Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 17. nivå av toppinnlegget "Billettkontroll og adgang til tilbakehold av personer" i Plattformen

Hele tråden har 67 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                Er t-bane kortform for tunnelbane? Torstein Reiersen 18. mai 2010 kl.1934* #56619 (#56607) Vist 1313 ganger Lik innlegget
 

Men for meg virker 't-bane' kunstig og som en slags kortform for 'tunnelbane'.

Tamum (1983)T-bane, -n (tunnelbane).
Hva annet skulle t-en stå for?

At T-banen (legg merke til n-en på slutten) i Oslo også er et egennavn, er vi enige om. Oslo T-banedrift AS er også egennavn. Jeg tror ikke t-bane er egennavn, men jeg tror det kun er en kortform. Egennavn blir vel heller ikke bøyd i form og tall?

Lenke: Oslo T-banedrift AS

                                  T-baneungdom og å T-bane Dag Christian Halvorsen 18. mai 2010 kl.2008 #56626 (#56619) Vist 1345 ganger Lik innlegget
 

Bind VI av Norsk Riksmålsordbok (Oslo 1995) spalte 2371 angir stor T i alle oppslagsformer, også i mer sjedne former som T-baneungdom og å T-bane, dvs. reise med T-banen.

Derimot bruker de liten t i en del av de originale eksemplene fra norske aviser og skjønnlitteratur:

"husmødrene satt og gråt ned i plastbæreposene på t-banen" (Reinertsen)

"t-banevogna humpet mykt og behagelig mot byen" (Haukås)

Så konklusjonen er nok at dette som så mye annet i norsk språk er opp til brukerne, eneste krav er å være konsekvent.

Når det gjelder T-benstek og T-bjelke, så er det ingen valg. Stor T - basta!

                                    Trikker og t-banevogner Roar 18. mai 2010 kl.2228 #56662 (#56626) Vist 1333 ganger Lik innlegget
 

Men "t-banevogn" og "t-banevogner" er uansett ikke noe egennavn. Derfor skal det skrives med liten forbokstav, på samme måte som trikk/trikker, buss/busser, lokomotiv/lokomotiver, bil/biler osv.

                                      Trikker og T-banevogner Herman 19. mai 2010 kl.0731 #56694 (#56662) Vist 1330 ganger Lik innlegget
 

For meg er det avhengig av hvilke dyr vi snakker om.

MX3000, T1-4, samt T5-8 etter at innvendige stoppknapper og førersalg av billetter forsvant mener jeg skal refereres til som T-banevogner med stor T.

Hvis man også ønsker å inkludere Holmenkollbanevogner, Kolsåsbanevogner, 451 og 452, for ikke å snakke om t-banevogner som har kjørt i andre land, så blir det riktig med liten t. Eller man skriver forstadsbanevogner.

                                        Trikker og t-banevogner Roar 19. mai 2010 kl.0858* #56702 (#56694) Vist 1351 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil også skrive kolsåsbanevogner, holmenkollbanevogner etc. med liten forbokstav da disse sammensatte ordene ikke er egennavn. Skriver du derimot Kolsåsbanens vogner, Holmenkollbanens vogner etc. skal det være med stor, for da brukes disse banenes egennavn.

MX3000, T8 osv. er litrabetegnelser, og skal skrives slik de er bestemt. Det varierer fra materielltype til materielltype om det skal være bare store forbokstaver eller blanding. Dessuten om det skal være mellomrom eller ikke. I svenske loklitra er det ikke mellomrom, men det er dette i norske. Eks: MX, Rc4, Dm3, El 14, Di 3.

                                          Beklager debatten Svein Sando 19. mai 2010 kl.0925 #56713 (#56702) Vist 1382 ganger Lik innlegget
 

Jeg beklager at jeg dro igang denne debatten med mitt spørsmål til Roar. Saken har nemlig ingen vinner. Ut fra henvisningen til Språkrådet og det jeg fant hos V.E.Vinje, kan vi trygt si at stillingen fortsatt er 1-1, 2-2 eller 9-9 for den saks skyld, og at begge "parter" kan henvise til ulike autoriteter og argumentasjonsrekker.

Så dermed er det vel bare å finne andre ting å krangle om....

                                            Beklager debatten Roar 19. mai 2010 kl.1520 #56742 (#56713) Vist 1391 ganger Lik innlegget
 

Jeg synes dette var en helt OK debatt og på ingen måte noen krangel. Litt ulike meninger må vi vel tåle.

                                              Beklager debatten Svein Sando 19. mai 2010 kl.1538 #56746 (#56742) Vist 1382 ganger Lik innlegget
 

smiler Hyggelig at du ser det slik.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 8055 treff på forum10, og 72716277 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.