Billettører. Herman 17. mai 2010 kl.1125 #56461 (#56460) Vist 1312 ganger
Lik innlegget |
| En billettør koster nok minst 300.000,- i året, medregnet sosiale utgifter. Du trenger minst seks personer for å holde en sperre på en T-banestasjon betjent syv dager i året så lenge stasjonen er åpen. Det vil si at du kan betjene 11 sperrer for de 20 millionene som Sporveiene taper på sniking. Og T-banestasjonene i sentrum trenger mer enn en betjent sperre hver. |
|
Til Herman Paul F.E. Reale 17. mai 2010 kl.1144 #56465 (#56461) Vist 1326 ganger
Lik innlegget |
| Adskillig mer enn det. Medregnet alle kostnader for bedriften kan du nesten doble regnestykket ditt. 500.000-600.000 er nærmere sannheten for en billettør i vanlig turnus. Omtrent halvparten er andre utgifter enn direkte lønn. |
|
Konduktörer i Stockholm Jan Flønes 17. mai 2010 kl.1824 #56487 (#56465) Vist 1251 ganger
Lik innlegget |
| Alt skinnegående i Stockholm utenom t-banen har konduktör. Det var ikke slik sist jeg var der. |
|
Brikke Odd Fjeldstad 17. mai 2010 kl.2148 #56499 (#56465) Vist 1231 ganger
Lik innlegget |
| Når det er så lett, greit og ukomplisert å sette seg i bilen sin og kjøre hvor som helst - hvorfor er det da så innviklet, ulystbetont og lite hyggelig å bruke buss, trikk og bane? Kollektivtrafikken kan på mange måter sies å være skyld i sine egne problemer. Billett- takst- og kontrollsystemer er en vesentlig årsak til kollektivtrafikkens for lave markedsandel. Innfør brikke. Det som går an i bilen, lar seg også gjøre i kollektivtrafikken. Brikken festes enkelt og greit med borrelås hvor som helst. Du får ny brikke når den går ut - med faktura. |
|
Brikke Herman 17. mai 2010 kl.2207 #56503 (#56499) Vist 1232 ganger
Lik innlegget |
| Hvorfor skulle jeg få ny brikke når den går ut? Eller faktura, for den saks skyld? Det holder da lenge med en avtalegiro. Det fungerer aldeles utmerket, og jeg har brukt systemet i flere måneder nå. Det eneste problemet er at en eller annen tulling har redusert rekkevidden fra RFID-systemets noen meter til litt mindre enn usikkerheten i rekkevidden. (Les: Det er noen automater som ikke klarer å lese kortet når man legger det inntil...) Jeg mener - Oslo Sporveier ville fått mye bedre data om de reisendes trafikkmønster hvis de kunne registrere hvor alle som har brikke går av og på - på alle transportmidler. (Ja, personvern er et problem. Det løser man ved hjelp av en enveiskoding av kundeidentiteten. Samme kort gir alltid samme kode i systemet, men det skal være rimelig vanskelig å komme fra koden til hvem det dreier seg om.) I går kveld overrasket forøvrig automaten på 401-bussen meg - den ga seg til å skrive ut kvittering på at jeg hadde fornyet månedskortet. |
|
Gjør som i London Espen Franck-Nielsen 17. mai 2010 kl.2156 #56500 (#56461) Vist 1195 ganger
Lik innlegget |
| I London er det billettsperrer ved undergrunnstasjonene, både når man skal inn og ut. Oyster Card, som er omtrent som Flexus, fungerer greit. Ved sperrene er det vakter.
Jeg tror betjente t-banestasjoner vil bidra til at folk føler seg tryggere. Jeg vet at mange, særlig eldre mennesker, ikke føler seg trygge på t-banen, særlig ikke om kvelden. I London er gebyret for manglende billett £50 (hvis det ikke har gått opp). I Storbritannia er det, så vidt jeg vet, mer vanlig at snikesaker kommer opp for retten. Da kan man risikere en bot på opp til £1000. |
|
Billettører. John Oddvar Hauge 18. mai 2010 kl.1042 #56541 (#56461) Vist 1135 ganger
Lik innlegget |
| Det koster noen millioner å bemanne offentlige kontorer også, så det kan hende at det hadde vært mulig å omplassert noe man allerede har. Kanskje kunne kontorbygningen vært leid ut, og kontoristene kunne sittet på hver sin stasjon. Med dagens system sender man likevel mail til personen i naborommet.
