden. For stortinget vil jo åpenbart ikke finansiere disse byutviklingsprosjektene, og sender pengene andre steder (særlig Vestfold og Hedmark). Det er heller ikke lett for Østfold å skaffe seg alliansepartnere i Sverige når man prioriterer de dyreste parsellene med lavest reisetidsgevinst.
Jeg har ikke foreslått å legge Fredrikstad stasjon på Seut, den bør enten ligge der det gjør eller på Grønli om noen vil betale for det (samlokalisering med bussterminal er meget positivt).
Sarpsborg stasjon ligger helt i bakevja pr. idag. Det er en lang, tung bakke opp til sentrum, og det tar såpass lang tid til Oslo at de fleste kjører til Råde. Derfor tror jeg greit de vil akseptere stasjon på Sandesund med halve kjøretiden.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.