Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 15. nivå av toppinnlegget "Billettkontroll og adgang til tilbakehold av personer" i Plattformen

Hele tråden har 67 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                            T-banevogner Torstein Reiersen 18. mai 2010 kl.2109 #56645 (#56580) Vist 1242 ganger Lik innlegget
 

Javel! Dette og et innlegg fra DCH kan jo være oppklarende, selv om det for meg virker ulogisk. Der er jeg helt enig med Roar. For meg blir det kunstig at en bruker stor forbokstav på et fellesnavn som T-banevogn(er).

Er det noen som vet om Språkrådet har hatt noen uttalelse om dette?

                              T-banevogner Dag Christian Halvorsen 18. mai 2010 kl.2203* #56653 (#56645) Vist 1257 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan ikke huske at språkrådet har befattet seg med det, men i dette tilfellet ville de nok ha nøyd seg med å tilrå ett eller annet, og ofte bruker også de ordbøkene som kilder i slike spørsmål.

Men noen normering blir det kanskje ikke. Jeg retter 6-700 stiler hvert år og kan slå fast at i løpet i det siste årene er reglene for stor og liten forbokstav kommet helt ut av kontroll blant landets 17-19-åringer.

Det er interessant for ortografien har jevnt over bedret seg mye etter at det ble slutt på håndskrevne stiler. Tidligere var det ikke måte på i hvor mange varianter "interessert" kunne skrives. Nå skrives ordet stort sett alltid "interessert".

                                Store og små forbokstaver (o.t.) Roar 18. mai 2010 kl.2209 #56655 (#56653) Vist 1265 ganger Lik innlegget
 

Der en ser flest tilfeller av feil bruk av store og små forbokstaver må være navn på dager og måneder? Alt dette skrives korrekt med liten forbokstav. Likeledes nasjonaliteter, også dette skal skrives med liten forbokstav, norsk, svensk, dansk, kinesisk osv.

Ellers er det det vi allerede har vært inne på, at man feilaktig tolker sammnsatte ord som egennavn fordi førsteleddet når det står alene er et egennavn, f. eks. volvoer, bergensere, trondheimsfolk, grandiosaspisere.

Vi ser ellers at en del tekstbehandlingsprogrammer, bl.a. Word og T9-funksjonen på mobiltelefonen, ofte legger inn store forbokstaver etter punktum automatisk, selv om dette ikke alltid er korrekt på norsk. F.eks. i forbindelse med datoer. Skriver du i en SMS med T9-funksjon "tirsdag 18. mai" kan du være nesten sikker på at "mai" feilaktig kommer med stor forbokstav.

                                T-banevogner Erik W. Johansson 18. mai 2010 kl.2224 #56661 (#56653) Vist 1265 ganger Lik innlegget
 

På Språkrådets hjemmeside vises det til rettskrivingsvedtak 84.29 om T-skjorte, T-forma og T-bane med stor T.

                                  T-formet / t-forma Roar 18. mai 2010 kl.2233 #56665 (#56661) Vist 1285 ganger Lik innlegget
 

"T-formet" må nødvendigvis skrives med stor T fordi man her sammenligner utseende på en bestemt gjenstand med en bokstav som ser annerledes ut i minuskel- (liten) versjon. Hvis du skal til bakeren og bestille en kringle er det litt forskjell om du vil ha den B-formet eller b-formet, ikke sant?

Begrepet "T-banen" kom til Oslo fra Stockholm og Sverige (t-banan). På svenske nettsider finner man det vekselvis skrevet med både stor og liten forbokstav.

                                    T-formet / t-forma Erik W. Johansson 18. mai 2010 kl.2300 #56670 (#56665) Vist 1299 ganger Lik innlegget
 

Fra min side er det bare en påpekning til rettskrivingsvedtaket, som for det meste omhandler stor eller liten bokstav før bindestrek. Selve vedtaket fra 1984 har jeg ikke sett, men de anbefalte formene finnes på hjemmesiden. Det fremgår at det i mange tilfeller er valgfrihet, slik som a-menneske/A-menneske, b-film/B-film. Andre har bare en anbefalt form, slik som a-bombe, a-ending, A-vitamin, D-dag, i-land, T-bane.

Lenke: Språkrådets rettskrivingsvedtak 1962-2003

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.16 sek
I dag 7852 treff på forum10, og 72716074 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.