Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Billettkontroll og adgang til tilbakehold av personer" i Plattformen

Hele tråden har 67 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Jeg pleier å betale, men.. Odd Fjeldstad 16. mai 2010 kl.2207 #56428 (#56413) Vist 1411 ganger Lik innlegget
 

Tillat meg å gå litt utenom saken.

Jeg pleier vanligvis å betale billetten min. Både fordi jeg synes man bør betale for de tjenester man benytter seg av, og for å slippe bot og skam ved å bli tatt. Men i beflippelsen kan det hende man glemmer seg.

Etter at konduktørene forsvant er det blitt litt for enkelt å la være å betale. Noen "gidder ikke" å betale, andre kan glemme seg. Og i stedet for billettør har man innført det mange oppfatter som en form for "gestapister" som slår ned på likt og ulikt. Det er langt fra hyggelig, og skaper en frykt som mange misliker. Det kan være medvirkende til opposisjonslyst hos enkelte.

Man kan sammenlikne med dagligvarebutikken: Hvis muligheten var til stede for å forlate butikken hvor som helst med varene og ikke bare via kassen, var det nok noen som ville finne på det. Og utenfor døren står det kanskje en kontrollgjeng som ikke viser noen form for konduite.

    Konduite Jan Arne Rødland 16. mai 2010 kl.2349 #56442 (#56428) Vist 1391 ganger Lik innlegget
 

Noen ganger vises det da også smidighet. Pga ferie brukte jeg en periode 7-dagers kort.
Det hadde seg slik at kortets utløpstid var etter at jeg hadde reist til jobben. På hjemveien
glemte jeg å stemple mitt nye 7-dagers kort som jeg hadde kjøpt på forhånd. Det oppdaget
jeg underveis og fant ut at da kunne jeg stemple ved bytte på Tøyen. Jeg kommer opp fra
linje 5 med mitt nye kort i hånden på vei til stemplingsautomaten. Der var det kontroll og
jeg ble selvfølgelig stoppet. Jeg forklarte situasjonen, viste frem mitt utløpte kort og ble
trodd på min forklaring.

      Konduite Roar 17. mai 2010 kl.1202 #56468 (#56442) Vist 1294 ganger Lik innlegget
 

Som velkledd herre i din beste alder og god til å snakke for deg kom du heldigvis godt ut av det, men ville en annen person, i en yngre aldersgruppe, kanskje litt mer lurvete kledd og ikke like talefør, sluppet unna like enkelt?

        Konduite Jan Arne Rødland 17. mai 2010 kl.1310 #56470 (#56468) Vist 1289 ganger Lik innlegget
 

Omstendighetene tatt i betraktning tror jeg faktisk det. Det var så åpenbart for kontrolløren at
sniking ikke var tanken. Både det utløpte 7-dagers kortet og det nye ustemplede var tilgjengelig.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.20 sek
I dag 10331 treff på forum10, og 72718553 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.