Ellers så lenge det er akseptabelt at det offentlige bruker penger på drift, så har vi halve landet på uføretrygd. Det bør være det offentlige likegyldig om pengene går til uføretrygd eller til å lønne en jobb som man kan gjøre med ødelagt rygg. Automatikken må gjerne være der men jeg tror nærvær av et menneske hadde vært bra! |
|
Billettører. Herman 18. mai 2010 kl.1123* #56546 (#56541) Vist 1154 ganger
Lik innlegget |
| Nå er det neppe sunt for en ødelagt rygg å sitte stille i en billettsperre hele dagen, da. (Her bør jeg vel ta et forbehold om at det finnes mange ødelagte rygger, og det er ikke umulig at du finner en og annen som har godt av å sitte stille hele dagen, men det er definitivt unntak, og ikke regelen.) |
|
Sitte? John Oddvar Hauge 18. mai 2010 kl.1509 #56573 (#56546) Vist 1149 ganger
Lik innlegget |
| Det blir vel litt sunnere om man tar vekk krakken! |
|
Sitte? Herman 18. mai 2010 kl.1552 #56585 (#56573) Vist 1141 ganger
Lik innlegget |
| Neppe. Problemet er at de fleste som har trøbbel med ryggen skal bevege seg så mye som mulig. Da må man minimum bygge hev/senkegulv, og dertil legge opp til avløsning minst en gang pr. time, slik at personen med ryggproblemer kan røre på seg. |
|
Om politisk ukorrekthet i en ferrovial kontekst Ulf Berntsen 18. mai 2010 kl.1611 #56588 (#56541) Vist 1131 ganger
Lik innlegget |
| Det bør være det offentlige likegyldig om pengene går til uføretrygd eller til å lønne en jobb som man kan gjøre med ødelagt rygg Hysj Hysj Hysj - du må ikke si sånt. Det er politisk ukorrekt. Men jeg er enig med deg, svært enig. Skjønt jeg er litt skeptisk til uten videre å hente frem uføre med dårlig rygg. Prinsippet er imidlertid bra - at flere kan komme seg i arbeid. Og da mener jeg meningsfylt arbeid. Det politisk ukorrekte er at du (og jeg og hundretusenvis av andre) stiller spørsmål om kost/nytte-verdien av det oppsvulmede byråkratiet hvor det er om å gjøre å bygge Berlin-murer mellom de ulike postene i Statsregnskapet. Budsjettene skal holdes for enhver pris ! Oftes strupes det så hardt at utgiftene tyter ut på andre budsjetter under det samme overordnede monsteret, altså stat og kommune. Det kreves titusenvis av mennesker med såkalt høy kompetanse til å vokte disse budsjettene. Man kan gjerne bruke 10 millioner kroner årlig for å spare en halv million. Helt korrekt, både politisk og juridisk ! Tenk hva dette systemet med klattbevilgning koster samfunnet, dvs. oss skattebatelere. En stubb Kolsåsbanen da, noen få kilometer vestfoldsk dobbeltspor etterpå, deretter en kryssingsporforlengelse i Gudbrandsdalen. Et par år senere er det litt Kolsåsbane igjen, deretter 3 km dobbeltspor i Vestfold igjen. Og så videre - i den nesten uendelige. Ulf Berntsen |
|
Om politisk ukorrekthet i en ferrovial kontekst John Oddvar Hauge 18. mai 2010 kl.2027 #56632 (#56588) Vist 1111 ganger
Lik innlegget |
| Jeg vet, jeg vet! Men man må sirkle inn problemet for at det skal løses. "Enhver har rett til meningsfylt arbeid" tror jeg er den paragrafen i arbeidsmiljøloven det er mest brudd på. „Jeder Mann hat die Pflicht, in seinem Leben den Platz zu suchen, von dem aus er seiner Generation am besten dienen kann“ Skrev Alexander Von Humboldt. Den Norske holdningen er å søke den plass i samfunnet hvor man kan melke det mest mulig økonomisk. Etter mitt syn ofte på grensen til svindel. Det er også en del stillinger som Vaktmester, vognhallvakt o,l. som er "effektivisert bort". Mange av de som besatte slike jobber hadde mye erfaring, men kunne ikke utføre en full jobb.
I dag er disse uføretrygdet. Jeg tror det er greit å bringe disse problemene opp til debatt. Jeg har en følelse av "En feit unge som sier leksene skal gjøres hvis den får mere mat!". Jeg tror at bevilger man mere penger så finner man en enda dårligere og dyrere måte å gjøre ting på. Jeg tror at det er mere en nok resurser til å klare bra løsninger bare man fordeler dem annerledes. To ord bør bort fra ordboka: Trygg jobb og Karriere! Folk burde bytte jobb hyppigere og velge den jobben som er viktig for dem og for samfunnet. Ikke tenke så mye på å imponere naboen. Jeg fatter ikke at friske folk ønsker å sitte på kontor! |
|
Om politisk ukorrekthet i en ferrovial kontekst Herman 18. mai 2010 kl.2057 #56639 (#56632) Vist 1102 ganger
Lik innlegget |
| Personlig er jeg tilhenger av å reorganisere hele trygdesystemet her i landet, basert på en borgerlønn-modell. Poenget med en slik modell er at det alltid skal lønne seg å jobbe. Det skal aldri forekomme at du får mindre utbetalt fordi du jobber enn du ville fått hvis du ikke jobbet, eller jobbet mindre. Strengt stigende nettolønn. Den andre kjepphesten jeg rir når jeg har sjansen er at en person som har fått innvilget trygd ikke bør kunne miste retten til trygden som følge av at vedkommende jobber lovlig. Svart arbeide er en helt annen historie, og bør få alvorlige konsekvenser. Grunnprinsippet mitt er altså at det alltid skal lønne seg å jobbe. Og sånn er det ikke i Norge i dag. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |